• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resan som är värd att göra

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kommer upp en hel del nya trådar med personer som precis upptäckt klockornas värld. Alla har vi olika preferenser och under de år jag haft klockor som ett intresse har smaken förändrats en hel del utifrån nya kunskaper och upptäckten av ord som VFM, WR, COSC, gångreserv, reglering i 6 positioner mm mm

Klockintresset har legat latent hos mig länge och modellerna nedan är inte alla, men detta är de klockor jag köpt som lett till jakten på något bättre och en inriktning i jakten på den perfekta klockan, vilken jag inte ens tror finns där ute. Poängen med mitt flummande är att det är en resa som behöver göras för att man ska uppskatta en fin klocka. Att hoppa in direkt på toppen gör att man saknar referensramar.

Det började väl egentligen med denna, som inhandlades i Hong Kong i jakten på en snygg dressklocka. Innan var det olika g-shocks som gällde.

Mikael Kors
DSC_0010_091.jpg


Därefter följde denna, som jag hittade via hypebeast och jag hade ingen aning om att den liknade en annan klocka.
DSC_0013.jpg


Därefter landade dessa ungefär samtidigt. Snhz55 och äh, orkar inte googla. Trevliga i alla fall.
DSC_0197.jpg


Sen kom denna,
skx171-5.jpg


som via moddande blev...
skx171newhandswp.jpg


Sen blev det en resa till Tokyo och en Sumo fick följa med hem
DSC_0029.jpg


Pappsen checkade ut och lämnade efter sig två Omegas.
DSC_0018_psd.jpg


Strax därefter hittade jag en nyservad och relumad 6309-7040 från 1979 som kvalitetsmässigt är helt galet bra.
DSC_0209_004800.jpg


Därefter saknade jag min gamla FFF och moddade till en egen med "rätt urtavla"
FFFbw800.jpg


I jakten på den ultimata lumeklockan inhandlades en Prometheus jellyfish som skickades tillbaka, men ersattes av en Citizen NY0040
12-10-12_2_3_zpsbf886727.jpg


Visarna störde mig dock, så de blev bytta;
DSC_0033_196DSC_0033_2.jpg


Och nu tillslut en MM300 som ingen missat.
DSC_0120_204DSC_0120.jpg


Resan har varit klockren ;) och emellanåt har jag varit och klämt på några andra märken, men huvudresan har i princip alltid gått igenom Seikoland, då inga andra märken jag klämt på nått upp till samma känsla i kombination med stilen till en vettig peng. Delge gärna era egna resor om ni orkar.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
God läsning, tack. Min något mer slitna De Ville hälsar.
 

Bilagor

  • DSCN8284.jpg
    DSCN8284.jpg
    75.3 KB · Visningar: 936

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vilken bra historia! Och jag älskar din 6309-7040, så jäkla cool och snygg. Jag förstår att du håller i den stenhårt. Sen är Sumon skitsnygg på den där aftermarket armbandslänken!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Inspirerande!

Ska försöka knåpa ihop en liknande själv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Go resa! Har också helt klart en svaghet för dykare. Pogue är nice också! Den har varit i rymden, men inte som officiell rymdklocka, då den smugglades med. :)

Edit: Vad 17 hände med inlägget? Det försvann...
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut att ha varit en trevlig resa. Blir allt sugen på en Seiko nu efter har sett dina bilder. Vad heter modellen där du bytt till keramisk bezel? Är det en SKX007? Den blev riktigt snygg med annan länk.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor

Mykeys

Cartier
Ahh h-e, det blev kaos bland några av bilderna, så försökte jag editera, men så blev det bara ännu mer kaos, så till slut plocka jag bort hela skiten... Får göra ett nytt försök när jag får mer tid!
 

Rivalen

Rolex
Inspirerande Yonsson - jag provar också.

Jag har alltid varit intresserad av armbandsur, men "inledningsvis" (typ 40 år) inte förstått glädjen med mekaniskt. Så fram till 2009 vart det olika quartzare av standardmodeller typ Certina, Tissot etc. Inget ont i det - jag uppskattar en del quartzare än idag som kommer att framgå längre ner.

Sedan var jag några år i kopieträsket utan att reflektera särskilt mycket på det. Bara att skämmas och konstatera att man inte alltid och i alla situationer bär med sig ett gott omdöme även om man oftast vill tro det.

Synen blev sämre och jag kunde dåligt se tiden på min SeaDwellerkopia och min dåvarande mobil vart inte till hjälp. Så jag gjorde mitt första besök på tyska ebay - sökte - fann - visarna var stora nog - auktion slut om 2 timmar - 70 positiva av 70 - låter bra? - registrera sig - lägga bud i sista minuten - 3 dgr senare kom den hem. Min beater.





Jag ville jag ju ha en Rolex - det vill "alla". Att säga att man inte vill ha en Rolex liknar att säga att man har segelbåt och seglar varje år, men aldrig har gått på grund - nånstans lurar man andra och/eller sig själv på nåt sätt. Sagt och gjort - en budget Rolex som inte liknar något som dom andra har. I Canada hittade jag denna Cal 59 Canadian Airforce eller möjligen Armed Forces med renoverad tavla. Singular hjälpte mig att förstå ungefärligt rätt pris och det stannade prick på. Säljaren satte - oombedd - timepiece USD 60.- på paketet och allt gick väl. 30 mm, men jag trivs fortfarande perfekt med den och jag kan möte många Rolexägare, men inte många som har en liknande. Säljaren påstod att förste ägaren flugit bombflyg över Berlin med den 1943 - sådant betalar jag extra för - tok.






Jag börjar upptäcka att jag gillar att ha lite olika och lite udda grejer och plånboken styrde mot budgetvarianter och det känns rätt än i dag. Så, unikt kunde väl vara trevligt. Jag började en resa på tyska ebay som borde börjat med att söka efter en dial, men så klok och erfaren var jag inte. När jag hittat en boett med glasbaksida som passade en Valjoux 7750, för det ville jag ha, så hittade jag verket, fick snubbla lite vad avser visare, men hittade till slut blued hands och ett blått hajband att matcha med, men ingen urtavla - puuh. Gav upp och gick till urmakaren och bad honom skruva ihop grejerna utan tavla - han ruskade i huvet. Min Valjoux 7750 No dial - unique & naked - min sommarklocka - som jag trivs så förbaskat bra med. Kan inte se tiden på den, men då kollar jag nya mobilen.


[


Hustrun skulle också ha en ny klocka - tyckte jag. "Jag har sett en snygg Triwa hos urmakaren". Dottern och jag stönade. Efter att ha hittat denna i Florida och visat henne den vart det inget snack. En handuppdragen klassiker - inte guld rakt igenom, men ändå - en "bakelse". Hon har den till fint "för det är så jobbigt att dra upp den". (Så det blev en Hermes quartz till vardags - se längre ner.)




Quartzare jag gillar: Svärfars guldTissot och frugans Hermes.

Tack för titten! :!C
 

Bilagor

  • V 7750 rotor.jpg
    V 7750 rotor.jpg
    139.8 KB · Visningar: 529
  • Hermes.jpg
    Hermes.jpg
    33 KB · Visningar: 520
  • 2009 jan Sinn U1 015 1900 x 1400.jpg
    2009 jan Sinn U1 015 1900 x 1400.jpg
    185 KB · Visningar: 516
  • 2009 jan Sinn U1 026 1900 x 1400.jpg
    2009 jan Sinn U1 026 1900 x 1400.jpg
    278.2 KB · Visningar: 523
  • AbTs Cartier 2.jpg
    AbTs Cartier 2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 519
  • V7750 018 beskuren 1900.jpg
    V7750 018 beskuren 1900.jpg
    56.8 KB · Visningar: 526
  • 1c66_3[1].jpg
    1c66_3[1].jpg
    76.3 KB · Visningar: 524
  • 11af_3[1].jpg
    11af_3[1].jpg
    24.1 KB · Visningar: 520
  • Omega ´Rolex mm 076 Beskuren.jpg
    Omega ´Rolex mm 076 Beskuren.jpg
    157.8 KB · Visningar: 515
  • Omega ´Rolex mm 003 2000x1500.jpg
    Omega ´Rolex mm 003 2000x1500.jpg
    477.9 KB · Visningar: 522

KMS

Rolex
730421d1339087601-watches-beverages-show-off-bild.jpg


Ok ger mig på ett försök.

Det hela började för ett par år sen. Hade inte haft en klocka på armen på ca 10 år (onödigt man ser ju tiden på mobilen ju...)

Upptäckte ett ställe som hette Tradera där allt var mycket billigare än ute i butik. Köpte en Casio kronograf (klocka nr 2 från vänster).

Sen upptäckte jag att det faktiskt fanns folk intresserade av klockor och det fanns t.o.m forum där man diskuterade klockor. Gav mig in på WUS och sen var det ganska kört.

Upptäckte Ebay som var ännu billigare än Tradera. Köpte "WUS f71 creddiga" Orient Mako (längst till vänster).

Tyckte den var för fin för jobbet så köpte en Pepsi Citizen dykare.

Köpte sen en Vostok Amphibian som aldrig kom. Handla aldrig på russian-watches.info. Paypal gav mig pengarna tillbaka i alla fall.

Köpte istället en Nighthawk.
746738d1340649859-nighthawk-appreciation-thread-img_0324-0011.jpg


Sen kom våren och då måste man ju ha en orange dykare som av en händelse kom Vostok ute med en ny dykring till Amphibian. Satte på en Bandfever länk. Hittade en bättre säljare och fick faktiskt hem klockan denna gången.
854996d1350895127-vostok-watches-bild.jpg


Upptäckte att Makon inte var för fin för jobbet (horologisk evolution).

Testade natos, mesh osv kom aldrig överens med Pepsidykaren och hur cool Vostoken än var på hyllan kändes den aldrig rätt på handleden. Så det slutade med att dom såldes på TTT på typ 24h.

Gav bort Casion till frun, av någon töntig anledning har jag svårt att komma över att det står just Casio på klockan.

Nere på 2 klockor. Gött!

Hittade ett bra pris på OrientStar Open Heart och är sjukt nöjd (inga bilder dock).

Kontentan av allt: Finns flera klockor jag inte hade köpt om man får vara efterklok. Däremot känns det som man måste gå den vägen för att lära sig (röda tråd med 1a posten :D ).

Nu känns det som nästa steg blir något lite dyrare och schweiziskt...

Dessutom kul att hitta detta forum så man kan få skriva på svenska också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att ni bidrar! Riktigt trevligt att få läsa om andras klockresor!

Sinn U1 hade jag gärna testat och Orient open heart hade jag aldrig sett innan.

img_9842.jpg

Snygg!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Resan som är värd att göra.

Det hela började med att jag satt på ett fik med Whedda och fick klämma på hans Speedy och Reverso. Jag blev såld på klockor den dagen. När jag kom hem reggade jag mig direkt på KS.

Sedan barnsben har jag sagt till mamma att jag ska ha en Rolex. Så vad passade inte bättre än att köpa just en Rolex då? Som 19-åring köpte jag min första Rolex. En Oysterdate Precision 6694.

Farfars gamla Omega från 50-talet fanns sedan tidigare i samlingen samt en till Omega från 60-talet.

Jag ville dock ha fler klockor. Så jag bytte till mig en Atlantic Worldmaster för ett par skor. Den tickade dock för högt, så jag gjorde mig av med den inom en månad.

Vad blev det nu? Jag sökte efter något annorlunda, något unikt. Valet föll på en Tudor Mini-Sub på 33mm. Jag blev lite småkär i den. Den flippades dessvärre efter en tid.

Fyllde 20 år och tänkte unna mig något. En blå DJ 1600 dök upp. Jag sålde således min första Rolex och köpte denna 1600 istället.

En dykare fattades i lådan, efter att Minin fått lämna. Zackarias Dullfiere pratade lika gott om Seiko som många gör om Rolex. Min vän, Zacke, löste en SKX007 till mig. Nu var sommaren räddad.

Jag fick syn på en 1603a med en ovanlig tavla och baguette index kl 6 och 9. Slate grey kallas tavlan för. Min blåa Datejust fick lämna för att göra plats åt den gråa.

Nu då? Notorisk flippare ryktades det om... 20 år och fått äran att få testa flera klockor och känner nu tillslut en viss stabilitet. Blicken riktas mot fler klockor, såklart. Vi alla sitter fast i klockträsket.

Vad som står på listan i dagsläget är:
- JLC Reverso Classique
- Rolex GMT Master 1675, Pepsi
- Rolex Day Date 1803, guld
- Rolex Explorer II
- Cartier Tank Solo, guld
- Graalen är Rolex Submariner 5512, efter stilguden - Steve McQueen.


image.jpg
image.jpg
image.jpg

Ek2u8og.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp