• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparera gammal Rolex

AEM

Breitling
Jag har nyligen köpt en gammal Rolex på auktion som jag föll för. Mycket snygg, guld på stål, från mitten av 50-talet. Den funkar men skulle behöva en ordentlig service. Bl a rör sig urtavlan något när man vrider upp den... Lämnade in den på Nymans ur som hävdar att den måste till Rolex restaureringsavdelning som ev måste nytillverka delar. Den resan kostar 3000 kr om man avböjer påvisat arbete. Deras erfarenhet är sedan att arbetet ligger på, FRÅN 40.000 kr!

Nån som har ett tips om det finns andra alternativ? Det föreslagna beloppet uppfattar man ju som en förolämpning… Har förstått att Rolex inte tillhandahåller reservdelar till icke-auktoriserade urmakare.

Tacksam för råd! :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Kör! :D Nä skoja bara. Gör som Scaramanga säger och lägga upp lite bilder så ska du se att folk kommer med tips.
 

AEM

Breitling
Pqwmi27.jpg
 

Sond

Patek
Werner gör inte Rolex om jag kommer ihåg rätt. Inte Farfars heller. Rob E eller DrWatch får bli mina tips.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Farfar har tidigare sagt till mig att han kan pilla enkla rolex urverk så länge klockan öppnas och stängs av någon annan (kan gå att öppna med gummiboll), då garanterar han inte heller täthet
 

Sond

Patek
Farfar har tidigare sagt till mig att han kan pilla enkla rolex urverk så länge klockan öppnas och stängs av någon annan (kan gå att öppna med gummiboll), då garanterar han inte heller täthet
Jag kollade med Farfar i typ september och fick klart besked att han helt slutat med Rolex.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hmpf, då jag personligen endast handhar Omega och endast lämnat in Omega där så kanske jag pratar i nattmössan. Men en så pass gammal Rolex kan knappast vara rocket science, om tavlan är lös så finns det nog en orsak till det och en urmakare borde väl kunna lösa det. Fast Det är väl som när man fiskar, man lägger ju knappast ut bara ett nät eller vänta, när vi drar not så gör vi ju det men ja, ni fattar vart jag vill komma. Hör dig för med flera olika, du kanske rent av blir hänvisad till "rätt" urmakare.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Från 40 lopp? Vad är det för urverk? att köpa en småsliten donatorklocka för 9-15k känns ju som ett betydligt vettigare alternativ. För att sedan gå till en oberoende urmakare. Detta givetvis efter att ha talat med Rob osv. Skulle detta ens kunna vara genomförbart?
 

Sond

Patek
Fast nu var det väl Rolex som satte priset? Eller gick den här också ner till Geneve?

Nu hänger jag inte med. Nymans "offererar" 40tkr Rob tar 7 tkr..? Missar jag något här? Jag utgår från att Rob fixade det i sin verkstad medan Nymans tänkte skicka till Geneve. Hur glad på en skala 1-40000 är han som lämnade in en likadan klocka till Nymans..?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu hänger jag inte med. Nymans "offererar" 40tkr Rob tar 7 tkr..? Missar jag något här? Jag utgår från att Rob fixade det i sin verkstad medan Nymans tänkte skicka till Geneve. Hur glad på en skala 1-40000 är han som lämnade in en likadan klocka till Nymans..?


Nej, Jag skulle alla dagar i veckan välja Rob! :)
Tyckte bara att det kanske var en lite orättvis jämförelse att jämföra någon som har möjlighet att utföra reparationen på plats mot att skicka ner den till Rolex egna verkstad i Geneve. Nu vet jag ju inte var Nymans marginal är, men brukar det inte vara hiskeligt dyrt att serva hos tillverkarnas egna verkstäder i Schweiz?
 
Topp