Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Reservdelar till vintage klockor

Diskussion i 'Vintage' startad av tictac62, 7 juli 2016.

1. tictac62
    Trådstartare

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Jag och min far har handlat reservdelar av Ånge urdelar, som företaget heter idag, sedan 1950 talet.
    Jag beställde lite Valjoux chronograf delar igår, och då pratade vi mycket om gamla delar, dom har ett stort lager med gamla Eta/Ebauche delar, och nu har jag tillsammans med Karin Englund som äger Ånge Urdelar, ordnat så att dom Klocksnackare som vill handla delar och verktyg, så går det bra, jag har informerat Karin vilken stor kunskap som finns på KS.
    Nu stänger dom i kväll och tar semester, vecka 28,29,30.
    Dom har ju inte såld till privatkunder innan, men efter vårat samtal igår, så bara fråga efter Karin, så får dom som är intresserade handla hos dom.
    Trevlig Sommar alla Klocksnackare!
    Hoppas jag skrev i kategori, annars får jag be Admin om hjälp och flytta till rätt ställe.

Ako, rogart-63, North och 37 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Låter kanon, bra jobbat.

tictac62 gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Stort av dig! En god gärning för vintagevärlden!

Banankontakt och tictac62 gillar detta.
  4. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Ypperligt agerat! Många stjärnor i boken till dig! :happyhappy:

tictac62 gillar detta.
  5. Strindberg

Strindberg Biskop

Väl styrt!
    Jag har handlat en del av Ånge och kan intyga dem som 100% supertrevliga och kompetenta. De gånger något har utgått så har de bra tips på ersättningsdel, och de har bra "verktygssupport" (=jag som inte vet namnet på alla bra grejer kan beskriva vad jag har tänkt göra och få ett lämpligt verktyg dagen efter).

Stroboman och tictac62 gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Stroboman och tictac62 gillar detta.
  7. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Hej @Strindberg ! Jag bor i Ånge, jag kan bara instämma i det du säger! "Enda" fördelen med att bo här är att man kan ta cykeln ner till Ånge Urdelar och få hjälp direkt! Man blir visst hemmablind, har aldrig tänkt på att de inte säljer till privatpersoner! Dom har finfina lokaler här!

Gummo och tictac62 gillar detta.
  8. _jonte

_jonte Friends of KS

tictac62 gillar detta.
  9. hejo

hejo Borgare

Kanon mycket bra initiativ!

tictac62 gillar detta.
  10. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Tyvärr är de alldeles för dyra så än så länge är det bra mycket billigare från England men snart är det inte det längre. :-(

Ett exempel är batterier som nästan är dubbelt så dyra.

11. Strindberg

Strindberg Biskop

...fast det är ju meckigare att ringa engelsmännen och få superservice? Och även om det är 100% dyrare så blir det ju småpengar på batterier.

jabla, yonsson, tictac62 och 1 annan gillar detta.
  12. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Felpost

13. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Dessutom blir det så förbannat mycket längre för mig att cykla till England!
    Skämt åt sido!
    Det är värt pengarna att kunna förklara och reda ut svårigheter på svenska, för att få rätt reservdel på en gång!

jabla och tictac62 gillar detta.
  14. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Inte för mig som mest håller på med budgetklockor för då är minsta krona viktig. Med batteri, armband och glas blir det flera tior mer tyvärr.

En klocka som jag säljer för 200-250kr kanske jag tjänar 60-80kr på och då kan jag inte lägga mer pengar än vad jag redan gör för visst det är mest för skoj jag gör det men att tjäna lite på klockorna gör det ännu lite roligare. :)

När det gäller superservice så behöver jag ingen för jag vet vad jag skall ha så för mig är det bara priset som gäller.

solex, Banankontakt och Strindberg gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    tictac62 gillar detta.
  16. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Vilka goda nyheter :)

tictac62 gillar detta.
  17. Minuteman

Minuteman Friends of KS

tictac62 gillar detta.
  18. solex

solex Bonde

Visst är det häftigt med service och råd men antagligen tror jag att det gäller på alla företag som håller med försäljning..Och pris kan beroende på vad har man för syns vinklar t.ex om en favorit eller arvegods klocka spelar det inget roll med prisnivå för man handlar inte ofta men en som jobbar med klockor är det viktig med pris i jämförelse med andra. Jag har lärt mig när jag var lat att kolla rund inom EU länder utan beställde urdelar från USA..Pris var helst ok men fraktkostnader + införselskatt = otroligt dyrt slutpris (flera tusen kr i belopp), sedan upptäckte jag ett företag i Italien har samma delar med samma pris och mycket billigare med fraktkostnader och 0% införselskatt...Man lär sig ju..;)

Senast ändrad: 7 juli 2016
    Martin Lovasz och Stroboman gillar detta.
  19. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Bra gjort :) Kanske är läge för en annan att svänga in nästa gång man är i Ånge :)

tictac62 gillar detta.
  20. Cougan

Cougan Stadsbo

Stålande @tictac62 det tackar vi vintage-nördar för.

tictac62 gillar detta.
  21. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Hör av dig först, så kan vi ha en micro GTG här!

22. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Den blir verkligen mini i sånt fall men absolut :) Ska ev. till crossbanan i helgen.

23. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Hoppsan! Jag är på väg till Trondheim På kattutställning i helgen! Hemma till veckan. Ska till Ösd och kolla på ett jobb nästa vecka. Det löser sig!

24. Exxet

Exxet Borgare

Låter bra:), men jag har handlat av dom tidigare som privatperson och det gick bra även om det stod på deras hemsida att dom inte säljer till privatpersoner, frågar man lite snällt och är trevlig i luren går det bra.

25. bitzer

bitzer Torpare

Kanon! de är trevliga och hjälpsamma på Ånge.
    Men hur är det med delar till märkesuren? Det har varit stört omöjligt att som privatperson få köpa delar till Omega , Longines etc. Därför har jag inte handlat av dom på flera år utan handlat på ebay, lite tråkigt då jag gärna skulle gynna denna anrika grossist istället.

26. tictac62
    Trådstartare

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Klocksnackare får köpa det dom har i lager på Märkesuren, tyvärr har Swatchgroup strypt tillgången på märkes urens reservdelar.