• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimligt pris på en Rolex 16570?

pnt

Rolex
2-Faktor
Jag är i tagen att köpa min första Rolex och jag håller på att titta på en 16570 med svart tavla från '07. Dock utan papper eller box men från en (som jag förstår det) reko handlare från Tyskland. Priset på denna är ca 29000 kr. Är detta rimligt? Jag tycker det verkar vara en vettig säljare och box/papper känns inte lika viktigt för mig som att klockan är i fint skick. Vad tycker panelen? Ska jag satsa på att leta upp en med box/papper och betala mer istället? Eller är 29000 kr för mycket även utan full set? Tittar också på 14060 där priserna på Chrono24 spretar väldigt mycket. Vad är rimligt att ge för en 14060M i gott skick med box/papper? Jag behöver lite vägledning och en push i rätt riktning helt enkelt!
 

David

Bödeln
Klockan är som alltid värd vad någon är beredd att betala, men jag tycker inte priset är särskilt långt ifrån rimligt. Visst kan du hitta en billigare än så utan box eller papper, men det kan dröja månader.
 

morrism

Audemars
Klockan är som alltid värd vad någon är beredd att betala, men jag tycker inte priset är särskilt långt ifrån rimligt. Visst kan du hitta en billigare än så utan box eller papper, men det kan dröja månader.

Intämmer, du kan leta månader för att spara ett par tusenlappar max, skillnaden mellan ett klipp och normalt pris på sportrolex är väldigt liten, typ 5-10%
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Känns som ett helt ok pris!
bör väl ligga runt 36-38k för fullset.
Strax över 30k för subben!?!?
/j
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker det är dyrt. Kring 25 för en i fint skick är inte ovanligt och ibland finns de för några tusenlappar mindre. 29 känns som ett oprutat handlarpris och är väl inte jätteprisvärt. 14060 har producerats i massor av år och där finns det säkert både billigare och dyrare. En normal 14060 borde också väga in kring 25 om den inte är NOS.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den svarta tavlan är ju inte lika populär.

Utan box, papper eller service så tycker jag att 29 är i överkant.
 

vekktah

Cartier
Sålde min fullset för 27k för knappt ett år sen. Då var det noll hype och den låg ute länge. Det var inte en skråma på den. Vit tavla dessutom. Nu jagar jag en från 2008, och tycker den verkar lite dyrare nu, i alla fall i Sverige. Skulle aldrig ge 29 för en utan tillbehör.
 

DrDre

Patek
Jag är i tagen att köpa min första Rolex och jag håller på att titta på en 16570 med svart tavla från '07. Dock utan papper eller box men från en (som jag förstår det) reko handlare från Tyskland. Priset på denna är ca 29000 kr. Är detta rimligt? Jag tycker det verkar vara en vettig säljare och box/papper känns inte lika viktigt för mig som att klockan är i fint skick. Vad tycker panelen? Ska jag satsa på att leta upp en med box/papper och betala mer istället? Eller är 29000 kr för mycket även utan full set? Tittar också på 14060 där priserna på Chrono24 spretar väldigt mycket. Vad är rimligt att ge för en 14060M i gott skick med box/papper? Jag behöver lite vägledning och en push i rätt riktning helt enkelt!

Jag tycker nog inte att priset är så där förfärligt lockande. 29 utan papper och en 07:a som väl behöver service snart, då är vi uppe en bit över 30. Jag skulle fortsätta leta. Det är ju en ganska vanlig klocka så det finns ingen anledning att nöja sig med en affär som inte är perfekt.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Spridda skurar vad som är rimligt även här känns det som, tror jag försöker ha is i magen och väntar något. Tack för alla svar, nyttigt att höra era åsikter!
 

David

Bödeln
När jag köper begagnat brukar jag lämna in den för service direkt, både så att jag vet vem som servat den och att den är i toppskick, och så att jag är helt säker på exakt vad det är jag köpt. Därför köper jag hellre i sämre skick och oservat för mindre, och räknar upp priset med servicekostnaden.
 

Anton

Omega
När jag köper begagnat brukar jag lämna in den för service direkt, både så att jag vet vem som servat den och att den är i toppskick, och så att jag är helt säker på exakt vad det är jag köpt. Därför köper jag hellre i sämre skick och oservat för mindre, och räknar upp priset med servicekostnaden.

Vad brukar en sådan service ligga på då? Kanske varierar mycket men på ett ungefär om det inte är nåt som är helt galet...
 

David

Bödeln
Vad brukar en sådan service ligga på då? Kanske varierar mycket men på ett ungefär om det inte är nåt som är helt galet...

För en 16570 är listpriset ca 5000 kr hos svensk AD. Man får alltså generellt räkna med att totalpriset blir något högre jämfört med att köpa en i schysst skick som inte "behöver" service.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Som flera andra redan skrivit tycker också jag att 30k för "naken" ExpII är i överkant. Dessutom med ett nära förestående servicebehov. Jag skulle letat vidare.
 

POO

Panerai
När jag köper begagnat brukar jag lämna in den för service direkt, både så att jag vet vem som servat den och att den är i toppskick, och så att jag är helt säker på exakt vad det är jag köpt. Därför köper jag hellre i sämre skick och oservat för mindre, och räknar upp priset med servicekostnaden.

Bra filosofi, nått alla borde göra, sjukt tillfredsställande med en nyservad klocka jämfört med en med "okänd servicehistorik" med allt vad det kan innebära.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
När jag köper begagnat brukar jag lämna in den för service direkt, både så att jag vet vem som servat den och att den är i toppskick, och så att jag är helt säker på exakt vad det är jag köpt. Därför köper jag hellre i sämre skick och oservat för mindre, och räknar upp priset med servicekostnaden.

Tänker precis som du. Har nu köpstop och försöker istället prioritera service be den befintliga samlingen
 

mofo

Audemars
2-Faktor
bumpar denna tråden då jag undrar om vad folk tycker är ett vettigt pris idag för 16570.
 
Topp