Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Reverso en tur genom historien

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alarik, 7 september 2015.

1. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    En liten historielektion är på sin plats. Alla bilder är skamlöst stulna och källorna på tok för många att redovisa men främst nyttjades "Time and watches" samt "Monochrome".
    Men kontentan är följande:
    Under senare delen av 1929 reser Cesar De Trey genom indien. Han var bördig från Schweiz, hade en stor hobby i att samla armbandsur och var faktiskt klockhandlare. Under resan följer han en pololatch. En av spelarnas klockor gick sönder och Cesar utmans senare att tillverka ett armbandsur som kunde bäras under match. Klart att detta är huvudbry för kolonialmakter. Vid sidan av att bearnaisesåsen ständigt fastnade i den tidstypiska mustaschen och att slavarna maskade var det otillfredställda behovet av att kunna spana på klockan från hästryggen näst intill lika illa.

Den gode Cesar är inte bara villig att hjälpa till - han är även tjenis med Jacques-David LeCoultre.
    De kontrakterar ett företag vid namn Jaeger SA för att ta fram en boett som är tillräckligt stryktålig. Jaeger kontrakterar i sin tur en fransos som inte bara är en hejare på att käka baguette, vara typiskt fransdryg utan även uppfinnaren av en sk "slide n flipp" design. Det byggde helt enkelt på att caset kunde rotera 180 grader.
    Toppen! Klocka på ena sidan och stål på den andra. Ungerfär som vanligt fast ändå inte...

Parentet skickas in under 1930.
    image.jpg

Fint som snus!
    Kort därefter introduceras reverson. Storleksmässigt är originalet identisk med modellen som vi idag kallar classique. Det perfekta kombinationen mellan sport- och dressklocka var nu född!
    image.jpg
    Försäljningssuccén var ett faktum. Jag skulle nästan vilja påstå att det var här klockorna började sälja på mer än bara funktion och inovation. Nu började ett metavärde infinna sig. Kända sportprofiler (på den tiden) använde dem och nu var det mer än bara klocka som man köpte. Nu var det även en livsstil.

Fyra år senare får den även subdail.
    image.jpg

1937 har vi sammanslagningen och Lecolultre blir Jaeger Lecolutre.

Därefter står andra världskriget inför dörren. Tysk Art deco får av flera orsaker mindre utrymme i designspråket och modellen blir mindre populär.

Under tidigt 70-tal upptäcker en Italiensk klockhandlare 200 oanvända reverso-case. Han får JLC att göra en reproduktion och modellen säljer slut per omgående i Italien. JLC förstår att tiden för att köra full produktion igen är kommen.

Sedan dess är det en hörnsten bland deras modeller och en ikon inom industrin. Ett otal varianter med mängder av matiga komplikationer har sedan dess gäckat oss konsumenter med skral plånbok. Oftast hittar ni ett handjagat JLC-verk i dem (caliber 8xx och 9xx) men även quartz har förekommit och automatiska finns.

1994 introducerades duoface. Den blankpolerade baksidan var nu utbytt mot ytterligare en tavla. Två klockor med ett urverk och där den sekundära tavlan drevs genom att nyttja verket fast - baklänges.
    image.jpg

Under 2004 introduceras Gyrotourbillion 1 men den stora kioskvältaren skulle bli Gyrotourbillion som dyker upp på marknaden under 2008. Den vann Complicated watch prize på Grand Prix D’Horlogerie de Geneve.
    image.jpg

Mängder av variationer, den ena fräsigare än den andra.
    Det är inte utan anledning till att Batman bär en Reverso. Det är helt enkelt en av de mest styva modeller som står att finna.
    Där har ni en del i historien om en ikon.

ZQT, Hmpson, BCKSTRM och 32 andra gillar detta.
  2. Larma

Larma Bonde

Trevlig läsning. Tack!

3. Schmumel

Schmumel Bonde

Från:
    Karlstad
    Bra skrivet. Gillar Reverson skarpt :)

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för historialektionen, och kul läsning!

5. orlin

orlin Torpare

Rolig läsning för mej som nybliven Reversoägare.
    Velade lite innan jag slog till på den men nu när jag läst på lite mer om den är jag glad att kom till skott

Icaras gillar detta.
  6. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Trevlig läsning, kommer bli en sådan i framtiden!

7. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Trevlig läsning :) tack

8. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    Snyggt!!! Inte ägt Reverso innan men snart så

9. Fjmo

Fjmo Bonde

Bra tråd :) Hur stor känns Reverso Classique på handleden? Den ser rätt liten ut på bild, men kan tänka mig att den fyrkantiga boetten gör att den känns bra på handleden ändå!

10. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Det är en smaksak och inte minst en vanesak givetvis men personligen tycker jag att den är lite väl liten. Dock ska tilläggas att jag är 185 cm och väger dryga 100 kg.
    GT:n är något större men den sitter som en fläskläpp på mig.
    image.jpg

11. MJ24

MJ24 Friends of KS

Trevligt, tack!
    En Reverso skall nog finnas i klocklådan någon gång.

12. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Trevlig läsning, tack för godis :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

leben gillar detta.
  13. Taxman

Taxman Friends of KS

Mycket bra inlägg! Tack för det!

14. leben

leben El Patrón

Länge sedan jag såg en post av dig. Kul att "se" dig.

Bra tråd!
    Jag har fortfarande inte fattat hur stor min duo är. Tror samma size som GTn.

Icaras gillar detta.
  15. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig läsning och riktigt roligt skrivet :D
    Tack för resan genom tiden inkl. bea i mustaschen och en dryg fransman!

16. nissehult

nissehult Friends of KS

Som lite kuriosa kan också nämnas att PP köpte 8 Reverso-boetter av JLC och satte i sitt egna verk i dom (i och för sig levererade av JLC...) Andra tillverkare har också gjort Reverso-klockor, men huruvida de är med JLCs godkännande eller inte vet jag ej.

jlc_reverso_patek.jpg

David Eriksson, Alarik och Gummo gillar detta.
  17. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Testade en i guld idag!! Inte dum! Men det är nog en exakt lika som du har som är realistisk. Men den hade den inte hemma på Lindroos i Helsinki:)

Alarik gillar detta.
  18. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tack för historielektionen ! Intressant att modellen låg i träda från WW2 tiden fram till sjuttiotalet, det hade jag ingen aning om !

19. RWg

RWg Torpare

Från:
    Stockholm
    Mycket trevlig läsning, snyggt:)

20. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Det är ju lika bra att ösa på med bilder här så att det blir en hyllningstråd utan dess like.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Marcilus, Criss Cross, Taxman och 4 andra gillar detta.
  21. Syven

Syven Friends of KS

Tackar för trevlig läsning.
    Lärde mig massor och suget kom smygande igen...

22. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Inom filmbranschen figurerar modellen en hel del.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      49,4 KB
      Visningar:
      17
    David Eriksson, Weasel och nissehult gillar detta.
  23. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

Riktigt snygga bilder! Ångrar nästan att jag sålde den... :)

/Henrik

Alarik gillar detta.
  24. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack för läsning, lättsmält och informativ. Mer sådant, tidsfråga för egen del tills man skruvar upp en på handleden. ;)

25. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klart mysig klocka och trevlig resumé. Alltid kul att kunna sitta och titta på en klockas detaljer och fippla med den när man sitter i något tråkigt möte, läser saga, mm.

Mårtenssons ur Brookfield