• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Revakvarister förenen eder!

Smulan

Rolex
Sluta lurka! Kom fram och diskutera vilken klocka som är bäst i karet eller annat som hör hobbyn till! Själv har jag för närvarande ett 100-literskar i drift med blandat gott :)
 

Smulan

Rolex
Med risk för att verka korkad, vad är revakvarister?
Välkommen till tråden!
Bra fråga som man säger :) Person som har saltvattensakvarie med inriktning korallrev som intresse. Många tror (och så var det förr) att det är väldigt avancerat med salt men med utvecklingen och nya kunskaper är det inte så svårt längre. Riktigt trevligt att ha en Nemo och en Doris i vardagsrummet :)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Välkommen till tråden!
Bra fråga som man säger :) Person som har saltvattensakvarie med inriktning korallrev som intresse. Många tror (och så var det förr) att det är väldigt avancerat med salt men med utvecklingen och nya kunskaper är det inte så svårt längre. Riktigt trevligt att ha en Nemo och en Doris i vardagsrummet :)
Ah, det förklarar saken. Bra hobby för att testa klockans vattentålighet också, förstås? ;)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Välkommen till tråden!
Bra fråga som man säger :) Person som har saltvattensakvarie med inriktning korallrev som intresse. Många tror (och så var det förr) att det är väldigt avancerat med salt men med utvecklingen och nya kunskaper är det inte så svårt längre. Riktigt trevligt att ha en Nemo och en Doris i vardagsrummet :)
Mitt korallrevsintresse är inte på topp, berätta vad är Nemo och Doris och vad gör dom i ditt vardagsrum?
 

Smulan

Rolex

Okey okey!
Så här glad bli igelkottfisken när han ser att det närmar matdags ;)
image.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ingen direkt trängsel här :)
Här en bild från ett tidigare kar med ett litet rev med både mjuka och hårda koraller. Ser ni fisken som gömmer sig till hälften i en sten?

fronthelakaret.jpg

Jag lurar på att sätta upp ett lite tight kar på strax över 100. Bara lite levande korall, anemoner, några räkor, självklart lite clowner och någon liten rolig till. Vilka kompletta har du testat?
 

Smulan

Rolex
Jag lurar på att sätta upp ett lite tight kar på strax över 100. Bara lite levande korall, anemoner, några räkor, självklart lite clowner och någon liten rolig till. Vilka kompletta har du testat?
Kul! 100 är en smart volym, man kan ha en hel del fikssorter och det är inte så himla mycket vatten vilket är skönt när man gör ett delbyte eller nått. Anemoner är lite speciella och man rekommenderar bara dessa till erfarna akvatinter. Däremot är clownen lätt och den boar ofta i nått annat i brist på anemoner .
Själv har jag mest kör med gamla sötkar eller custombygge, alla utan sump. Det finns liten och smidig utrustning nuförtiden.
Delteck har några riktigt fina kompletta saltkar men dyra. Vanligaste är Rea Seas kar.
Här ett av mina tidigare ca 100 l utan sump. Komplettera med pump belysning och skummare så går det att använda vad som helst. :)
image.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kul! 100 är en smart volym, man kan ha en hel del fikssorter och det är inte så himla mycket vatten vilket är skönt när man gör ett delbyte eller nått. Anemoner är lite speciella och man rekommenderar bara dessa till erfarna akvatinter. Däremot är clownen lätt och den boar ofta i nått annat i brist på anemoner .
Själv har jag mest kör med gamla sötkar eller custombygge, alla utan sump. Det finns liten och smidig utrustning nuförtiden.
Delteck har några riktigt fina kompletta saltkar men dyra. Vanligaste är Rea Seas kar.
Här ett av mina tidigare ca 100 l utan sump. Komplettera med pump belysning och skummare så går det att använda vad som helst. :)
image.jpg

Har kört saltis på 90-talet, hade anemoner och koraller redan då.
 

Smulan

Rolex
Jag skulle gärna ha ett
Men på riktigt nu... Hur mycket jobb är det att hålla igång?

Man kan göra det ganska så enkelt eller hur jobbigt som helst :) Väljer man bara enkla fiskar och koraller och inte drar på för stort är det mindre jobb än man tror. Dagligen mata fisken skrapa rutan. Veckovis fylla på avdunstat vatten, tömma skummaren kolla lite vattenvärden. Månadsvis göra ett delvattenbyte. Men man måste läsa på lite basic innan man drar igång och det är lite mer jobb i början.
 

Sorubim

Audemars
Där ser man, hade helt missat den här tråden. Är inbiten akvarist sedan barnsben (en herrans massa år :) ) och har jobbat i branschen. Har dock aldrig känt för att starta en saltvattensburk.
Har idag ett gäng sötvattenskar igång, mest fokus på sydamerikanska firrar för tillfället. Kul att se en tråd om akvaristik, fina bilder också :snaphappy: !
 
Topp