• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimlig prissättning?

Fedor

Cartier
Hej,

Har en PAM005 -06 utan box/papper i behov av service (tvärstopp) samt med en liten ding i glaset.

Rimlig prissättning?

Tack på förhand!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Låter ju som en tokrisig klocka. Vad servicen kan kosta är ju också svårt att säga då den står helt still?

En schyst 005 inkl allt borde du kunna få för 25-30 utan problem. Förutsatt att ditt objekt går som det ska efter en ~5tkr-service bör du alltså ge max 20tkr, och även det är i överkant. Själv skulle jag kanske bjuda 15tkr då jag även skulle vilja byta glaset, men det är jag. Väntar med iver på bättre svar från masterkiller. :)

EDIT: Jag är uppenbarligen inte läskunnig. Trodde du var intresserad av att köpa en. Prisuppskattningarna står jag dock fast vid. :)
 

max

Dancing Queen
Har den fungerat fram till nu eller är det en ny klocka (för dig alltså)? (vill egentligen förvissa mig om att du har koll på att den är handjagad och inte automatisk, lika bra att börja i den änden :D )
Alltid svårt att sälja defekta saker då man måste övertyga köparen att det är värt risken. Tror tyvärr Frykens uppskattning om 15k eller lite under är ganska realistisk, beror ju dock på dingens omfattning. Att den står helt still kan ju vara vad som helst från utbyte av urverk till att putta till en fjäder.
 
Fryken skrev:
Låter ju som en tokrisig klocka. Vad servicen kan kosta är ju också svårt att säga då den står helt still?

En schyst 005 inkl allt borde du kunna få för 25-30 utan problem. Förutsatt att ditt objekt går som det ska efter en ~5tkr-service bör du alltså ge max 20tkr, och även det är i överkant. Själv skulle jag kanske bjuda 15tkr då jag även skulle vilja byta glaset, men det är jag. Väntar med iver på bättre svar från masterkiller. :)

Full service kostade 4200 på Nymans sist jag frågade men det är service på en fungerande klocka, men kan ha gått upp, dessutom om glaset ska bytas så tillkommer det nog något, en PAM005 beggad i normalt skick kostar som sagt runt 25lax (PAM005 är Logo varianten motsvarande PAM000 fast med sekundvisare) och dessa med logo är dom billigaste varianterna från Panerai ...

MAX 15 000 låter rimligt då man inte vet vad som krävs för att få den till bruksskick och med tanke på att den inte har B&P eller ens funkar....

MEN MEN OM endast fjädern är trasig så fixade Nymans min för 750kr, skrev lite om det på bloggen förut

http://tidpunkt.blogspot.de/2011/11/paketoppning.html

Nymans_4.jpg


Svårt svårt om man inte vet vad felet är...

EDIT, såg nu oxå att det är din klocka, jag skulle lämna den till Nymans för ett kostnadsförslag och sätta priset efter det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det kan bli väldigt dyrt att köpa en klocka som man vet inte fungerar av okänd anledning. Glasskadan är kanske inblandad i det hela, så att säga. ELLER, så är det en billig fix. Stor chansning dock. Och vad är den chansningen värd?
Enklast är väl att komma överens om ett pris när klockan har varit hos urmakaren, så säljaren får ta den smällen.
Glas i urverket och ett trasigt urverk kan bli dyrt.
 

DrDre

Patek
Du har ju tre alternativ, A) kränga den som den är B) lämna in den på fullservice hos auktoriserad C) lämna in den hos en icke auktoriserad. Av de tre tror jag att A är det sämsta. Att köpa en klocka som inte funkar gör ju att man kräver en rejäl riskpremie så det gör att du nog kan få rätt dåligt betalt. B eller C är lite svårare att välja mellan tycker jag.

Det sitter ju ett vanligt 6497 i den, ett verk som enligt uppgift är lätt att skruva med (ingår bla i "lär dig själv på distans kurser") så varenda urmakare kan ju få ordning på det för kanske 2 tkr. Men å andra sidan, är den nyservad och med garanti från tex Nymans så kan det ju ge en premie på försäljningspriset som kan vara större än skillnaden i pris mellan alt B och C.

Hade det varit min klocka och jag hade tänkt att behålla den, så hade det nog blivit en icke-auktoriserad urmakare, men skulle den säljas så skulle jag först börja med att få in prisförslag från båda.
 
Håller med, MEN ska även glaset bytas så är det kanske lättast att ta Nymans, annars så måste den icke auktoriserade Urmakaren försöka skaka fram ett...

Och service papper ifrån auktoriserad AD känns ju lite som ett äkthetsbevis då din saknar box och papper...
 
Jag brukar rekommendera folk att leta upp en äldre urmakare på landsbygden. De är ofta välutbildade på mekaniska ur och håller inte stads/namnpriser.
Jag har min urmakare på bystan och en service, med isärskruvning, ultraljudstvätt, oljning och ruckning gå just nu på 120:-.
Han tycker om att folk vill hålla sina gamla ur i ordning och vill då inte ta överpriser!?
Har fått honom att arbeta på "nya" ur, men det tycker han inte är lika roligt. "Hur fungerar den här klockan om 50 år", brukar han undra. "Allt är ju maskintillverkat, ganska grovt och var är hantverket?", brukar han undra.
"Som mitt slutprov tillverkade jag ett ambandsur, boett, boettlock och urverk för hand. Det tog 8 veckor men lär gå i 200 år med lite service".
Han tycker dagens "lyxur" är ett skämt. Främst vad gäller priset.
Jag älskar honom!
Och nej! Han behöver inte nya kunder.
74 år ung och har fullt upp!
Vilken tur jag har... som vintagesamlare.
 

DrDre

Patek
Fedor skrev:
Någon som kan rekommendera en bra urmakare i Sthlm?

Farfars klocka på Söder skulle bli mitt första val. Han har bra priser och ditt urverk är som sagt inte precis "rocket science" så det fixar han lätt. Trevlig prick dessutom.
 
Topp