• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille

Målarn

The Steak
Vet ej, men läderbandet verkar vara samma som på RM010 (som så vitt jag kan se är samma som RM05).

image.jpg


Men en 20-årig asiatballer i min instagramfeed har en RM010 på det klassiska gummit:

image.jpg

Mycket snyggare med gummit på :), skulle lätt kunna tänka mig en sån!! Ganska så stora bara...
 

carlanton

Audemars
Mycket snyggare med gummit på :), skulle lätt kunna tänka mig en sån!! Ganska så stora bara...

image.jpg


Side-by-side. 48mm...

"This RM010 AH/RG measures 39.3 x 48 mm and the construction of the case is not the simplest. For each case 68 different stamping operations are required for the three main components (bezel, middle section and case back) . The machine tooling process requires no less than 8 days of adjusting the machines for the bezel, 5 days for the middle section and 5 days for the case back. Sounds impressive…. and it makes a movement ring obsolete. The RM10 doesn’t need a casing ring and the movement is mounted on chassis mounting rubbers fixed by 4 titanium screws."
 

Målarn

The Steak
image.jpg


Side-by-side. 48mm...

"This RM010 AH/RG measures 39.3 x 48 mm and the construction of the case is not the simplest. For each case 68 different stamping operations are required for the three main components (bezel, middle section and case back) . The machine tooling process requires no less than 8 days of adjusting the machines for the bezel, 5 days for the middle section and 5 days for the case back. Sounds impressive…. and it makes a movement ring obsolete. The RM10 doesn’t need a casing ring and the movement is mounted on chassis mounting rubbers fixed by 4 titanium screws."

Någon AD i Sverige som säljer RMs ?? Skulle gärna klämma lite för att få en uppfattning hur stor den egentligen är...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
"The machine tooling process requires no less than 8 days of adjusting the machines for the bezel, 5 days for the middle section and 5 days for the case back. Sounds impressive…."

Om det där är sant så måste man ha världens sämsta maskinpark någonsin, alternativt att den bemannas av vindögda rhesusapor. Även om det är 68 olika steg i pressningsprocessen så är dom där ställtiderna helt horribla och låter som något man hittar på för att imponera på rikingar som aldrig sett en verkstad...
 
Har senaste tiden sett 2 Richard Mille IRL, den ena spottade @Compiss när vi var på Hofen för någon vecka sedan, och sen igår såg jag en på en kinesisk herre på Gröna Lund, faan att dom är så jävla dyra :rage:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Om det där är sant så måste man ha världens sämsta maskinpark någonsin, alternativt att den bemannas av vindögda rhesusapor. Även om det är 68 olika steg i pressningsprocessen så är dom där ställtiderna helt horribla och låter som något man hittar på för att imponera på rikingar som aldrig sett en verkstad...

Exakt min tanke med. Det kan ju inte vara sant...
 

wotan

Rolex
Patek och AP i all ära, men min absoluta favorittillverkare är Richard Mille. Retrofuturistisk design, exklusiva material, genialiska urverk och märkliga komplikationer.

Framförallt gillar jag grundmodellen RM05. Med ett lägsta pris på 235 000 på Chrono24 är den självklart ouppnålig, vilket ju också är lite av poängen.

image.jpg


Även om tennis är den i särklass värsta sporten jag vet älskar jag Rafael Nadals signaturmodell, som förutom att ha en tourbillonkomplikation också är väldigt stöttålig. Lite som en primitiv G-shock men med samma prislapp som en mindre bostadsrätt innanför tullarna

image.jpg


Finns det någon på forumet som faktiskt ägt en RM? Antar att de inte är tillräckligt "stilrena" för den breda massan...
Påminner ju om dieselklockor:)
 
Har man känt och klämt på dem själv så börjar man inse varför de kostar som de gör.
Rafael Nadals RM 27-01 är världens lättate armbandsur med tourbillon, som klockar in på 19 gram.
Har själv fått prova Romain Grosjeans RM 50-01 (Inte hans personliga självklart) som ligger på 724.000£ (I dagens kurs strax norr om 10 MjKr.)
Yohan Blakes RM 59-01 är även den läskigt lätt, men är väldigt stötsäker på grund av att hela verket inte sitter fast direkt i boetten, utan är upphängt inuti den istället.
Kan inte riktigt formulera ord för hur dessa klockor är i verklighet utom att de är helt otroliga! (Visst, det är inte 100% In-house verk, men det är mig fan inte mycket kvar av grundverket. Inte många andra företag för den delen som tillverkar sina verk i titan och galvaniserat stål för att öka hållbarhet.

Jag tycker absolut att företag som RM ska finnas (Riktat mot dem som säger att det är ett helt onödigt företag som förstör det klassiska.) just för att inte alla som har extrema mängder pengar vill ha en klassisk Patek eller liknande, RM är riktat mot de svinrika sportnördarna (Typ Richard Mille själv)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Så jäkla tuffa ur, verkligen on the edge! Skulle kunna tänka mig flera av deras modeller, som skön sportklocka. De har väl en klocka helt gjord i safir, samt världens lättaste armbandsur som väger in på 20 gram någonting.

Denna positivism passar ej en riktig biker
 

Oew

Rolex
Väcker upp den här tråden igen! RM är definitivt en utav mina favorit tillverkare, och bilder gör dem definitivt inte rättvisa. Så fort man prövar en så förstår man varför deras slogan är "A racing machine on the wrist". De är också mycket mer lättlästa i verkligheten. Sedan så kan man ju säga vad man vill om de är värda så mycket pengar, men det går nog för de flesta märkena. Relativt stort värdetapp också, speciellt på de exklusiva modellerna med tourbillon och liknande där det inte är ovanligt att andrahandsvärdet är under 50% av list. Sedan så går det att få ner priset rejält vid nyköp, inte i deras egna butiker där i princip ingen rabatt ges, men hos ad.
Har ett par vänner som har rm och kan säga att suget är stort.
Kommer definitivt kapa en RM någon gång i mitt liv och förhoppningsvis inom de kommande 5 åren.
RM.jpg
 
Topp