• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Retur eller inte retur?

Returnera eller inte?

  • Returnera

    Röster: 9 18.0%
  • Behålla

    Röster: 41 82.0%

  • Totala väljare
    50

Miller

Omega
Klockälskare! Nu skulle jag behöva er hjälp: Köpte en Zenith El Primero Chronomaster (ref 01 0240 410), årgång 1997 (dokumenterad service 2006), från en handlare i Tyskland. Klockan var utan anmärkning när det kommer till det yttre skicket (enligt mig ett fantastiskt vackert ur!). Men. Handlaren hade skriftligen gett mig informationen att klockan skulle ha en amplitud på 270 och en tidsavvikelse på blott -1 sek/dag (!). Efter att ha vevat upp klockan och använt den några dagar kunde jag konstatera att den snarare sackade cirka 11 sekunder/dag. Jag lät Nymans Ur kolla upp den och de hade inga anmärkningar på gången, men amplituden de uppmätte var i snitt 245 (i ett spann från 235 till 255), och -10 sekunder/dag. Inget akut servicebehov förelåg ansåg de, men handlaren själv sålde in klockan på att det var långt kvar till service, "först när den närmar sig 240 i amplitud". Well. Det gör den nu. 10-11 sekunder/dag är väl ingen katastrof, men amplituden stör mig. Handlaren har erbjudit mig att få pengarna tillbaka. Samtidigt är jag ju väldigt glad i klockan, och har svårt att skilja mig från den. Så: vad hade ni gjort? Behålla och låta den tuffa på och ta servicen när det krävs, eller skicka tillbaka och köpa en ny – kanske med det uppdaterade urverket från 99/00, 410Z. Men framför allt ett ur med högre amplitud. Alla synpunkter på detta oerhört delikata dilemma mottages tacksamt!
IMG_3106 - version 2.jpg

Vacker, men slö
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick du den till ett bra pris? Rucka och kör på i så fall. Tycker den är riktigt fin.
Angående amplituden så utgår jag ifrån att den sjunka efter någon veckas användning på en klocka som legat stilla ett tag så säljaren behöver inte ha dragit en fuling.

Gå på magkänslan!
 
Senast ändrad:

Miller

Omega
Fick ner den till ett förhållandevis bra pris (ca 31' ink frakt). Men jag betalar gärna några tusen till för bättre skick. Om man nu vet att man får det. Å andra sidan, skönt att slippa strula med retur och ny scouting... @yonsson Du menar alltså att det kan vara värt att testa amplituden igen om några dagar?
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Grymt fin klocka.
Dock aldrig kul när förväntningarna ej stämmer överens verkligheten, risken är att du kommer störa dig länge på att du inte fick vad som utlovades. Därför tycker jag att du ska returnera. Ett alternativ skulle vara attdu och säljaren gör en bra deal emellan er om finansiering av en service.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick ner den till ett förhållandevis bra pris (ca 31' ink frakt). Men jag betalar gärna några tusen till för bättre skick. Om man nu vet att man får det. Å andra sidan, skönt att slippa strula med retur och ny scouting... @yonsson Du menar alltså att det kan vara värt att testa amplituden igen om några dagar?
Jag menar att klockan kan ha legat stilla länge. Drar man den i timegraphern innan man lagt den på hyllan eller precis när man plockar den därifrån så kan klockan visa nya värden när den använts ett tag.

Kan inte påstå att jag är expert på amplituder men både JLCn jag hade och min nuvarande BP har fått olika värden när jag testat dem med någon månads mellanrum. Man ska som amatör inte dra allt för stora slutsatser utifrån olika mätningar. De kan dessutom ha mätts upp med olika uppdrag.

Du vet ju att du har en klocka som troligtvis inte servats på 10 år, det innebär ju i sig att klockan skulle må bra av en service oavsett amplitud. Om en AD hade sagt till mig att det inte var någon fara just nu så hade jag kört på ett tag till utan service.
 

A.J.

Panerai
Om du tycker allt annat känns bra med klockan förutom amplituden.. Så hade jag nog ruckat den och kört på fram tills det är dags för service.. Den ser ju fin ut:)! Det är ju ingen garanti att nästa klocka behöver vara bättre även om amplituden är högre, så om det inte är ett akut servicebehov (vilket Nymans säger att det inte är) så hade jag behållit den;)
 

Wboy

Panerai
Någon som har ett hmm om vad service kan gå på för denna modell? Är det halva klockans värde eller mer hade jag kanske skickat tillbaka den.

Jättetrevlig klocka som jag själv tittat på. Har man inte miljoner till PPs calendar och månfaser är detta ett grymt alternativ.
 

Miller

Omega
Tack för all input så här långt! Uppskattas! Kom gärna med mer... :) @Wboy Riktigt halva klockans värde hoppas jag inte att det handlar om, även om Zenith och månfas i kombination borgar för att det kan dra iväg lite. Nymans, eller om det möjligen var Franks, höftade runt 7' för en fullservice, vill jag minnas. Och det är ju inte så mycket värre än för en Rolle. @MrPlow Föreslå ersättning för en halv service, är ingen dum idé, även om jag misstänker att han inte kommer att nappa på det. När jag försökte pruta ner den några tusen till vid köpet, var det tvärstopp med hänvisning till vad han själv hade gett. Gissar att han tar tillbaka den och försöker kränga den igen till någon som är lite mindre petig...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@Gummo @yonsson Gummo, det där med att klockor ska visa tiden vet jag att du betraktar som en kuriös faiblesse i paritet med vilken stilpreferens som helst. ;)
Klockor är identitetsstärkande livsstilsmarkörer i första hand. Denna köpte jag av en italiensk handlare för ett år sen och jag har ännu inte mätt upp hur den håller tiden. Däremot har jag bytt till gammal twinlock-krona och gjort den badtät med nya packningar.
image.jpeg
 

poormans

Rolex
Fick du den till ett bra pris? Rucka och kör på i så fall. Tycker den är riktigt fin.
Angående amplituden så utgår jag ifrån att den sjunka efter någon veckas användning på en klocka som legat stilla ett tag så säljaren behöver inte ha dragit en fuling.

Gå på magkänslan!

varför skulle amplituden sjunka när den används ? min urmakare brukar fråga om klockan han ska testa har legat för då sätter han den i sin snurra och kollar den efter några dagar (så den kommer igång ordentligt)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
varför skulle amplituden sjunka när den används ? min urmakare brukar fråga om klockan han ska testa har legat för då sätter han den i sin snurra och kollar den efter några dagar (så den kommer igång ordentligt)
Det var ju det jag skrev, att amplituden troligtvis kan förändras efter några dagar.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Fantastiskt fin klocka! Jag hade gått på tidigare idé om att försöka få halva servicen betald. 31k för en så vacker klocka med månfas känns som en riktigt bra deal.
 

JesperO

Rolex
Jättefin klocka - bara att behålla.
Försumbar gångavvikelse ju. Kör tills det sackar lite mer och serva, eller serva med en gång och du har en i tiptop!!
 

poormans

Rolex
jo men rimligtvis till det högre om den ej använts på ett tag då? och sedan sitter på handleden ett tag ??

oavsett grymt fin klocka det där, var den fullt uppdragen när de testade den eller la de den bara på maskinen?

låter ju som de testat den i olika positioner då de fått fram ett snitt värde
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Behåll om du gillar, får den att känna ett välbehag hos dig? Eller kommer du gå och fundera på amplitud?

Allt beror på vad du känner.

Som sagts innan, har den legat länge så kan den må bra av att köras in och testas igen.

Dra upp fullt låt ligga och mät efter 24 timmar, ligger amplitud över ca 240 så är det inga konstigheter.
 

Miller

Omega
@Compiss @poormans Jag drog upp den max och testade den hos Nymans efter ett dygn. Därefter har jag bara haft den på handleden och konstaterat att gångavvikelsen legat konstant. Kanske läge att göra ett nytt amplitudtest nu när den varit igång i 5 dagar? Eller ska jag dra upp den max igen och inte använda den på 24h som preparation, menar du?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Behålla tycker jag. Fantastisk klocka. Gångavvikelsen är inte katastrofal på något sätt oavsett vad säljaren sagt. Ej heller amplituden. Använd och njut av den något/några år och serva sedan.
Grattis till en fin klocka.
 

china

Torpare
Att dom orkar våra storkar...

Själv har jag en teori om att det absolut inte handlar om att klockan servades för tio år sedan, och det här med isokronism har säkert inget med saken att göra. Det är nog bara tomtarna som bor i verket som är lite slöa i sensommarvärmen.;)

Självklart så bör TS returnera klockan eller få säljaren att bekosta en service.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att dom orkar våra storkar...

Själv har jag en teori om att det absolut inte handlar om att klockan servades för tio år sedan, och det här med isokronism har säkert inget med saken att göra. Det är nog bara tomtarna som bor i verket som är lite slöa i sensommarvärmen.;)

Självklart så bör TS returnera klockan eller få säljaren att bekosta en service.
Utveckla gärna, det är väl inte konstigt om amplituden är annorlunda nu jämfört med när säljaren mätte den, det kan ju ha varit lång tid sedan och med annat uppdrag, fel lift angle mm.
 

china

Torpare
Utveckla gärna, det är väl inte konstigt om amplituden är annorlunda nu jämfört med när säljaren mätte den, det kan ju ha varit lång tid sedan och med annat uppdrag, fel lift angle mm.

Det är väl helt uppenbart att säljaren har lämnat en felaktig beskrivning som TS reagerat på?

Sedan kan det väl diskuteras hur lyckat det är att fortsätta använda klockan med tanke på att det var tio år sedan den senast servades, verket kan rulla och gå i flera år till priset av ökat slitage och sämre prestanda, frågan är väl hur det påverkar vad den framtida servicenotan landar på. Jag har väldigt svårt att köpa säljarens argument om att det skulle vara långt kvar till nästa service, vilket den besiktning TS gjort också visar. Då säljaren trots allt accepterar en retur, så tycker jag det är dumt att chansa.
 

Miller

Omega
Stort tack allihop, för mycket värdefull input! Uppskattar verkligen att ni har tagit er tid att engagera er! Familjens centralkommitté (jag själv) kontemplerar nu all information och förbereder ett beslut...
 

Consensus

Omega
Riktigt fin klocka. Med tanke på priset du betalt skulle jag behålla och sedan spara till service.
Handlaren verkar ha rent mjöl i påsen då denna kan ta den i retur. Kanske kan du försöka få något annat i gengäld? (klockförvaring, winder, Zenith give-aways, whatever)
 
Topp