Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Resa/Semester med Vintage klocka - gör ni det?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 1 juni 2015.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Hur ska man tänka inför sommarens semester?

Behöver man ha en beater på semestern, man vet ju inte utomlands om man badar, vandrar, hamnar i regnstorm och eller blir rånad? är det större risker på resa än hemma anser ni?

2. virrooo

virrooo Präst

Ska du resa med någonting gammalt så borde du väl se till att trycktesta den samt se att försäkringen täcker upp för eventuell stöld osv. Är det en klocka du aldrig kommer att hitta igen så får du avgöra om känslan av att bära den på semestern är värd risken. Sedan så är väl risken knappast större här i Sverige än utomlands, storstad som storstad tänker jag. Bär du en stöldbegärlig klocka ex. Rolex så borde risken öka dock.

Grafton gillar detta.
  3. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Så du menar att folk utanför Klocksnack också vill ha Rolex :)

Holy diver gillar detta.
  4. Holy diver

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Jag är ju så extremt tråkig så vintagemyset lämnas hemma och en något tåligare Apeks dykare får följa med på semestrarna .....

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      64,9 KB
      Visningar:
      209
    vonbahr gillar detta.
  5. fc2

fc2 Borgare

Vintage åker med. Fjällvandrade i Alperna med en Omega Memomatic senast. Samma klocka var med i Tokyo för inte så länge sedan samt San Fransisco förra året.

Hade jag haft dyrgripar hade de nog fått vara hemma tror jag precis som de hade fått vara om jag skulle ut på krogen i Sthlm eller Gbg.

Jokkmokkswe, Anders W, Holy diver och 1 annan gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Varför inte både och? :)
    En tålig vintagebeater som är trycktestad...

7. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Jag tar med mina klockor var jag än åker. Badar aldrig med klocka så behöver inte vara så försiktig.

8. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag står faktiskt i valet och kvalet just nu, antingen vintage som inte är provtryckt eller modernare som är, båda i samma prisklass - kring 5-7k ...
    Jag ska ändå inte bada med den...

Jag återkommer med rapport hur valet föll...

9. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Kör en Omega Geneve med natoband på resande fot. Stilren och fyller sin funktion utan att väcka uppmärksamhet. Dessutom är jag inte sentimental med klockan så händer något finns det en uppsjö av andra billiga Geneve där ute.

eriksson850 gillar detta.
  10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    5513 från 1986 fick hänga med på allt när jag hade den. Lite sand under vridringen bara. I år blir det en provtryckt Tudor 7016 från 1970 som åker med:) image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

yonsson, shpeo97bat, Empa och 15 andra gillar detta.
  11. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Detta är min reseklocka, för snygg för att lämna hemm! Och funkar utmärkt att bada med.
    IMG_20150321_172004.jpg

cab, Luckyluciano, Empa och 14 andra gillar detta.
  12. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Brukar resa med en g-shock, har man bara en med multiband 5-6 så går den aldrig fel var du än åker.
    Alla mina g-shocks har hittills klarat av alla typer av resor jag gjort.
    Sen får den alltid sig en laddning av solen, om det nu är solen man åker till ;)

206002219_fadcc9ef-d1c3-47c6-90e1-4d183b6dcbf8.jpg

13. Kettil

Kettil Biskop

Nej då jag f n inte har någon trycktestad vintage så får de stanna hemma. Men den största uppoffringen tycker jag är att vara OWG en månad. :(

14. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    image.jpg
    1680 red i Marseille i april. Vad är det för mening med att älska och äga en klocka om man inte vågar använda den? Om jag sedan känner för att bada, eller köpa knark på någon obskyr bakgata efter midnatt, så kanske jag tar av den. Men bara kanske.

cab, shpeo97bat, wojtecki och 14 andra gillar detta.
  15. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Förstår inte frågan. image.jpg

Luckyluciano, _jonte, tdn-dk och 13 andra gillar detta.
  16. Omen

Omen Goldmember

Ut och sola, bada med sig nu...här kör jag med 1675 gmt tricket, funkar kanon.[​IMG][​IMG]

wojtecki, _jonte, Janne2000 och 11 andra gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vintageguld är bäst utomlands!

image.jpg

cab, Skolläraren, shpeo97bat och 15 andra gillar detta.
  18. Omen

Omen Goldmember

wojtecki och Aurum gillar detta.
  19. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Vintage fungerar alltid, de är ju inte direkt gjord av papper bara för att de har några år på nacken.

20. acce1999

acce1999 Friends of KS

Rolex Explorer 1016 på Mallis förra sommaren:

I fjällen:

Genom en tunnel:

Trycktestad för någon månad sedan. Klar för ännu en sommar. Har kört längder i bassäng med den på...

Luckyluciano, Gummo, Guillbert och 6 andra gillar detta.
  21. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oki, men om man åker till ganster LA då och typ vandrar runt och fottar roliga personer i fel områden eller går på en bakgata till Ralambra i Barcelona eller liknande, eller i Rio De Janeiro är man lika kaxig då? Jag tror nog generellt att vi svenskar är lite blåögda på semestern vad gäller risker, bättre lämna klockan hemma och njuta av den övriga veckor på året kan man ju också tycka.... Man vill ju inte va nojig.

Sen sist men inte minst det är väl svårare att pruta utomlands med en fet klocka på armen :)

shpeo97bat gillar detta.
  22. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Jag skulle aldrig köpa en klocka som jag inte kan använda på semestern. Oavsett var jag semestrar. Men det är jag det. Och pruta tycker jag är slöseri med tid

Janne2000, Luckyluciano, Mr Chance och 1 annan gillar detta.
  23. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Men nu talar vi väl vintage, sällan en vintage är "fet" ;)

24. Fred72

Fred72 Friends of KS

Jag är på Mallis just nu och jag tog med en rolex daytona och en omega seamaster chrono diver. Halvtid nu och jag har inte blivit av med någon av klockorna ännu...får se hur det slutar, det är massor av klåfingriga slynglar på miniland.
    //freddan

thomastheswede gillar detta.
  25. acce1999

acce1999 Friends of KS

Vad tror du om att helt enkelt stanna hemma? ;)

Gummo, cjperry, Aurum och 2 andra gillar detta.
  26. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Jag har med åren blivit mer och mer feg/klok och har gått ifrån att ha rest världen runt och badat, klättrat, sprungit och liknande med vintageklockor till att numera uteslutande ha mina "safirer" (SD eller Explorer 2) på armen när jag åker iväg.

Varför? De tål mer stryk och är garanterat vattentäta OCH en stöld täcks av min hemförsäkring (inte länge till dock om beg.priserna fortsätter upp...) men framför allt: de går att ersätta ganska lätt.

shpeo97bat gillar detta.
  27. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Tänker samma där. Har alltid rest med min vintage men börjat tänka mer på att även om man blir ersatt av försäkring så kanske man inte hittar en liknande klocka igen lika lätt? Säg en årsklocka? Kan ibland ta år innan man hittar "rätt".

28. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    image.jpg
    Fick ligga helt ostörd i Central Park i NYC i en rabatt men å andra sidan var det väl ingen som orkade lyfta den haha
    image.jpg
    Fick även ligga ifred i vattnet på Fjäderholmen men där var det så j***a kallt i vattnet så ingen orkade väl kliva i och sno den..

Gummo, thomastheswede, Empa och 2 andra gillar detta.
  29. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Man svettar ju inte ner sin vintage klocka här hemma i alla fall i sommar det är ju en klar fördel :)

Janne2000, shpeo97bat och thomastheswede gillar detta.
  30. shpeo97bat

shpeo97bat Torpare

Problemet är väl lite mer komplicerat. Klockor skall användas. I och med att flera har lagt upp dyrare vintage objekt som många känner igen, så måste man väl tänka vart man åker. Till orter med mer brottsbenägenhet, så är väl inte bara förlusten av ett vintage objekt att beakta, utan också självaste obehaget o besväret att behöva besöka polis osv ett jävligt dåligt sätt att spendera sin semester på.

eriksson850 gillar detta.