• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage - Jaeger-LeCoultre med KRONS & Nymans Ur

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tja nördar,

Jag flög upp ur sängen 03:30. Jäkla alarm... En snabbdusch för att därefter skynda mig mot flygbussen. Tio klocknördar och en vardera ur personalen från KRONS samt Nymans Ur. Vad mer behövs för en fantastisk resa?

image.jpeg
image.jpeg


Ett besök hos Jaeger-LeCoultre Genève Boutique

Efter en god lunch där glasen aldrig stod tomma och portionerna bara blev större efter varje tallrik som kom ut var det dags för ett privatbesök i deras butik i Genève. Bakom stängda dörrar togs vi om hand av ett par anställda samt Jaeger-LeCoultre's senior sales manager Erwin Sies - en mycket sympatisk man. Vi fick titta och klämma på alla klockor som vi ville. Extra kul var det att det fanns klockor som vi aldrig ser i Sverige. Exempelvis Jaeger-LeCoultre Montre Extraordinaire la Rose - en klocka som liknar en blomma tillverkad av diamanter. Varje sten monteras för hand. Minst sagt en extraordinär klocka.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vinprovning

Nu var det dags att smälta alla intryck med en resa ut till vintillverkaren Château Le Rosey som är beläget i Bursins mellan Genève och Lausanne. I ett gammalt slott. Vinprovning stod på schemat! Vi fick prova en hel del olika viner med guidning av en skön liten lirare och en av tillverkarna. Vinet fick godkänt av mig, som inte ens dricker vin vanligtvis. För mig som är intresserad av hur saker och ting fungerar bakom den färdiga produkten var det spännande att se hur tillverkningen går till. Och att träffa människorna bakom produkten.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Vallée de Joux

Efter en lång dag var vi framme på Hotel Les Horlogers i Le Brassus. Granne med Audemars Piguet och lite längre upp låg Patek Philippe's fabrik för Grand Complications. Längre ner låg exempelvis Breguet och Blancpain. Allt var oerhört harmoniskt. Det låg en liten dimma i dalen - precis som på film.

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Wrist shots

Självklart passade jag på att fota några av mina medresenärers klockor. Håll till godo!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vi kör en liten paketöppning innan jag går på del två i ett nytt inlägg. En souvenir från Schweiz köptes. Vad blev det då? Rävarna på Wall Street bär märket, hipsters bär märket och det är ett märke som alla klocknördar bör ha i lådan. Batteridriven och lite vattentät. Inget fancy, utan det handlar bara om en plastklocka - Swatch.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
Del 2

Guidad tur hos Jaeger-LeCoultre

Vi välkomnades bland annat av Magda El Sadek med titeln Customer Care Coordinator. En härlig guide med extremt mycket kunskap - här användes inga fusklappar. Vita Jaeger-LeCoultre rockar, som var pressade till perfektion, och ID-brickor delades ut till oss alla och rundvandringen kunde börja. Sebastian från Nymans Ur sa i fredags att jag skulle ta med sköna skor. Vilket jag tackar för... Fabriken mäter hela 25 000 kvadratmeter. Tyvärr får inte bilder tas i fabriken där de arbetar.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vi började med Grand Complications. Där arbetar de 10-15 bästa urmakarna med de mest avancerande urverken. En av de främsta urmakarna gick genom klockor med gyrotourbillon, minute repeaters med flygande tourbillon och sphérotourbillon. Vi snackar alltså om klockor med hög grad av urmakarkonst och hjärta i sig. Klockor med själ. Alla klockor visades upp på en storbildsskärm som samarbetade med ett mikroskop signerat Leica så att vi kunde se detaljer som blotta ögat missar. Under linsen la urmakaren upp klocka efter klocka och gick genom detaljerna. Jag satt längst fram med gåshud under hela genomgången... Det är inte ofta som jag blir mållös. Eller det händer faktiskt aldrig, om jag ska vara ärlig. Men nu: hakan nere i backen och varje hårstrå stod i givakt. Jag stannade kvar lite för länge och klämde på klockorna när genomgången var klar så Erwin Sien fick dra med mig till gruppen igen för att kunna fortsätta rundvandringen...

Efter Grand Complications var det dags för emaljering. Även här användes det en storbildsskärm - denna gång var det inte en TV. Utan ett bord. Ett runt bord. Vi samlades kring bordet som Kung Arthur och riddarna... Skärmen i bordet slogs på och vi fick se när en konstnär dekorerade en klocka med diamanter för hand. Jaeger-LeCoultre använder sig av en speciell teknik när de strösslar sina klockor, de kallar det för winter coating. Vilket innebär att de sätter fast diamanterna som ett pussel - varje diamant karvas ut för att passa ihop med den som sattes dit innan den andra. Det blir en skön effekt för ögat. Tänk dig gnistrande snö en solig dag i Alperna. Den effekten.

Emaljering är något som är mycket populärt på modellen Reverso. På baksidan främst men Jaeger-LeCoultre använder sig även av tekniken på tavlor i andra modeller. På storbildsskärmen såg det ut som en större tavla som en konstnär målade på. Vi hade så fel. Han målade en extremt detaljerad häst på en tavla stor som en tumnagel till en kund som ville ha sin älskade häst på handleden...

Som jag har skrivit tidigare: denna tillverkare producerar cirka 50 000 klockor per år. Denna tillverkare producerar allt själva. Denna tillverkare testar alla klockor på flera olika vis under 1000 timmar. När jag skriver att de producerar allt själva menar jag verkligen allt, till och med limmet. Limmet de använder kommer från egyptiska fjärilar. Varför? För att de kan värma upp just den typen av lim upp till tre gånger utan att det tappar sin förmåga.

Gyrotourbillon och sphérotourbillon är en sak. Men historia, det skojar man inte bort. Och Jaeger-LeCoultre har massor. Vi fick besöka deras museum där alla viktiga klockor finns. Från första till sista. Jag önskade att vi fick fota, för det var något utöver det vanliga...

Till sist fick vi klämma på alla klockor från Jaeger-LeCoultre. Erwin och Magda plockade fram låda efter låda. Nu fick vi fota... Här kommer några av lådorna. Varsågoda!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Slutord

Får du chansen att åka dit: ta den. För det är det mest fantastiska jag någonsin gjort i klocksvängen. Och då har jag varit runt en hel del... Du kan läsa på hur mycket som helst i böcker och på internet, men att se det med egna ögon. Tillverkningen, arbetarna och själva hjärtat av klocktillverkning - det är en helt annan grej att se det i verkligheten. Framför allt hos en tillverkare som Jaeger-LeCoultre. Jag fick en helt annan syn och respekt för klockor efter denna resa.

Jag vill rikta ett stort tack till Marcus på KRONS som bjöd mig. Jag är så himla tacksam för denna resa. Verkligen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Häftigt. Väntar på del 2.

Synd att du gjorde dig av med din fina JLC precis innan resan...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor

Miami

Rolex
2-Faktor
Del 2

Guidad tur hos Jaeger-LeCoultre

Vi välkomnades bland annat av Magda El Sadek med titeln Customer Care Coordinator. En härlig guide med extremt mycket kunskap - här användes inga fusklappar. Vita Jaeger-LeCoultre rockar, som var pressade till perfektion, och ID-brickor delades ut till oss alla och rundvandringen kunde börja. Sebastian från Nymans Ur sa i fredags att jag skulle ta med sköna skor. Vilket jag tackar för... Fabriken mäter hela 25 000 kvadratmeter. Tyvärr får inte bilder tas i fabriken där de arbetar.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vi började med Grand Complications. Där arbetar de 10-15 bästa urmakarna med de mest avancerande urverken. En av de främsta urmakarna gick genom klockor med gyrotourbillon, minute repeaters med flygande tourbillon och sphérotourbillon. Vi snackar alltså om klockor med hög grad av urmakarkonst och hjärta i sig. Klockor med själ. Alla klockor visades upp på en storbildsskärm som samarbetade med ett mikroskop signerat Leica så att vi kunde se detaljer som blotta ögat missar. Under linsen la urmakaren upp klocka efter klocka och gick genom detaljerna. Jag satt längst fram med gåshud under hela genomgången... Det är inte ofta som jag blir mållös. Eller det händer faktiskt aldrig, om jag ska vara ärlig. Men nu: hakan nere i backen och varje hårstrå stod i givakt. Jag stannade kvar lite för länge och klämde på klockorna när genomgången var klar så Erwin Sien fick dra med mig till gruppen igen för att kunna fortsätta rundvandringen...

Efter Grand Complications var det dags för emaljering. Även här användes det en storbildsskärm - denna gång var det inte en TV. Utan ett bord. Ett runt bord. Vi samlades kring bordet som Kung Arthur och riddarna... Skärmen i bordet slogs på och vi fick se när en konstnär dekorerade en klocka med diamanter för hand. Jaeger-LeCoultre använder sig av en speciell teknik när de strösslar sina klockor, de kallar det för winter coating. Vilket innebär att de sätter fast diamanterna som ett pussel - varje diamant karvas ut för att passa ihop med den som sattes dit innan den andra. Det blir en skön effekt för ögat. Tänk dig gnistrande snö en solig dag i Alperna. Den effekten.

Emaljering är något som är mycket populärt på modellen Reverso. På baksidan främst men Jaeger-LeCoultre använder sig även av tekniken på tavlor i andra modeller. På storbildsskärmen såg det ut som en större tavla som en konstnär målade på. Vi hade så fel. Han målade en extremt detaljerad häst på en tavla stor som en tumnagel till en kund som ville ha sin älskade häst på handleden...

Som jag har skrivit tidigare: denna tillverkare producerar cirka 50 000 klockor per år. Denna tillverkare producerar allt själva. Denna tillverkare testar alla klockor på flera olika vis under 1000 timmar. När jag skriver att de producerar allt själva menar jag verkligen allt, till och med limmet. Limmet de använder kommer från egyptiska fjärilar. Varför? För att de kan värma upp just den typen av lim upp till tre gånger utan att det tappar sin förmåga.

Gyrotourbillon och sphérotourbillon är en sak. Men historia, det skojar man inte bort. Och Jaeger-LeCoultre har massor. Vi fick besöka deras museum där alla viktiga klockor finns. Från första till sista. Jag önskade att vi fick fota, för det var något utöver det vanliga...

Till sist fick vi klämma på alla klockor från Jaeger-LeCoultre. Erwin och Magda plockade fram låda efter låda. Nu fick vi fota... Här kommer några av lådorna. Varsågoda!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Slutord

Får du chansen att åka dit: ta den. För det är det mest fantastiska jag någonsin gjort i klocksvängen. Och då har jag varit runt en hel del... Du kan läsa på hur mycket som helst i böcker och på internet, men att se det med egna ögon. Tillverkningen, arbetarna och själva hjärtat av klocktillverkning - det är en helt annan grej att se det i verkligheten. Framför allt hos en tillverkare som Jaeger-LeCoultre. Jag fick en helt annan syn och respekt för klockor efter denna resa.

Jag vill rikta ett stort tack till Marcus på KRONS som bjöd mig. Jag är så himla tacksam för denna resa. Verkligen.

Kul läsning!
Hittade du någon ny #keeper? ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för att vi fick följa med Ernesto :)
Kände helt plötsligt att jag andades djupare o djupare, liggandes i soffan utan att röra mer än fingret och tänkte WTF varför är jag andfådd? Sköna bilder
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Kul att du fick möjlighet att uppleva detta. Bra reportage som gör att man själv verkligen blir sugen på ett besök. Nu är man nyfiken på vad som kan slå en master calendar ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vackert. De där klockorna skojar man inte bort. Kul att du fick åka. Hoppas på min tur nästa gång :)

Var 50k-siffran något de sa där? Andra som åkt dit har sagt "nära 100k", eller har försäljningen sjunkt så drastiskt?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vackert. De där klockorna skojar man inte bort. Kul att du fick åka. Hoppas på min tur nästa gång :)

Var 50k-siffran något de sa där? Andra som åkt dit har sagt "nära 100k", eller har försäljningen sjunkt så drastiskt?

Tack! Riktigt kul att få äran att åka med.

50k är vad KRONS sagt till mig. Men det finns ingen exakt siffra, egentligen...

Tror inte att det har med försäljningen att göra - mer att urmakaryrket är ett yrke med brist på urmakare. Kvartskrisen gjorde att vi tappade en generation av urmakare. Det jobbar antingen riktigt unga eller äldre på fabrikerna. Så de äldre måste passa ner all sin kunskap till de yngre innan de tackar för sig - annars kan vi få en ny kris.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du försökte i alla fall och det ska du ha tack för @Ernesto ! MEN, fotoförbud i fabriken? Va faaaaaaaaaan? Allvarligt? Fotoförbud? Jag är djupt besviken! Inte ditt fel såklart men ruggigt tråkigt!

Provade du klockorna? Inga wrist shots? Vart är bilderna på deras perpetuals? Och vart är bilderna på deras Geophysic?

Bjussar på en bild på min DSC och på målet, deras automatiska Perpetual.
image.jpeg

image.jpeg


Och hur kommer det sig att du sålde din Master Calendar efter typ en vecka?
 
Senast ändrad:
Topp