• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Restaurering av Rolexlänk - endast stretch.

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Köpte en 9315-länk från HK som jag misstänker vart hos MY innan. Tycker också att den är väldigt tight och skulle föredragit lite mer space mellan länkbitarna. Väl på handleden så upplever jag den inte lika stel dock.
 
Fråga, går det för en icke vintagenörd att se att en länk blivit fixad av MY? dvs syns det alls på länken?

Förstår att länken kan kännas lite tight enligt kommentarerna ovan, men det förutsätter ju att man vet hur en vanlig ska kännas...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fråga, går det för en icke vintagenörd att se att en länk blivit fixad av MY? dvs syns det alls på länken?

Förstår att länken kan kännas lite tight enligt kommentarerna ovan, men det förutsätter ju att man vet hur en vanlig ska kännas...

Det är ju svårt för någon som vet hur det skall kännas att förstå hur någon som inte har tagit i en länk skall uppfatta det. Men håller du i en fixad och en ofixad så kan alla känna att det är skillnad. Om en okunnig däremot kan känna vilken som är korrekt är dock mer tveksamt.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Fråga, går det för en icke vintagenörd att se att en länk blivit fixad av MY? dvs syns det alls på länken?

Förstår att länken kan kännas lite tight enligt kommentarerna ovan, men det förutsätter ju att man vet hur en vanlig ska kännas...

Här är en fixad 9315 där man kan se att plåten på mittenbitarna överlappar:
2014-07-01 14.44.45.jpg

Och här en ofixad 7836. Inget överlapp:
2014-07-01 14.45.13.jpg


Edit: Vet inte om detta är en generell sanning gällande fixade länkar, men så ser det ut hos mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här är en fixad 9315 där man kan se att plåten på mittenbitarna överlappar:
2014-07-01 14.44.45.jpg

Och här en ofixad 7836. Inget överlapp:
2014-07-01 14.45.13.jpg


Edit: Vet inte om detta är en generell sanning gällande fixade länkar, men så ser det ut hos mig.

Man ser även att det är för lite mellanrum mellan länkbitarna. Mindre än det var från början när länken var ny. Detta för att man fuskar och moddar bort spelet i sidled (slitage med materialnötnig) genom att låsa in länkbitarna mot varandra. Så en Young-fixad länk är kortare än en originallänk.
 

Whedda

Rolex
För mig handlar allt om öppenhet vid eventuell försäljning.

Gillar man känslan av "nyskick" med en spikrak tight länk efter MY-behandling är det inget fel med det. Dock skall den inte beskrivas som NOS eller orörd utan restaurering bör nämnas i beskrivningen vid försäljning.

Jag hade personligen väntat till en länk var väldigt trött för många gamla vikta och nitade länkar är väldigt sköna att bära även med lite stretch.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp