• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparera klocka som inte håller tiden

don.h

Cartier
Nu är det så här att jag har en gammal "parfymklocka" som har problem att hålla tiden och det är för markant för att det ska gå att använda den då det handlar om ett par minuter diff per dygn. Det är ett vanligt quartzverk.

I vanliga fall skulle jag inte lägga ner några pengar på en så pass gammal klocka i den prisklassen men den har ett desto större affektionsvärde. Det är en Dieselklocka.

Så min fråga är helt enkelt. Vad skulle en sådan reparation kunna gå loss på? jag förstår att det är svårt att höfta utan att titta närmare på den men mellan tummen och ringfingret.

Tack på förhand!
 

McGyver

Rolex
Tippar på att verket går att hitta från några tior upp till kanske någon hundring - men det är utbytet hos urmakaren som kostar!
Har hört prisförslag på t.ex. byta av ETA G10.211-verk för ~2500:- (själva G10-verket går på ~500:) => tippar på 1500-2500:- för ett byte i ditt ur!
 

Jonte73

Audemars
Jag bytte verk i en quartz sector med affektionsvärde.
Kostnad 1500kr !
Klockan kostade 7000kr ny.

Svårt att svara på vad det skulle kosta i ditt fall, ta klockan till försäljningsstället och fråga.
 

don.h

Cartier
Tack för snabb och bra info. Vi får se vad dom säger, eventuellt kanske gamla studentklockan får sova vidare
 
Skulle det vara möjligt att hitta en donatorklocka och kanske leta upp någon hemmapulare som kan tänka sig göra ett försök mot rimlig ersättning? Lite av en högoddsare kanske...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Skulle det vara möjligt att hitta en donatorklocka och kanske leta upp någon hemmapulare som kan tänka sig göra ett försök mot rimlig ersättning? Lite av en högoddsare kanske...

Ja, antingen det eller köpa ett nytt urverk och be någon hobbyurmakare byta. Det dyra är väl som sagt själva arbetet och inte ett nytt urverk.
 
C

China

Guest
Tippar på att verket går att hitta från några tior upp till kanske någon hundring - men det är utbytet hos urmakaren som kostar!
Har hört prisförslag på t.ex. byta av ETA G10.211-verk för ~2500:- (själva G10-verket går på ~500:) => tippar på 1500-2500:- för ett byte i ditt ur!

Förmodligen så är det inga problem med att byta urverket. Har klockan ett affektionsvärde så är det värt besväret.:)
 

don.h

Cartier
Ja kanske det, Hur svårt kan det vara :)
Nä då. Jag var iväg till urmakaren och dom ville ha 200kr för att felsöka sen var kostnaden 500kr och uppåt beroende på fel så vi får se vad dom ger för prisförslag.
 
Topp