• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reservdelar vintage Rolex?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Om frågan har varit uppe tidigare, så ber jag givetvis om ursäkt.

Hur är tillgång på reservdelar till de äldre 60 tals Rolexar. Eller snarare, hur långt bak i tiden det går att få tag på reservdelar, dvs som fortfarande tillverkas.

Vintage är grymt, men är ju en katastrof om reservdelar till tex urverk inte finns längre.

/Magnus
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Delar finns garanterat 30 år efter modellen/urverket slutat tillverkas - svaret jag fick på min tråd när jag ställde frågan tidigare på forumet.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är lite bred.....visst går det att få tag på. Kanske inte allt men mycket.....både via AD och öppna marknaden. Sedan beror det på vilket verk som avses såklart. 1570 är ännu inga problem med....1520/1530 kan vara klurigare.....till gamla Daytonaverk kan det vara marigt då Rolex endast jobbar med inbyte om man behöver byta delar via AD. Min gamla 6265:a var borta länge då min urmakare väntade på nya delar från Swiss....
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Lyfter frågan lite.. Ja det handlar om Rolexs 1570 verk.
Jag förutsätter att reservdelarna inte tillverkas nåt mer en dag framöver.
Hur funkar det då? Aftermarket delar, specialbeställa, söka begagnat, eller tillverka egna?

/Magnus
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Inga problem. Framförallt inte för verk som tillverkats i miljontal. Dessutom nytillverkas vissa delar till äldre verk/boetter på uppdrag av Rolex.

Finns flera trådar på VRF om detta. Kommer inte åt sidan just nu så jag kan inte länka men jag rekommenderar sökfunktionen.
 
Topp