• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage Strasbourg/Basel

Galaxy

Rolex
Tjenare!

I förrgår begav jag mig till Schweiz/Frankrike, och tänkte efter att ha blivit inspirerad av leben och Målarn köra på ett live-resereportage. Så när jag får syn på någon dinka tar jag helt enkelt ett kort och laddar upp här tillsammans med en text. Lite som en blogg... Töntigt tänker ni kanske, men det ska bli succé!

Började med att flyga till Zürich, och det första jag möttes av var följande skylt, då vet man att det blir en bra semester. ;)
image.jpg


Direkt från Zürich åkte jag vidare mot franska Strasbourg för en kort visit i värmen. Här kommer jag stanna tills fredag. Bor en bit utanför i en mindre by, men de hade minsann ett (om än tunt) utbud klockor. Ett märke jag skyltade i skyltfönstret var Fredrique Constant. Visste inte mycket om märket tidigare, men efter att ha läst lite om det på KS verkar det vara prisvärt. Blev särskilt imponerad av en speciell kronograf som det kommer bild på nedan. Tror tyvärr att det kan vara en kvarts, men det är praktiskt det också! Bifogar lite bilder:
image.jpg


Kronografen i fråga. Kunde tyvärr inte testa någon klocka live, då affären för tillfället hade stäng. Därav de resterande halvkassa bilderna från skyltfönstret.
image.jpg


Väldigt snygg månfas, men det finns nog annat jag skulle prioritera för ca 25k.
image.jpg


Och en samlingbild på de jag såg. Hit återkommer jag imorgon för att testa några modeller.
image.jpg



Så kommer vi till idag. Jag och familjen begav oss in till staden Strasbourg, och direkt möts jag av ett bakluckeloppis med klockor i mängder. Samtidigt som det finns många fina märker jag hur pass lite jag faktiskt vet om vintage och micromärken, vilket resulterar i att jag inte gjorde något fynd. Jag hittade dock denna som påminde om en Chronographe Suisse som jag oprutat fick för 40€. Var nära på att slå till, men kom på att jag kanske borde testa funktionen, och tur var väl det, för den fungerade nämligen inte.
image.jpg


Det fanns inte bara armbandsur, utan en hel del andra vackra. Bland annat den nedan. Det tog inte heller lång tid innan jag blev erbjuden en "Rolex" för 20€, fynd!
image.jpg


Till slut nådde vi det jag längtat efter, Cartier! Jag har länge varit sugen på en Tank Solo, men den var alldeles för liten i batterivarianten som jag spanat på. Automaten passade dock perfekt, men kostar drygt 9k mer, men det är det nog värt. Får se om det blir något inköp under veckan. :)

image.jpg

image.jpg


Fler uppdateringar kommer under veckan, för nu ska jag på middag. Vi hörs! :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    144.9 KB · Visningar: 102

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag ser också fram mot morgondagens eskapader! Ser ju ut att ligga en hel del fina klockor bakom vintage-kronografen. Tänkvärt är att du säkert kan köpa den och få den servad för en långt mycket billigare slant än Cartiern, värt det säger jag som inte ens kollat upp märket! :)
 

DrDre

Patek
Gillar Tank Solo. Automatic har väl om jag minns rätt ett ETA 2892 baserat urverk, så det är ju robust och bra för vardagsbruk. Klassisk design från ett välkänt märke, ett vettigt pris och med ett robust och beprövat urverk är ju inte alls dumt. Det enda är väl att den hamnar prismässigt i ungefär samma härad som en begagnad JLC Reverso GT och då blir inte valet lika enkelt.
 

Galaxy

Rolex
Alltid intressant med reportage. Kör hårt! Vad ligger Tank Solo på? Kvarts.
Tror att den låg oprutat på 1970€ :)

Gillar Tank Solo. Automatic har väl om jag minns rätt ett ETA 2892 baserat urverk, så det är ju robust och bra för vardagsbruk. Klassisk design från ett välkänt märke, ett vettigt pris och med ett robust och beprövat urverk är ju inte alls dumt. Det enda är väl att den hamnar prismässigt i ungefär samma härad som en begagnad JLC Reverso GT och då blir inte valet lika enkelt.

Jo, håller med. En Reverso har länge varit något av en drömklocka, så nu känns det som ett väldigt svärt val :( Å andra sidan kanske det är lika bra och vänta och fundera lite, innan jag slösar bort alla sommarjobbspengar och lite till. :D
 
Trevligt reportage, av Tank och Reverso skulle jag själv välja Reverso med lätthet då jag föredrar den designen, men ett trevligt problem att fundera på under semestern. Lycka till med valet.
 

Galaxy

Rolex
Åter tillbaka i Sverige, men ingen klocka följde tyvärr med hem. Har testat en hel del dock, och haft en kul klockresa. Kan verkligen rekommendera Basel, det ligger verkligen klockaffärer var 20nde meter...

Lite bilder:

Hublot Caviars silvriga variant (i brist på namn), cooool!
20140721_175026.jpg


Kollade på en IW377704 (tror jag) på uppdrag av min farbror som förmodligen ska köpa en till sig själv i 40-årspresent till hösten. Den passade faktiskt bra på mig med sina 43mm trots mina tunna handleder. Dock tråkig service hos IWC-butiken på Zurich flygplats, som varken sade hej eller ville visa några modeller de hade inne. Visserligen är jag blott 17, men som säljare tycker inte jag att man ska göra misstaget att räkna bort folk pga. åldern, speciellt inte när jag var märkbart intresserad. Vid en affär på nedervåningen (minns ej namnet), var det desto bättre, och jag fick gladeligen testa allt jag ville.
2014-07-22 10.05.42.jpg

2014-07-22 10.05.39.jpg


En del Rolex spanades det in också...
2014-07-22 09.38.57.jpg
2014-07-22 09.37.56-2.jpg

20140721_172920.jpg


AP hade bra modeller ute (Safarin (heter den så?) var riktigt snygg IRL):
20140721_174952.jpg


Likaså ALS
20140721_175013.jpg

20140721_175009.jpg


Och några inte-i-märkesordning
2014-07-21 11.53.37.jpg

2014-07-21 17.20.36.jpg

2014-07-21 17.19.40.jpg


Nya Milgaussen var över förväntan IRL också.
2014-07-21 17.29.08.jpg



Uppdaterar med mer text/bilder om jag hittar på telefonen, men tror att jag fått med de flesta. Nu blev det inget större resereportage, utan mer en inledning och avslutning, men det skall det bli ändring på under Baselworld 2015, som förresten ligger därborta någonstans ;)
2014-07-21 16.54.14.jpg
 
Topp