• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimligt nästa steg i "budgetsamling"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Först och främst, vilket underbart forum! Har lurat i kulisserna ett tag nu och lär mig massor varje dag tack vare all den kunskap som många medlemmar besitter.

Så till ämnet: Jag har relativt nyligen blivit smått besatt av klockor (skyller till viss del på er ;) ) och påbörjat en samling. Då jag är student är min budget i nuläget väldigt begränsad men har lyckats få ihop några vintage Seiko, både dykare och dressare, vintage citizen-klockor, vintage Vostok, lite parfymklockor (sånt jag haft sedan innan) och ett par homager. Ja, jag vet vad forumets generella åsikt är kring homager och förstår till stor del varför man kan ogilla dem. För mig handlar det dock om att få en uppfattning om hur en viss design passar mig i vardagen, för att kunna planera mitt första "riktiga" klockköp när examen är i hamn.
Det jag funderar på nu är vad siktet ska ställas in på härnäst. Vad finns det för klockor (budget) som anses vara klockor som man "måste" ha i sin samling? Ber om ursäkt om det redan finns en tråd som denna, är möjligt att det bara är jag som är oförmögen att söka ordentligt. Mvh
 
Ett steg in i prisklass 10-20k är väl rimligtvis en bra fortsättning? Du verkar ju gilla japaner så varför inte en begagnad Seiko mm300? Annars kanske valfri Oris, Longines eller Sinn?

Antingen det eller så kör du på någon dyrare direkt, men varför inte ta ett steg i taget? :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är du ute efter för typ av klocka och en budget bör du berätta. Annars blir det riktigt svårt.
Mekaniskt, quartz, dykare, pilot, dress, stål, tvåton, läder, datum, nytt eller vintage?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Vad är du ute efter för typ av klocka och en budget bör du berätta. Annars blir det riktigt svårt.
Mekaniskt, quartz, dykare, pilot, dress, stål, tvåton, läder, datum, nytt eller vintage?
Min smärtgräns i nuläget är ca 2000:-. Generellt är dykare dem jag finner mest attraherande, men saknar en pilot i samlingen. Bör vara minst 40mm ska tilläggas också, mindre tenderar att se väldigt fjuttigt ut på min handled. Har nästan uteslutande mekaniska klockor i nuläget, men inte heller det är avgörande. Jag tänkte mest om det i denna prisklass finns något som får anses vara "något som alla samlingar bör innehålla"
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En g-shock är ju aldrig fel. Bör finnas i var mans samling har jag hört. Finns i alla fall i min "samling".
IMG_2489.JPG
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Min smärtgräns i nuläget är ca 2000:-. Generellt är dykare dem jag finner mest attraherande, men saknar en pilot i samlingen. Bör vara minst 40mm ska tilläggas också, mindre tenderar att se väldigt fjuttigt ut på min handled. Har nästan uteslutande mekaniska klockor i nuläget, men inte heller det är avgörande. Jag tänkte mest om det i denna prisklass finns något som får anses vara "något som alla samlingar bör innehålla"
SKX007 eller 009 är facit på de svaret. Finns begagnade här på forumet för drygt 1500.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ett steg in i prisklass 10-20k är väl rimligtvis en bra fortsättning? Du verkar ju gilla japaner så varför inte en begagnad Seiko mm300? Annars kanske valfri Oris, Longines eller Sinn?

Antingen det eller så kör du på någon dyrare direkt, men varför inte ta ett steg i taget? :)
Ja, Jag tänker väl lite i de banorna jag också egentligen, att jag kanske ska "nöja mig" med dem jag har i nuläget och spara ihop till något i nästa prisklass. Sinn har jag tittat en del på, gillar dem! Har även spanat på Christopher Ward. Mm300 har jag spanat in, men ska jag upp till de summorna sparar jag hellre lite till och köper en seamaster eller black bay tror jag.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ja, Jag tänker väl lite i de banorna jag också egentligen, att jag kanske ska "nöja mig" med dem jag har i nuläget och spara ihop till något i nästa prisklass. Sinn har jag tittat en del på, gillar dem! Har även spanat på Christopher Ward. Mm300 har jag spanat in, men ska jag upp till de summorna sparar jag hellre lite till och köper en seamaster eller black bay tror jag.
MM300 är så mycket mer klocka än både Tudor BB och SM300. Överväg sälja alla klockor och satsa på en MM300 om du vill hoppa upp ett par snäpp i kvalitetskänsla. :)
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Min smärtgräns i nuläget är ca 2000:-. Generellt är dykare dem jag finner mest attraherande, men saknar en pilot i samlingen. Bör vara minst 40mm ska tilläggas också, mindre tenderar att se väldigt fjuttigt ut på min handled. Har nästan uteslutande mekaniska klockor i nuläget, men inte heller det är avgörande. Jag tänkte mest om det i denna prisklass finns något som får anses vara "något som alla samlingar bör innehålla"
Om du inte redan har någon Citizen Aqualand är väl det ett "måste"...:)
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
För det priset skx007/009. Jag har båda, är riktigt nöjd med dom. Funkar med länk, nato, läder eller gummi. Går alltså att variera rätt mycket. :)
 

Bazsy

Cartier
Någon av meranoms SE vostoks? Vissa är ganska snygga. Eller varför inte en Neptune från dem?
Mitt tips är annars att titta här på KS köp och sälj och slå till om du gillar något. Blir det inte bra kan du ju sälja för typ kika mycket.
 

najkksorn

Cartier
Min smärtgräns i nuläget är ca 2000:-. Generellt är dykare dem jag finner mest attraherande, men saknar en pilot i samlingen. Bör vara minst 40mm ska tilläggas också, mindre tenderar att se väldigt fjuttigt ut på min handled. Har nästan uteslutande mekaniska klockor i nuläget, men inte heller det är avgörande. Jag tänkte mest om det i denna prisklass finns något som får anses vara "något som alla samlingar bör innehålla"
Seiko är ju riktigt prisvärd! Heter den inte något med "SXK007" den som många gillar? (ofta runt 1500 - 2000kr)

Annars kan du ju spana runt efter en Tag Heuer, har du tur kan du hitta en quartzare runt 2000kr eller strax däröver
Lycka till i jakten, den är ju en del av själva nöjet :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Först och främst, är du säker på att du vill ha många billiga istället för färre finare? Det är lätt att ryckas med och köpa på sig, men snart upptäcker man att även billiga klockor ska underhållas, servas osv. Jag skulle sälja av lite, få lite mer flexibiltet i budgeten och testa runt om jag vore du. Strunta i alla "måsten" och känna efter vad man själv gillar.

Min senaste klocka kostade under 2k och passar mig som hand i handske, den är dock ingenting jag ens skulle ha övervägt att klicka hem för fem år sen och absolut ingen klassiker:
IMG_1795.JPG

Men om det är "samling" och budgetklassiker som är linjen så säger jag skx!
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
SKX007J på ordentlig aftermarketlänk alt. SKX781 för lite roligare klocka.
För det priset skx007/009. Jag har båda, är riktigt nöjd med dom. Funkar med länk, nato, läder eller gummi. Går alltså att variera rätt mycket. :)
Seiko är ju riktigt prisvärd! Heter den inte något med "SXK007" den som många gillar? (ofta runt 1500 - 2000kr)
Annars kan du ju spana runt efter en Tag Heuer, har du tur kan du hitta en quartzare runt 2000kr eller strax däröver
Lycka till i jakten, den är ju en del av själva nöjet [/QUO:)TE]
Men om det är "samling" och budgetklassiker som är linjen så säger jag skx!
Ja, har just nu en 6309 7290 med pepsi bezel, och har tittat på att "steppa upp" inom seiko divers, gillar verkligen dem! Hade en misstanke om att dessa skulle tipsas om :) Tag heuer har jag kikat lite på men inte ännu hittat någon som verkligen tilltalat mig rent estetiskt. Jakten får fortgå.

Vet att du skrev minst 40mm, men jag skulle slå en kik på seagull 1963.
37,5mm och du får den för runt 2000:-
Känns som den skulle bryta av och tillföra din samling någonting annorlunda.
IMG_20160520_073809_251.JPG
Håller helt med, har även tittat på dessa, speciellt efter att ha läst tråden här på KS beträffande de som är 42mm och att de inte skulle vara äkta. Väldigt tilltalande klocka som helt klart skulle bidra till min samling rent utseendemässigt!

Först och främst, är du säker på att du vill ha många billiga istället för färre finare? Det är lätt att ryckas med och köpa på sig, men snart upptäcker man att även billiga klockor ska underhållas, servas osv. Jag skulle sälja av lite, få lite mer flexibiltet i budgeten och testa runt om jag vore du. Strunta i alla "måsten" och känna efter vad man själv gillar.

Min senaste klocka kostade under 2k och passar mig som hand i handske, den är dock ingenting jag ens skulle ha övervägt att klicka hem för fem år sen och absolut ingen klassiker:
IMG_1795.JPG
Nej haha, jag blir mindre övertygad om kvantitetens överläge kontra kvaliteten, men hänvisar till att medryckandet som du beskriver. Det är något visst med känslan när AVIn trillar ned i brevlådan och en vet att det är ytterligare en klocka att mysa med. Inser redan nu att om jag skulle kränga samtliga klockor jag klickat hem så skulle jag redan kunna äga en "drömklocka", men den insikten har en ju naturligtvis inte under tiden.[/QUOTE]
 

Macklin

Cartier
Först och främst, är du säker på att du vill ha många billiga istället för färre finare? Det är lätt att ryckas med och köpa på sig, men snart upptäcker man att även billiga klockor ska underhållas, servas osv. Jag skulle sälja av lite, få lite mer flexibiltet i budgeten och testa runt om jag vore du. Strunta i alla "måsten" och känna efter vad man själv gillar.

Min senaste klocka kostade under 2k och passar mig som hand i handske, den är dock ingenting jag ens skulle ha övervägt att klicka hem för fem år sen och absolut ingen klassiker:
IMG_1795.JPG

Men om det är "samling" och budgetklassiker som är linjen så säger jag skx!

Stoppa pressarna! :stop: Vilken länk! Fick du den med klockan eller köpte du den separat?
 

Anand

Omega
IMG_6977.JPG
Kolla Cabot watch company (CWC) de har väldigt fina klockor och är väldigt mycket pang för pengarna, exempelvis den här skönheten. Kanske inte är ett måste i en klocksamling men är absolut värd en plats om man gillar divers.
Bild snodd från internet.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Uppdatering. Nästa klocka är inköpt, och det slutade med att jag inte lyssnade på någon av er, sorry! :p
Skx007/009 ska jag dock ha en framöver!
Spräckte min budget en aning men när denna klocka dök upp på köp&sälj här på forumet kunde jag inte låta bli. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten (och Day/date-inställningen på de flesta bilder), var så exalterad att det fick bli som det blev. Under dagen har diverse olika band testats, med ganska spridda resultat som ni kan se. Jag tyckte dock att gummit satt ganska bra, så det åker nog på igen under sommaren, tills vidare får det bli originallänk varvat med den ljusbruna lädervarianten (inte NATOn).
IMG_20170330_174648.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppdatering. Nästa klocka är inköpt, och det slutade med att jag inte lyssnade på någon av er, sorry! :p
Skx007/009 ska jag dock ha en framöver!
Spräckte min budget en aning men när denna klocka dök upp på köp&sälj här på forumet kunde jag inte låta bli. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten (och Day/date-inställningen på de flesta bilder), var så exalterad att det fick bli som det blev. Under dagen har diverse olika band testats, med ganska spridda resultat som ni kan se. Jag tyckte dock att gummit satt ganska bra, så det åker nog på igen under sommaren, tills vidare får det bli originallänk varvat med den ljusbruna lädervarianten (inte NATOn).
IMG_20170330_174648.jpg
Grattis, kul köp! :)
Är klockan tät och redo för bad?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Grattis, kul köp! :)
Är klockan tät och redo för bad?
Tack, känns riktigt bra!
Jag badar sällan med mina klockor, eller i ärlighetens namn är det nog hela jag som sällan badar, plaskar väl runt vid nån strand en vecka om året, och då tänker jag inte på vad klockan är ;) Om det ändras har jag nog tänkt att köpa en riktigt billig dykare (typ Casio). Är i regel för försiktig med mina "fina" prylar för sådana utsvävningar haha
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag var själv en lurker här och det är svårt att inte ryckas med när man hängt här ett tag. ;)
Det man ganska snart upptäcker är att ... det är rätt många klockor man vill ha i samlingen.

Snygg Hamilton! Ang. SKX så var jag också inne på det, men eftersom urverken i de är lite föråldrade så blev det en SRP779 "turtle" (med pepsi bezel) istället. Jag är sjukt nöjd (även om den inte är lika klassisk)! Du får dock gå lite över budgeten då, även för begagnad. SKX:arna är dock ur det perspektivet kanske lite prisvärdare.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Jag var själv en lurker här och det är svårt att inte ryckas med när man hängt här ett tag. ;)
Det man ganska snart upptäcker är att ... det är rätt många klockor man vill ha i samlingen.

Snygg Hamilton! Ang. SKX så var jag också inne på det, men eftersom urverken i de är lite föråldrade så blev det en SRP779 "turtle" (med pepsi bezel) istället. Jag är sjukt nöjd (även om den inte är lika klassisk)! Du får dock gå lite över budgeten då, även för begagnad. SKX:arna är dock ur det perspektivet kanske lite prisvärdare.
Jo tack, nog rycks man med. Spenderar garanterat mer tid här än i studielitteraturen :p Ja, jag har insett fort att jag aldrig kommer kunna ha "bara" 1-3 klockor, intresset och viljan att variera är på tok för stort. Har tittat lite på turtle tidigare också, är ju också lite av en klassiker om än inte av skx kaliber kanske
 
Topp