• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso Duo eller Classique?

Glattan

Breitling
Riktigt sugen på en reverso men kan inte bestämma mig om jag skall ha en Duo Eller en Classique, någon med erfarenhet?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Riktigt sugen på en reverso men kan inte bestämma mig om jag skall ha en Duo Eller en Classique, någon med erfarenhet?
Classique är liten. Grand Taille lagom

image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rätt olika prislägen? Gillar man lite mindre eleganta ur kan du fundera på Classique som är originalstorleken. Har man lite grövre handleder kan det vara bra att gå upp en storlek. Går man upp en storlek kan man även få en trevlig struktur på tavlan.
 

DrDre

Patek
Classique är trevlig då det är originalstorleken. Tyvärr är den nog för de flesta i minsta laget. Själv har jag en Grande Taile som är en storlek större och den bärs inte precis som en Panerai på handleden. GT och Duo Face är vad jag vet lika stora. Fördelen med en GT är att den är lite billigare att serva och att du får en baksida som kan graveras, vilket ju är Reversons signum. Därför valde jag en vanlig GT men lite extra mekanik som i Duo är ju också skoj så det är inte ett självklart val.


 

Falcone

Cartier
2-Faktor
I nuläget finns det fyra storlekar i sortimentet (långt fler historiskt). De största har ganska långt mellan bandhornspetsarna och kräver viss handledsbredd för att funka.

Reverso Classique
38.5x23.1mm

Reverso Grande
42.2x26mm

Grande Reverso Ultra Thin
46.8x27.4mm

Grande Reverso 976
48.5x30mm
 

DrDre

Patek
Bra genomgång ovan. Det kan ju vara lite förvirrande med två olika modeller som båda heter Grande. Bara ett litet förtydligande. Den som ovan kallas Grande med måtten 42.2X26 kallas Grande Taille. Då den funnits ganska länge så är det också relativt vanlig. För att ytterligare späda på förvirringen så finns den med ett antal olika referensnummer trots att den är i stort sett oförändrat (små detaljer som mönster på urtavlan etc).
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har haft en Duo. Ångrar mig nästan att jag sålde den.

Skulle jag ha en skulle det bli en sån igen. Två klockor i en är riktigt kul!
 

san

Cartier
2-Faktor
Det motsatta gäller i verkligheten; storleken på GT känns mer, i brist på ett bättre ord, lagom än Classique. Om man inte har väldigt taniga handleder vill säga.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hade tidigare en Reverso Day Date på länk.
Sjukt fin och lite ovanligare.
Sålde den här på forumet, ångrar det nästan lite.
Den var mkt fin.
Verkligen smidig och gedigen länk.
JLC ref 270 8 36
 

Bilagor

  • on hand.JPG
    on hand.JPG
    96.6 KB · Visningar: 92

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag ska ha en Reverso i samlingen. Är sugen på en komplicerad version men inser att jag tänker använda den som dressur och då är egentligen en 1931 (gärna i guld) bättre - eller vad säger ni?

jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-1931-hand-wound-wrist-watch.jpg


Finns något annat användningsområde för en reverso utom för kostym/formell klädsel?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag ska ha en Reverso i samlingen. Är sugen på en komplicerad version men inser att jag tänker använda den som dressur och då är egentligen en 1931 (gärna i guld) bättre - eller vad säger ni?

jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-1931-hand-wound-wrist-watch.jpg


Finns något annat användningsområde för en reverso utom för kostym/formell klädsel?
IMHO passar en Reverso i stål på ljusbrunt läder till det mesta, allt från shorts och piké till kostym...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Titta gärna på ultra thin. De är riktigt grymma faktisk med manuella verk. Jag har vridit upp några klockor, men känslan i denna överträffar allt jag provat
image.jpeg
 
Topp