• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparation och service av Breitling

Bixaw

Breitling
Tjena!
Har en äldre Breitling från 98 som stannar trots att den sitter på armen. Lämnade in klockan nu i veckan hos Krons ur. Själva servicen kostar ungefär 4 000 men jag är rädd för att det är något som måste bytas ut i klockan. Har hört och läst om personer som fått pröjsa uppåt 15 000 vid byte av delar och dylikt. Jag kan inte alls mycket om klockor och undrar där av om någon känner igen felet på klockan och vad det möjligtvis kommer kosta att reparera felet!

Tack för svar!
Mvh
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Breitling från den tiden är oftast utrustade med ETA-verk så jag kan inte tänka mig att det skulle kunna skena iväg så mycket.
 

Camo00

Patek
Tjena!
Har en äldre Breitling från 98 som stannar trots att den sitter på armen. Lämnade in klockan nu i veckan hos Krons ur. Själva servicen kostar ungefär 4 000 men jag är rädd för att det är något som måste bytas ut i klockan. Har hört och läst om personer som fått pröjsa uppåt 15 000 vid byte av delar och dylikt. Jag kan inte alls mycket om klockor och undrar där av om någon känner igen felet på klockan och vad det möjligtvis kommer kosta att reparera felet!

Tack för svar!
Mvh


Som MKRGG skriver så sitter det ETA-verk i, och det blir sällan så dyrt. Skräckhistorierna rör ofta lite mer udda, eller in-houseverk.

Hade jag varit Du, hade jag lämnat in klockan till någon välrenommerad fristående urmakare, som garanterat kan serva klockan lika bra till ett betydligt lägre pris.
 

plattfot

Rolex
Breitling betyder troligen kronograf och om klockan inte är servad på drygt 15 år samt använd dagligen kommer det troligen vara flera saker i verket som behöver bytas. Bland annat byter man ofta småvisarna vid service av Breitling då de sitter som berget och därför skadas vid demontering.

Jag hade budgeterat 5-7 000 sek.
 

DrDre

Patek
Iom att det är ett vanligt eta-verk så är både delar och service billigt om du lämnar den till en oberoende urmakare. Tror inte du behöver oroa dig för femsiffriga kostnader.
 

Bixaw

Breitling
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen! Nu till nästa fråga, hur bra håller dessa klockor? Har tänkt på att byta ett tag till en nyare Breitling eftersom det känns som att de äldre modellerna endast blir en stor kostnad i längden. Vad tror ni, bör jag sälja klockan när jag får tillbaks den eller är det värt att ha kvar? Krons har en garanti på 1 år om det skulle bli nåt problem. Jag ber om ursäkt om min frågor är helt efterblivna för er som kan detta.
 

Bixaw

Breitling

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    55.1 KB · Visningar: 370

plattfot

Rolex
Här är den! OBS, inte min på bilden.


Då justerar jag mitt tidigare inlägg om kronografservice och 5-7000 sek
Colten är klart enklare att serva och torde landa omkring 2500-3000.

Lättast är nog att gå till en av Breitlings återförsäljare för att säkerställa tillgången av de Breitlingmodifierade delar som KAN vara aktuellt att byta.

Väljer du fristående urmakare, kan jag rekommendera Per Hamrin (om han fortfarande är fristående urmakare och medlem på forumet) som servat Breitling till mig med bravur. Han hade iaf då tillgång till rätt delar. Var dock beredd att posta klockan till Per som när han hjälpte mig bodde i Skåne.
 
Topp