• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa

VCalmen

Cartier
Två frågor!

1. Hur reser ni med era klockor? Har ni förvaringslådor med klockorna i handbagaget?
2. Vilka klockor måste absolut följa med på resan?


Eller ni kanske kör samma hela resan?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag ska ju till Taiwan och Japan nu över Påsken. Det var ju tänkt att jag skulle ta med mig två-tre klockor, men det känns lite väl risky nu när jag tänker efter. Speciellt nu när jag även har funderat på att köpa en till klocka i Japan :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ett par-tre stycken brukar det bli. minst. Snyggt paketerade i en klockrulle köpt av cheepo63 här på forumet.

En GMT är ju ett måste på resor till andra tidszoner & en badklocka ifall det är plask & bad semester. Å nå´t mer dressaat till kvällen. ;)

Hade det varit en backpacker-resa, så hade jag kanske tänkt annorlunda...
 

Lowe92

Cartier
Brukar ha två eller tre med mig. Min vardagsklocka och en eller två dressade, tar jag båda har jag då en ljus och en mörk tavla på de dressade. Brukar ha dem i handbagaget inlindade i en T-shirt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har oftast bara med mig en klocka. Men sedan sonen berättade att han brukar ha 2 eller 3 med sig så har jag tänkt om.
Testade med 2 under sommaren och det var kanon:) 2:an åkte i fodral i handbagaget.
 
Tänker lite ang. att resa med flera klockor, ser ni till att ha bevis eller liknande på att ni haft den innan utresa så att det inte blir något strul med eventuell tull? Nu är det ju inte kanske svårt att göra här med tanke på hur mycket bilder vi tar på våra klockor, men generellt, är det något ni tänker på?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Oftast en klocka, de andra får bo på klockpensionat. Vilken som åker med beror på resmål och vad jag ska göra. Trycktestad vintagesub är mitt val.
image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trycktestad GMT master, kan följa med på alla tänkbara aktiviteter. Skulle bli lite nojjig av att förvara några av mina kära dyrgripar på ett hotellrum, inte helt rationellt då risken säkert är minst lika stor om de ligger kvar hemma, men rationellt är kanske inte det första ordet man tänker på när någon säger klockentusiast.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
1. I klockpouch från Rolex, Nymans eller Rob E. Nära till hands så att jag kan pilla på de när jag blir uttråkad. Har tidigare använt klockrulle men tycker att de tar onödig plats i bagaget.
bYFuUJe.jpg


2. Min sexsiffriga Datejust. För att den funkar vid alla tillfällen som jag behöver en klocka, bland annat i havet.
image.jpg
 

jabla

Sarlacc
Har oftast bara varit en, senaste året min nyservade GMT. Ibland har man varit sugen på fler men det faller på hemförsäkringen som bara täcker 50k utanför hemmet så jag har avstått.
 

vonhall

Rolex
Brukar bara resa med en klocka. Dels för eventuella problem med tull/försäkringsbolag och dels om man hittar något kul på resan.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Som Rock'_ ovan, alltid tre stycken; en Gmt, en dyk och en kvälls. Pouch från Rob eller Bergströms är kanon, då kan man linda in två vertyg lite på sidan och byta band om man skulle hitta nåt kul.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brukar ha med 3st. De två jag inte använder packar jag i ett par strumpor var och förvarar i handbagaget.
 

VCalmen

Cartier
1. I klockpouch från Rolex, Nymans eller Rob E. Nära till hands så att jag kan pilla på de när jag blir uttråkad. Har tidigare använt klockrulle men tycker att de tar onödig plats i bagaget.
bYFuUJe.jpg


2. Min sexsiffriga Datejust. För att den funkar vid alla tillfällen som jag behöver en klocka, bland annat i havet.
image.jpg


Din Datejust är som Lena Endre. Tidslöst sexig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En till tre beroende på resmål.

- En månads backpacking blev SKX för hela slanten..
- Weekend i Paris hade jag med min dykare och en kronograf på läder.
- När jag åker till hemstan över helgen beror klockvalet på vilken avdelning jag ska jobba (beater eller ej) och humör typ

Jag är ganska rationell med klockvalet faktiskt. Knepigare blir det under sommaren om det ska badas fast man inte planerat det, då sitter man där med vintagedinkan som man inte vill lägga i skon och vet att den inte klarar en simtur..
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Festligt jag tänkte precis på detta idag. För jag skall till fjällen snart igen och jag var riktigt obekväm med SubC (men bra när man kokar pasta) uppe i snön sist så det får bli två nästa gång så man kan alternera...Det är ju en sak att back packa men storstads resor förtjänar lite ombyte tycker jag och det finns ju nästan alltid en safe nu för tiden.
 
Topp