• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rent mjöl i påsen men jag behöver hjälp!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
BTOwIbv.jpg

Under två veckor har jag gått och irriterat mig på denna mögliga gamla Lagondan jag tänkt att fixa till, men som för mig varit helt omöjligt att öppna...

Så ikväll bestämde jag mig för att " Nu jäv*ar ska den upp"!



Jag googlade runt och fick se en klocksnack-tråd som diskuterade en speciell slags gummiboll som tydligen skulle vara enkel, bra och inte skada boetten.

https://klocksnack.se/threads/gummiboll-för-att-öppna-boettlock.6907/

En sådan här boll...
http://viewitem.eim.ebay.se/Blue-HO...-for-Rolex-Watch-royal-Blue/190839785620/item

Eftersom jag inte hade en sådan boll i närheten och tvivlade på att australiensarna skulle kunna få hit en på en timme, så läste jag vidare i tråden. Där skrev oystercase att han hade tillverkat en boll utav en cykelslang fylld med mjöl.
Sagt och gjort, eftersom jag inte hade något bättre för mig började jag meka... :)'

Cyckelslang: Check!



Mjöl i slangen: Check

Knyta och tejpa slangen: Check



Testa nya verktyget...





Slangen fastnade i bandhornet, sprack och slängde mjöl överallt... :)

Är det någon som sitter inne med några bra knep för att få upp en gammal skruvboett? Har nu testat Boettöppnare, avsågad gummiboll och mjölslang... :/
 

Dagoberg

Omega
Limma fast en linjal, metall, i bakboetten. Du kan ju testa med dubbelhäftande tejp först. Gör rent bakstycket noggrant först.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hahaha, lysande! :)

Edit: Förlåt en onödig kladdpost! Jag har inget att bidra med... :)

Det är lugnt, det behövs sådana också! ;)

Btw, kanske skulle tagit en bild när jag stod i duggregn och skar av en bit av en slang på en "punkad" cykel, samtidigt som jag hade en ficklampa i käften! :D


Limma fast en linjal, metall, i bakboetten. Du kan ju testa med dubbelhäftande tejp först. Gör rent bakstycket noggrant först.

Fungerar det? Vilken typ av lim? Går det att få bort linjalen efteråt, eller är det något man får leva med? :p
 

Dagoberg

Omega
Har gjort det själv. När inget annat hjälper och man inte har rätt boettöppnare, så kan man inte annat än testa.
Minns inte vilken typ av lim, men testa med snabblim först. Se bara till så att du har god ventilation när du jobbar med snabblim, då dessa limmer inte är snälla mot lungorna. Linjalen är inte jätteknepig att få bort efteråt, testa aceton.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har gjort det själv. När inget annat hjälper och man inte har rätt boettöppnare, så kan man inte annat än testa.
Minns inte vilken typ av lim, men testa med snabblim först. Se bara till så att du har god ventilation när du jobbar med snabblim, då dessa limmer inte är snälla mot lungorna. Linjalen är inte jätteknepig att få bort efteråt, testa aceton.


Snabblim? Är det samma sak som "superlim"? :)
 

Dagoberg

Omega
Sorten du inte vill få på fingrarna i fel ögonblick, om du har sett "American Pie"
Cyanoakrylat om man ska vara riktigt noga med namnet. Får egentligen inte arbeta med dessa limmer pga tidigare barnastma,
men ibland så går det inte att undvika. Se som sagt till att ha god ventilation, och håll fingrarna borta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sorten du inte vill få på fingrarna i fel ögonblick, om du har sett "American Pie"
Cyanoakrylat om man ska vara riktigt noga med namnet. Får egentligen inte arbeta med dessa limmer pga tidigare barnastma,
men ibland så går det inte att undvika. Se som sagt till att ha god ventilation, och håll fingrarna borta.


Haha, låter farligt, ska se vad vi kan hitta för lim i skafferiet... :)

*edit* Jo jag har sett american pie
 

Exxet

Rolex
Hade samma problem med en tjurig Enicar Sherpa med sk EPSA-boett och den duellen vann jag, tog helt enkelt en stor mutter och limmade fast med Loctite superlim, lät det torka en timme ungefär, satte fast klockan i en boetthållare och spännde fast den i ett skruvstycke, använde en fast ringnyckel och vips var bakboetten loss.

vSk22gl.jpg


Gör rent boetten och slipa muttern lite innan limmning, för att få loss muttern bada den i t ex aceton lr liknande, tar ett tag men den lossnar, det blir lite obekvämt att ha den på sig annars.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hade samma problem med en tjurig Enicar Sherpa med sk EPSA-boett och den duellen vann jag, tog helt enkelt en stor mutter och limmade fast med Loctite superlim, lät det torka en timme ungefär, satte fast klockan i en boetthållare och spännde fast den i ett skruvstycke, använde en fast ringnyckel och vips var bakboetten loss.

vSk22gl.jpg


Gör rent boetten och slipa muttern lite innan limmning, för att få loss muttern bada den i t ex aceton lr liknande, tar ett tag men den lossnar, det blir lite obekvämt att ha den på sig annars.


Kör nog den här metoden, låter som det kan faktiskt kan fungera! :) Tror du/ni man kan köra 2 komponents eller karlssons, så att de fortfarande går att få isär?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En liten update.
Tänkte ge limma-fast-bult-metoden en chans :)
Putsade först upp undersidan av bulten och tvättade baksidan av boetten.
C1Vnrcv.jpg


Börjar bra med att spruta ut lim över boetten som sedan rinner ner över glasets framsida! :bawling:
Jag tror jag fick bort allt och hoppas att jag slipper tvätta hela kalaset i aceton efteråt.

Tvättat, limmat och fixerat i tvingar...






Uppdatering kommer efter jag lyckats/misslyckats :)
 

Sumo

Omega
Ha! Smart sätt att få upp boetten. Men som någon skrev ovan, man skall vara riktigt försiktig med aceton för det är starkare än vad man tror.
 

Exxet

Rolex
Trevligt när ens tips lyckas, men man ska nog vara lite försiktig med mängden lim, även om boetten sitter som berget kan det finnas små glipor som limmet kan sugas in i, den sk kapillärkraften, och då blir det etter värre att få upp boetten, lycka till med resten av klockan nu.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nästa problem. "Sprit i glaset, det är ett stort problem"

Har nu haft boettlocket/muttern liggandes i ett lacknafta-bad i över en timme utan att något hänt...

Måste det vara aceton? Hittar inte det, men ska jag prova kemiskt ren bensin istället?

*edit* Jag använde ganska rikliga mängder lim (rädd att det skulle lossna) :banghead:
 

Exxet

Rolex
Det är nog mängden lim som ställer till det, det heter ju inte för inte SUPER-lim, lät min ligga över natten i ett försluten kärl, aceton dunstar ju bort annars, och kan bara tala för aceton, har ej använt ngt annat, köp en flaska det finns ju på den lokala matvarubutiken, du kan kanske prova att lite försiktigt skära bort överflödigt lim med en vass mattkniv lr dylikt, men passa fingrarna o boetten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Efter ett snabbesök på coop-nära, ligger nu bakboett/mutter i acetonbad... Återkommer med en "efterbild" när det lossnat och jag applicerat ett nytt glas :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag körde med en lite mindre mutter för att hålla ner mängden lim, funkade bra, tror det var Loctite "flex" el nåt sånt, löste sig sen med aceton :)

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sådär!!! Efter 2 timmar i acetonbad så gick det att försiktigt bända bort muttern :)

Här kommer före/efter bilder på Lagondan. Det är en Lagonda Nautilus 30 Jewels incabloc. På baksidan står det 15 atm, så jag vet inte om den här klockan marknadsfördes som ett "dykarur"?! Någon som vet?

Första bilden är lånad från den tradera-annons som jag ropade in....

Före

26A1AcU.jpg


Efter



Nu saknas bara en sekundvisare... Någon som har en passande i lådan? :)
 

Jens

Greedo
Har gjort det själv. När inget annat hjälper och man inte har rätt boettöppnare, så kan man inte annat än testa.
Minns inte vilken typ av lim, men testa med snabblim först. Se bara till så att du har god ventilation när du jobbar med snabblim, då dessa limmer inte är snälla mot lungorna. Linjalen är inte jätteknepig att få bort efteråt, testa aceton.

"Linjalen är inte jätteknepig att få bort"!!!
Man kan få stå ut med den ett par dar eller så med andra ord?!
Fan, det här måste bli årets citat på KS!!!

J
 

Dagoberg

Omega
Japp, allra minst 8O). Aceton brukar göra susen. Använder aceton att göra rent optik från cyanoakrylater i jobbet, blir inga rester kvar.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor


Första jag tänkte på när jag såg detta var:


Men skam den som ger sig!

Riktigt bra jobbat och kul att lära sig något nytt, blev ju en bra lösning tillslut. Hade liknande problem själv men tröttnade och lämnade in hos urmakaren istället.

Sekundvisare kan lokale urmakaren säkert ordna, annars kan du garanterat hitta på ebay alternativt lägga ut en WTB på Watchuseek, lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Första jag tänkte på när jag såg detta var:


Men skam den som ger sig!

Riktigt bra jobbat och kul att lära sig något nytt, blev ju en bra lösning tillslut. Hade liknande problem själv men tröttnade och lämnade in hos urmakaren istället.

Sekundvisare kan lokale urmakaren säkert ordna, annars kan du garanterat hitta på ebay alternativt lägga ut en WTB på Watchuseek, lycka till!


Jag tänkte skriva att det såg värre ut än en fest hos Tony Montana... ;)

Jag kommer bara att köra den här lösningen från och med nu, har lagt undan min boettöppnare i en låda! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan vara en idé att lägga limmet på muttern och boetten ovanpå istället för tvärtom som här. Känns som att risken för att få lim som rinner över/i hela klockan minimeras då.

Smart lösning ändå. Bra slutresultat!


Bra idé! Som vanligt är det dock alltid svårt att vara efterklok före... ;) Som tur är löser sig allt med aceton!
 

Dagoberg

Omega
Lärde mig ett nytt sätt att lösa limproblemet idag. Lägg boettens bakstycke med pålimmat verktyg i kokande vatten, och skiten släpper. Cyanoakrylater löser sig/bryts ned vid 70 grader, tydligen. Inget mer gucka med illaluktande aceton 8O)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lärde mig ett nytt sätt att lösa limproblemet idag. Lägg boettens bakstycke med pålimmat verktyg i kokande vatten, och skiten släpper. Cyanoakrylater löser sig/bryts ned vid 70 grader, tydligen. Inget mer gucka med illaluktande aceton 8O)


Perfekt, då borde det ju gå bra att bara köra den i diskmaskinen en vända... :)
 
Topp