Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Restaurering av Rolexlänk - endast stretch.

Diskussion i 'Diskussion' startad av n1tro, 30 juni 2014.

1. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Tjena!

Skulle vilja ha er input på en fråga jag går runt och tänker på. Har tre polare som har lite stretchade rolexlänkar där även jag funderat på att dra iväg min till herr Michael Young i HK. Hur ser ni på forumet på en sådan manöver, om Young endast fixar stretchen men lämnar resten opolerat?

Ponera att det var för en Paul Newman, eller någon grymt patinerad red sub - tycker ni klockan förlorar sitt värde då han byter ut originalpinsen som blivit slitna i länkarna? Eller anser ni att det är OK? Vill gärna höra från er alla då jag vet att det finns mycket seniora åsikter om en sådan manöver innan man drar iväg den :).

Mvh och TACK för er input!

2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I mitt tycke är en restaurerad länk alltid bättre än en som är så pass stretchad att den förlorar både utseende och funktion.
    Den länk som sitter på min rödsub är fixad av MY och det har jag inga problem med. Klart att jag hade föredragit en original i nyskick men en fixad är det näst bästa.

Bild:

Sullstrom, vikgul, per nordström och 11 andra gillar detta.
  3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm

Riktigt fint ex med fin tavla och fin boett. Den kan du vara nöjd med.

wundlander gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Tycker spontant att det känns mer okej att fixa länken, än att re-luma eller mixtra med tavlor över huvudtaget.
    Annars kan säkert lyfta samma argument som i den frågan. Ärlighet vid försäljning, dokumentation, framtida försäljningar etc etc.

Vill man vara helt "säker" så skulle jag köpa en lös begagnad länk. Samt behålla orginallänken... Ifall ifall man skulle sälja framöver.

n1tro gillar detta.
  5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Vad gör mest ont, att ha en fixad länk, eller en förlorad klocka på grund av utslitet stift?

DrDre och n1tro gillar detta.
  6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Är den kronslut så kan det vara värt att fixa, annars tycker jag mest man förstör länken. Den blir inte lika mjuk och följsam längre utan stel och konstigt ihoptryckt.

aleks, WilhelmV, Boris Balkan och 2 andra gillar detta.
  7. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! :)

8. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Släpper inte det med tiden? Eller tar det en herrans massa år?

9. morrism

morrism Friends of KS

Fixar han presidentlänkar också? Använder han guldpinnar då?

10. Spencer

Aldrig hört talas om att det släpper.

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Polering ingår alltid vad jag vet när det kommer till Young?

Den där länken var för tight... Men den blir väl bättre med lite användning.

vaniljglass gillar detta.
  12. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Aurum, man kan fråga om att inte få den polerad faktiskt verkar det som! Kan inte citera ditt inlägg av ngn anledning :S

13. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jäkligt snygg. Med något års slitage på den länken, sen är du hemma!

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet att det blir verktygsmärken när man drar isär bitarna och hanterar länken. Kan hända att det skiljer mellan olika varianter och att man nte alltid behöver polera. Poleringen är sådär från Young av det jag sett.

paradis gillar detta.
  15. acce1999

acce1999 Friends of KS

Väldigt många år då... Tycker också att han nyper ihop dem lite för hårt, men om alla andra alternativ är prövade... Eller om länken är nära döden...

OBRKV gillar detta.
  16. acce1999

acce1999 Friends of KS

Har liknande upplevelse... Borstade om själv... Och då är ju all patina som bortblåst...

17. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den är för tight mot ändlänkarna, i övrigt upplever jag den som bra.
    Den var fixad när klockan köptes och jag vet inte hur långt tillbaks i tiden som den fixades till, så jag har ingen erfarenhet av hur länkarna är när de är nyfixade.

Aurum gillar detta.
  18. Papa Elrico

Papa Elrico Bonde

Från:
    Skövde
    Vad kostar det att fixa exv en presidentlänk?

19. par

par Friends of KS

20. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Fick tillbaka min 93150 från Young förra veckan och är nöjd. Länken är mycket tajt och visst, precis som Spencer66 påpekar, den är inte lika följsam som innan.

För att svara på TS fråga, jag hade nog inte lämnat in länken till Young om det varit en 7206, som ursprungligen satt på min 5513, det hade känts fel. Men eftersom länken var grymt stretchig, och "ursprungs-set upen" ändå brutits så att säga, ville jag testa.

21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Varför skulle inte service/renovering av länk vara ok när det är ok att serva klockan?
    Det byts ju ut delar i urverket så jag undrar vad skillnaden skulle vara om det byts ut en sprint i länken?

Eurenius gillar detta.
  22. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Bra fråga - det är lite där jag är i tanken också!

23. john b

john b Präst

Sätter MY i originalsprintar då?
    Eller kan det betraktas som franken efteråt?

Spencer gillar detta.
  24. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Antar att det är andra sprintar. Det är väl det..

25. POO

POO Präst

Jag tror inte han byter sprintar. Någonstans visade han hur se satte hylsor över sprintarna. Tjockleken på hylsan berodde på hur mycket slitage. Det är ju inte bara sprintarna som slits utan även godset i själva biten.

26. wojtecki

wojtecki Borgare

27. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Yes, kikade där. Svårt att dock veta vad han gjort när man väl får tillbaka den. I värsta fall så har han väl bytt pinsen - och det är där man blir lite konfunderad över om det blir franken över det hela, eller om det är OK....

28. n1tro
    Trådstartare

n1tro Friends of KS

Det är väl mest för att veta hur framtida värde står sig - går det upp eller ner vid en framtida försäljning. För en själv är det ju kul med tighta länkar :)

29. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Å andra sidan är min 16800 stretchade länk såå jäkla skön. Var inne på MY i början men desto fler exempel jag såg så blev slutsatsen nej tack.

30. Spencer

Beror på köparen och klockan, en vanlig billig DJ kan nog tjäna på det. Finare ovanligare förlorar nog på det.

Mårtenssons ur Brookfield