• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resetråd - Besök hos Audemars Piguet med Nymans UR 1851

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Blir nästan lite avis när jag läser tråden.

Fråga gärna om AP driver urmakarskola för barn. Såg många väldigt unga som skruvade i denna byggnad på bottenplan när jag besökte JLC. Vore coolt om de började redan i ung ålder!

image.jpeg
Jag vet att du är ung men inte så ung så du får börja på urmakare-dagis, möjligtvis mellanstadiet ;)
 
Du skrev: "Förstår inte att folk håller detta märke så högt". Och ändå så jämför du, en enligt dig smakfull klocka och en "grotesk", båda är ju Audemars Piguet? Du vet att det är samma märke men två olika modellserier?

Kan ju läsa ordentligt innan du börjar dumförklara. Jag skrev:"Några få ur som är väldigt fina, men resten skulle jag inte ens bära om jag fick betalt". Sen förtydliga jag med en bild.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man undrar ju hur stor andel av klockorna de säljer som har fler komplikationer än datum. AP gör mycket kul men de flesta roliga modellerna tycks riktigt ovanliga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig riktigt gått igång på komplikationer. Visst är det imponerande att de klarar av att tillverka avancerade ur men datum räcker nog gott för de flesta.
Räcker och räcker, jag klarar mig ypperligt utan datum men jag tycker ändå att evighetskalendrar, årskalender osv är riktigt coolt. Tourbillon klarar jag mig däremot utan. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Räcker och räcker, jag klarar mig ypperligt utan datum men jag tycker ändå att evighetskalendrar, årskalender osv är riktigt coolt. Tourbillon klarar jag mig däremot utan. :)

En annan baksida är att uren blir tjockare och ibland också större vilket inte är positivt. Jämför PP 5711 med 5990 där den förstnämnda är perfekt och den andra inte lika lyckad. Datum FTW!
 

Oew

Rolex
Man undrar ju hur stor andel av klockorna de säljer som har fler komplikationer än datum. AP gör mycket kul men de flesta roliga modellerna tycks riktigt ovanliga.
Skulle nog tro att en väldigt stor del har åtminstone en annan komplikation och då är det framförallt chronograph som AP håller nära. Alla offshores har ju chrono och även många andra modeller.
En annan baksida är att uren blir tjockare och ibland också större vilket inte är positivt. Jämför PP 5711 med 5990 där den förstnämnda är perfekt och den andra inte lika lyckad. Datum FTW!
Det är ju inte bara tjockleken som påverkar, jämför du 5711 direkt med 5990 så kommer den kännas tjock då det i princip inte är någon skillnad i diameter men väl i höjd. Nya 5976 kommer däremot nog inte kännas tjock då den är större.
Sen går det ju att få in komplikationer utan att göra klockan tjock, iaf om man är bland de bästa på att göra urverk. Kolla AP 26320, tunt chronoverk med datum!
 
Topp