• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa, mest bang for the buck?

galácticon

Patek
2-Faktor
Vartannat år åker barndomsgänget på en liten weekend utomlands och i höst är det återigen dags. Den här gången tänkte jag att vi skulle åka till ett mer oväntat ställe än de vanliga (Berlin, Milano, London, etc) och jag tänkte kolla om det finns några beresta bröder som kan tipsa om vilken europeisk "stor"stad som är mest bang for the buck?

Kraven är relativt enkla: man ska kunna flyga direkt från Malmö/Köpenhamn och Stockholm, det ska finnas schysta hotell, bra mat och dryck och ett schyst nattliv. Okej shopping protesterar ingen emot. Tanken är att vi åker sent i september eller tidigt i oktober och vi lär vara sex till åtta pojkar i ålderskategorin 37-39. Just nu leder Gdansk/Sopot med Budapest och Bukarest på delad andraplats.

Där är kravbilden; vad har ni? Skjut.
 

ErikGBG

Audemars
Sopot är grymt, va där förra året, ska dit i aug igen.
Budapest är också grymt!
Va även i Istanbul förra året, riktigt bra!
Mest Bang for the buck på hösten: Istanbul eller Budapest.
På sommaren: sopot!
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Kan rekommendera Sofia. Några år sen jag var där men nattlivet var grymt bra och mat och dryck var riktigt billigt. Man nästan skämdes och dricksade lika mycket som hela notan var på i början :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Sopot är grymt, va där förra året, ska dit i aug igen.
Budapest är också grymt!
Va även i Istanbul förra året, riktigt bra!
Mest Bang for the buck på hösten: Istanbul eller Budapest.
På sommaren: sopot!
Sweet. Ska kolla upp det. Hur är prisbilden på mat och (framförallt) dryck i Budapest och Istanbul?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är billigt, gissar på ungefär samma prisbild i båda städerna.
Ska ni ut och klubba är dock Budapest bättre då det är svårt för ett killgäng att komma in på klubbar utan brudar med sig i istanbul
Då är nog Budapest att föredra. Blir tufft att ordna ett tjejgäng när vi är gifta småbarnsfäder allesammans ;)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Belgrad. Billigt som skam att äta och dricka, bra utbud på party. Sliten och nergången stad som ligger vackert. Finns flyg till bra pris, Wizzair direkt från Malmö-Sturup & Stockholm-Skavsta samt Norwegian och Air Serbia från Köpenhamn-Kastrup och Stockholm-Arlanda.
 

demondave

Rolex
+1 på Prag. Körde en grabbresa dit härom året. Sju grabbar en långhelg, episkt!

Vi flög från OSL, men helt övertygad att det går att flyga smidigt från andra flygplatser också :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Inte för att jag tror att det är billigare än Budapest per se, men har ni besökt Prag? Underbart vacker stad och allt är billigt. Bra nattliv också tyckte jag personligen.

Belgrad. Billigt som skam att äta och dricka, bra utbud på party. Sliten och nergången stad som ligger vackert. Finns flyg till bra pris, Wizzair direkt från Malmö-Sturup & Stockholm-Skavsta samt Norwegian och Air Serbia från Köpenhamn-Kastrup och Stockholm-Arlanda.

+1 på Prag. Körde en grabbresa dit härom året. Sju grabbar en långhelg, episkt!

Vi flög från OSL, men helt övertygad att det går att flyga smidigt från andra flygplatser också :)

Klockrent, tack för bra tips!
 

MartinGFX

Cartier
Budapest utan tvekan! Vilka galna kvällar man haft där nere... Billigt med boende, mat och dryck så det går att fläska på av bara fan.

Det finns bra utbud av shopping också, vilket är pricken över i:et :)
 

Lurrs

Omega
Rekommenderar Budapest eller Prag, var i Prag förra sommaren på grabbresa och Budapest för någon månad sen, även det en grabbresa. Båda resmålen lämpar sig för det du söker:D
 
Har hört att en kryssning utanför Somalias kust ska vara riktigt bra såhär års, riktigt trevliga guider som erbjuder spontana utflyktsmål i sina båtar. Antingen det eller en matresa till Eritrea.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skriver under på belgrad, helgpendlar dit då tjejen jobbar där nere. Underskattat, gammalt, men god mat och bra nattliv för typ gratis.

Vilnius i litauen är också ruskigt Underskattat, lite dyrare än euro konverteringen men riktigt bra priser och fina damer ;)
 

larra64

Rolex
Väljer alla dagar Prag före Budapest. City upplevs betydligt mindre där än i Budapest. Kör ni en weekend kommer ni att känna att ni upplever mer i Prag.
 

almeyero

Panerai
Belgrad. Billigt som skam att äta och dricka, bra utbud på party. Sliten och nergången stad som ligger vackert. Finns flyg till bra pris, Wizzair direkt från Malmö-Sturup & Stockholm-Skavsta samt Norwegian och Air Serbia från Köpenhamn-Kastrup och Stockholm-Arlanda.

Kunde inte sagt det bättre själv!
 

Lolle

Panerai
De flesta av dessa öststäder som nämnts är klart lämpliga och handlar om smak/tycke.

Så för att ge fler alternativ Krakow och Warszawa är riktigt bra. Prag och Budapest likaså. Cluj i västra Rumänien är också underskattat.

Den enda stad jag inte kanske är lika imponerad över av dessa omnämnda är Bukarest.
 

MrPlow

Rolex
Jag hade satt mig på ett plan. Kanske inte mest bang for the buck. Men ändå mycket bang =)
 
Senast ändrad:

McOak

Omega
Belgrad. Flyg går från Stockholm Skavsta (billigare alternativ) samt Arlanda. Valutan är serbisk dinar, och är till fördel för oss svenskar. 1000 SEK motsvar ca 13000 RSD. Prisnivån är låg och du äter trerätters med dryck och kaffe på maten för ca 150kr per person. En natt på ett lite bättre och centralt beläget hotell kostar ca. 600-800kr per natt, så säg 3-400 per person/natt! Klubbar finns det gott om och man festar till tidig morgon, klubben anpassar sig mer efter dig och dina behov. Har man pengar kan man i princip köpa till sig allt där :) En natt på Mr. Stefan Braun (känd klubb i Belgrad och den bästa klubben hösttid) gick på cirka 6500:-, men då ingick det bord, 3l Belvedere/Grey Goose + det vi beställde utöver (shots, lösa drinkar, öl & vatten). Annars är Freestyler att rekommendera. Utöver detta finns det mycket att se och två stora shoppingcenter precis utanför staden som nås enklast med taxi (superbilligt) som komplement till shopping, utöver den stora och långa gågatan Knez Mihajlova!

EDIT 22:40; Wizz Air flyger från båda Köpenhamn, Malmö samt Stockholm Skavsta. Annars är det Air Serbia som gäller!

Lycka till!
 

Josef B

Bestraffaren
Om Prag är lika bra som för 20 år sedan, så rekommenderar jag Prag :)
London är annars en väldigt bra feststad, är dock inte budget som Budapest eller Prag.
 

Guden

Cartier
Rekomenderar Belgrad jag med. :)
Har åkt dit varje år de senaste 4 åren. Var där i slutet av Februari och kommer att åka ned i Juli igen.

Kika in hotellet "Life Design". 4*-hotell där det ingår fri tillgång till spa + frukost finns. Bokade precis 4 nätter under högsäsong för 1370kr/person (3 pers = ~4100kr). Ligger mitt i centrala Belgrad mittemot kända "Hotel Moskva".

Restauranger som du måste besöka:
- Restoran Djordje (sjukaste hemmagjorda korvarna)
- Mr Franš (lite lyxigare, vid vattnet)
- Valfri restaurang i området "Skadarlija" där man får uppleva kulturen på bästa sätt (gammeldags, gatumusiker som gärna spelar hela kvällen för dig/er för en hundring, marken är gjord av klossar som är ett par hundra år gamla)
- En annan favorit som jag inte kommer namnet på, tror att den börjar på M (wauw vad jag hjälpte dig nu). Rätt så populärt, massa paraplyer upphängda över hela uteserveringen

Bra väder? Åk ut till "Ada Ciganlija" - en konstgjord sjö med "strand" och massa kafeer/barer.

Festa?
- Splav Freestyler
Där de flesta turister hänger. Oftast house-musik. Galet bra tryck, speciellt när det är RnB eller 90-tals klassiker.
- Splav River
Ligger precis intill Freestyler. Liknande stil, men kör med jugge-musik lite oftare.
- Nu börjar jag bli trött i fingrarna, finns väldigt bra tips om man googlar lite. :)

Kom bara ihåg att försöka hålla er i styr. Inte för att skrämmas, men vakterna är inte att leka med.
Om det finns någon/några singlar i gänget så kan jag säga att tjejerna där är sjuuukt vackra.
Priserna på mat och alkohol har nämnts redan (billigt).

Kan bidra med mer tips när hjärnan börjar fungera igen efter lite sömn.
 

McOak

Omega
Rekomenderar Belgrad jag med. :)
Har åkt dit varje år de senaste 4 åren. Var där i slutet av Februari och kommer att åka ned i Juli igen.

Kika in hotellet "Life Design". 4*-hotell där det ingår fri tillgång till spa + frukost finns. Bokade precis 4 nätter under högsäsong för 1370kr/person (3 pers = ~4100kr). Ligger mitt i centrala Belgrad mittemot kända "Hotel Moskva".

Restauranger som du måste besöka:
- Restoran Djordje (sjukaste hemmagjorda korvarna)
- Mr Franš (lite lyxigare, vid vattnet)
- Valfri restaurang i området "Skadarlija" där man får uppleva kulturen på bästa sätt (gammeldags, gatumusiker som gärna spelar hela kvällen för dig/er för en hundring, marken är gjord av klossar som är ett par hundra år gamla)
- En annan favorit som jag inte kommer namnet på, tror att den börjar på M (wauw vad jag hjälpte dig nu). Rätt så populärt, massa paraplyer upphängda över hela uteserveringen

Bra väder? Åk ut till "Ada Ciganlija" - en konstgjord sjö med "strand" och massa kafeer/barer.

Festa?
- Splav Freestyler
Där de flesta turister hänger. Oftast house-musik. Galet bra tryck, speciellt när det är RnB eller 90-tals klassiker.
- Splav River
Ligger precis intill Freestyler. Liknande stil, men kör med jugge-musik lite oftare.
- Nu börjar jag bli trött i fingrarna, finns väldigt bra tips om man googlar lite. :)

Kom bara ihåg att försöka hålla er i styr. Inte för att skrämmas, men vakterna är inte att leka med.
Om det finns någon/några singlar i gänget så kan jag säga att tjejerna där är sjuuukt vackra.
Priserna på mat och alkohol har nämnts redan (billigt).

Kan bidra med mer tips när hjärnan börjar fungera igen efter lite sömn.
Råkar jag ha en landsman här på forumet? :rolleyes: Mycket bra rekommendationer i övrigt. Liten note på Ada Ciganlija; Smockat vid bra väder!
 
Topp