Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Reparera gammal Rolex

Diskussion i 'Vintage' startad av AEM, 17 december 2013.

1. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Jag har nyligen köpt en gammal Rolex på auktion som jag föll för. Mycket snygg, guld på stål, från mitten av 50-talet. Den funkar men skulle behöva en ordentlig service. Bl a rör sig urtavlan något när man vrider upp den... Lämnade in den på Nymans ur som hävdar att den måste till Rolex restaureringsavdelning som ev måste nytillverka delar. Den resan kostar 3000 kr om man avböjer påvisat arbete. Deras erfarenhet är sedan att arbetet ligger på, FRÅN 40.000 kr!

Nån som har ett tips om det finns andra alternativ? Det föreslagna beloppet uppfattar man ju som en förolämpning… Har förstått att Rolex inte tillhandahåller reservdelar till icke-auktoriserade urmakare.

Tacksam för råd! :)

2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Låter onekligen dyrt. Ge oss lite bilder så ska du se att det dyker upp kunniga gubbs som kan ge dig råd :)

3. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Kör! :D Nä skoja bara. Gör som Scaramanga säger och lägga upp lite bilder så ska du se att folk kommer med tips.

4. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Gör ett försök:

5. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

6. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Gå till Werner på ABC och be han se över klockan, att gå via Nymans på en sån pass gammal klocka kändes galenskap.

paradis och Wii gillar detta.
  7. Sond

Sond Friends of KS

Werner gör inte Rolex om jag kommer ihåg rätt. Inte Farfars heller. Rob E eller DrWatch får bli mina tips.

8. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Tackar! :)

9. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Farfar har tidigare sagt till mig att han kan pilla enkla rolex urverk så länge klockan öppnas och stängs av någon annan (kan gå att öppna med gummiboll), då garanterar han inte heller täthet

10. Sond

Sond Friends of KS

Jag kollade med Farfar i typ september och fick klart besked att han helt slutat med Rolex.

11. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Hmpf, då jag personligen endast handhar Omega och endast lämnat in Omega där så kanske jag pratar i nattmössan. Men en så pass gammal Rolex kan knappast vara rocket science, om tavlan är lös så finns det nog en orsak till det och en urmakare borde väl kunna lösa det. Fast Det är väl som när man fiskar, man lägger ju knappast ut bara ett nät eller vänta, när vi drar not så gör vi ju det men ja, ni fattar vart jag vill komma. Hör dig för med flera olika, du kanske rent av blir hänvisad till "rätt" urmakare.

12. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Då har du nog rätt. Det var minst ett år sedan jag och farfar pratades vid

13. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Werner har jag pratat med och han hade slutat med Rolex eftersom han inte får delar.

14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Från 40 lopp? Vad är det för urverk? att köpa en småsliten donatorklocka för 9-15k känns ju som ett betydligt vettigare alternativ. För att sedan gå till en oberoende urmakare. Detta givetvis efter att ha talat med Rob osv. Skulle detta ens kunna vara genomförbart?

15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
  16. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
  17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja, hör med Rob E.

Har svårt att tänka mig att det kan kosta 40k att få den där på banan igen.

18. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Tack för råden! :)

19. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fler bilder får du gärna posta :)

20. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

Nu inlämnad hos Robert Engström, ska bli intressant! Bild utlovas :)

Boris Balkan och Scaramanga gillar detta.
  21. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Är det bara att urtavlan ruckas när du drar upp den så låter det bara som om skruvarna som håller urverket inte greppar längre och behöver skruvas åt.

eriksson850 gillar detta.
  22. AEM
    Trådstartare

AEM Torpare

IMG_1926.jpg Här är resultatet, Rob. Engström renoverade. 7000:-
    Nöjd! :) IMG_1926.jpg

4cie, luddviig, Micke Ni och 8 andra gillar detta.
  23. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Man kan lita på Rob E. :)

24. Sond

Sond Friends of KS

Solskenshistoria. Grattis! Men Nymans borde ju skämmas ögonen ur(!) sig!

25. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Fast nu var det väl Rolex som satte priset? Eller gick den här också ner till Geneve?

26. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Skönt att det löste sig. Ser ju ut som det blev ett strålande resultat (som det borde) :)

27. Sond

Sond Friends of KS

Nu hänger jag inte med. Nymans "offererar" 40tkr Rob tar 7 tkr..? Missar jag något här? Jag utgår från att Rob fixade det i sin verkstad medan Nymans tänkte skicka till Geneve. Hur glad på en skala 1-40000 är han som lämnade in en likadan klocka till Nymans..?

paradis, eriksson850, NiklasArvid och 1 annan gillar detta.
  28. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Nej, Jag skulle alla dagar i veckan välja Rob! :)
    Tyckte bara att det kanske var en lite orättvis jämförelse att jämföra någon som har möjlighet att utföra reparationen på plats mot att skicka ner den till Rolex egna verkstad i Geneve. Nu vet jag ju inte var Nymans marginal är, men brukar det inte vara hiskeligt dyrt att serva hos tillverkarnas egna verkstäder i Schweiz?

Sond gillar detta.
  29. konkas

konkas Friends of KS

Skönt att det löste sig och att det "bara" kostade 7´!

eriksson850 gillar detta.
  30. Urtur

Urtur Stadsbo

Kolla med urtid.com

Ingen aning, men har hört rykten om att han även pillar med Rolex?!