• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparation av dag-komplikation

Oskarlido

Breitling
Hej,
Jag har letat efter en grand eller king seiko från 70-talet ett tag, och har nu hittat ett lovande exemplar. Problemet är bara att verkets dag-funktion är trasig. Verket är automatiskt, slår med 36000 bph, och har en dag-datum-komplikation. Jag undrar då följande:
Har någon tips på bra urmakare som ev skulle kunna laga klockan?
Vet någon vad en sån reparation skulle lika kosta? Någon som har gjort någonting liknande kanske?

Tack på förhand!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tror att jag vet vilken du menar.
Ser fin ut!

Känns lågt värderad - men det beror väl på problemen, antar jag.

Kan tyvärr inte hjälpa till med vad det skulle kosta att fixa. Var lite sugen på den, men det gnager lite i bakhuvudet att jag tycker mig ha hört att delar till GS ska vara lite "hard to come by".
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Optura eller japan kan utföra jobbet. Problemet är om det finns delar till urverket att tillgå.
 

Oskarlido

Breitling
Tror att jag vet vilken du menar.
Ser fin ut!

Känns lågt värderad - men det beror väl på problemen, antar jag.

Kan tyvärr inte hjälpa till med vad det skulle kosta att fixa. Var lite sugen på den, men det gnager lite i bakhuvudet att jag tycker mig ha hört att delar till GS ska vara lite "hard to come by".
Ja precis, det är anledningen till att även jag tvekar, jag ska försöka ta reda på om det är möjligt att hitta delar innan jag slår till, annars får det bli att vänta på ett nytt ex!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag har letat efter en grand eller king seiko från 70-talet ett tag, och har nu hittat ett lovande exemplar. Problemet är bara att verkets dag-funktion är trasig. Verket är automatiskt, slår med 36000 bph, och har en dag-datum-komplikation. Jag undrar då följande:
Har någon tips på bra urmakare som ev skulle kunna laga klockan?
Vet någon vad en sån reparation skulle lika kosta? Någon som har gjort någonting liknande kanske?

Tack på förhand!
Tror @MekaniskaUr har lite koll på detta...
 
Topp