Laddar...
Erikson Urhandel
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Reparation och service av Breitling

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bixaw, 27 mars 2015.

  1. Bixaw
    Trådstartare

    Bixaw Ewok

    Inlägg:
    4
    Tjena!
    Har en äldre Breitling från 98 som stannar trots att den sitter på armen. Lämnade in klockan nu i veckan hos Krons ur. Själva servicen kostar ungefär 4 000 men jag är rädd för att det är något som måste bytas ut i klockan. Har hört och läst om personer som fått pröjsa uppåt 15 000 vid byte av delar och dylikt. Jag kan inte alls mycket om klockor och undrar där av om någon känner igen felet på klockan och vad det möjligtvis kommer kosta att reparera felet!

    Tack för svar!
    Mvh
     
  2. MKRGG

    MKRGG Koprolog

    Inlägg:
    4.945
    Från:
    chokladfabriken
    Breitling från den tiden är oftast utrustade med ETA-verk så jag kan inte tänka mig att det skulle kunna skena iväg så mycket.
     
    Erik1 och Bixaw gillar detta.
  3. Camo00

    Camo00 AT-AT driver

    Inlägg:
    6.728
    Från:
    Malmö

    Som MKRGG skriver så sitter det ETA-verk i, och det blir sällan så dyrt. Skräckhistorierna rör ofta lite mer udda, eller in-houseverk.

    Hade jag varit Du, hade jag lämnat in klockan till någon välrenommerad fristående urmakare, som garanterat kan serva klockan lika bra till ett betydligt lägre pris.
     
    Bixaw och MKRGG gillar detta.
  4. plattfot

    plattfot X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.746
    Från:
    Norrort Sthlm
    Breitling betyder troligen kronograf och om klockan inte är servad på drygt 15 år samt använd dagligen kommer det troligen vara flera saker i verket som behöver bytas. Bland annat byter man ofta småvisarna vid service av Breitling då de sitter som berget och därför skadas vid demontering.

    Jag hade budgeterat 5-7 000 sek.
     
    Bixaw gillar detta.
  5. DrDre

    DrDre X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.578
    Iom att det är ett vanligt eta-verk så är både delar och service billigt om du lämnar den till en oberoende urmakare. Tror inte du behöver oroa dig för femsiffriga kostnader.
     
    Bixaw gillar detta.
  6. Bixaw
    Trådstartare

    Bixaw Ewok

    Inlägg:
    4
    Tack för alla svar, det uppskattas verkligen! Nu till nästa fråga, hur bra håller dessa klockor? Har tänkt på att byta ett tag till en nyare Breitling eftersom det känns som att de äldre modellerna endast blir en stor kostnad i längden. Vad tror ni, bör jag sälja klockan när jag får tillbaks den eller är det värt att ha kvar? Krons har en garanti på 1 år om det skulle bli nåt problem. Jag ber om ursäkt om min frågor är helt efterblivna för er som kan detta.
     
  7. Bixaw
    Trådstartare

    Bixaw Ewok

    Inlägg:
    4
    Någon som vet någon bra oberoende urmakare i Stockholm som du kan tipsa om?
     
  8. Icaras

    Icaras X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.889
    Från:
    De skånska skogarna
    Vad heter modellen?
     
  9. Bixaw
    Trådstartare

    Bixaw Ewok

    Inlägg:
    4
    Här är den! OBS, inte min på bilden.
     

    Bifogade filer:

    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      96,5 KB
      Visningar:
      167
  10. plattfot

    plattfot X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.746
    Från:
    Norrort Sthlm

    Då justerar jag mitt tidigare inlägg om kronografservice och 5-7000 sek
    Colten är klart enklare att serva och torde landa omkring 2500-3000.

    Lättast är nog att gå till en av Breitlings återförsäljare för att säkerställa tillgången av de Breitlingmodifierade delar som KAN vara aktuellt att byta.

    Väljer du fristående urmakare, kan jag rekommendera Per Hamrin (om han fortfarande är fristående urmakare och medlem på forumet) som servat Breitling till mig med bravur. Han hade iaf då tillgång till rätt delar. Var dock beredd att posta klockan till Per som när han hjälpte mig bodde i Skåne.
     
    jabla och Bixaw gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield