• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reste med en klocka, kom tillbaka med två...

Ernesto

Patek
2-Faktor
Riktigt kul för dig! Vilken historia! Grattis till klockan och hoppas att dina knän överlever svenska vintern ;)
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Jag ser framför mig hur ni stårpå en rastplats med höga berg i bakgrunden och där du står några huvuden längre än alla nepaleser och nepaleserna står runt dig och "tjattrar" ivrigt om den något märkliga transaktion som håller på att ske inför dem och där de sannolikt diskuterar om vem utav er som gör en bra affär.
En härlig reseberättelse!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Gummo

Joker
2-Faktor
Fin berättelse Vickan! Men du glömde skriva om hur du gnuggat den mot ett Jak-anus för att få till blekningen på insertet. Taskigt att anklaga mig för såna stolleprov!
 
Hej!

Jag kom hem från en fantastisk resa för en vecka sedan. Resmålet var Nepal, någonting som verkligen rekommenderas! Med mig på armen hade jag en moddad seikobeater som fick följa med upp på 4500 m ö.h. och överlevde även resan ner igen (det gjorde tyvärr inte mina knän). På en buss tillbaka till civilisationen hamnar jag bredvid en gammal nepalesisk man och märker att han bär en riktigt solblekt Seiko SKX007J (pepsi). Mannen pratar ingen engelska, men jag visar ändå glatt upp min och visar honom att vi har samma. Detta uppskattar han och han synar min klocka och visar sedan att han tycker min är okej men att hans tydligen är bättre ;). När vi väl stannar till så ber jag en av de andra passagerarna som pratar engelska att tolka åt mig och fråga om mannen vill sälja sin klocka och i sådana fall till vilket pris?

Detta sker och det dröjer inte många sekunder för ens detta har spridit sig till alla passagerare och helt plötsligt står jag omringad av nepaleser som alla har synpunkter på mitt stundande klockköp. Jag får förklarat för mig att mannen ägt klockan i 15 år och att han vill ha en viss summa för den. Jag försöker pruta (vilket jag älskar) men märker direkt att det är en principfast man som har satt sitt pris vilket jag respekterar. Jag accepterar hans offert och klockan byter ägare. jag skakar hand med mannen och sen med varenda en av de andra resenärerna folk skrattar och vill känna på klockan, folket i det här landet är fantastiska. Vi sätter oss bredvid varandra på bussen och jag får smaka på någon slags kola som han delar mellan oss båda, där börjar klockans nästa kapitel men i ny ägo.

Jag är fantastiskt nöjd, klockan var grymt smutsigt när jag fick den och det slutade med att jag fick använda min fickkniv och en nål för att smutsen satt för hårt för tvål och vatten! Bezeln var tvungen att tas av och rengöras den med för under den (?) satt så mycket smuts att det inte gick att skruva på ringen. Dykargummit som den kom på luktar typ tjära eller rökt tvål, jag har kokat armbandet i 20 min, haft det i frysen i tre dagar och det luktar fortfarande väldigt mycket. Men vad gör det, jag har en klocka som är grymt snygg och som representerar en otrolig resa!
Klockor_nepal.png

Tråkigt ljus såhär på kvällen men här är de i alla fall :)

bild-10.JPG



DSC_0098.JPG

En bild från femte dagen på min tio dagars vandring i bergen får avsluta det här, skönt att vara tillbaka på KS!

Mvh
virro

Fan vilken häftig historia! Love it!
 
Topp