• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimligt "skönhetsfel" på Tissot Perpetual Calendar

Mats B

Breitling
Hej alla, ny medlem här och introducerar mig med en om möjligt dum fråga.

Köpte en ny Tissot Perpetual Calendar igår, mest för jag ville ha en snygg klocka som har dag/månad/veckodag utan att blanda in diverse digitala displayer.
Vid närmare titt så är sekundvisaren något "off" och landar mellan sekundmarkeringarna vilket stör mig.
Är detta rimligt eller är jag alldeles för petig när det gäller en klocka runt tretusen?

T0636371605700.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag tycker inte det är okej. Det verkar dock vara hyfsat vanligt på simplare quartz-modeller... jag har ingen kunskap eller erfarenhet som är värd att prata om i ämnet. Likväl så tycker jag att man ska kunna ställa krav på en klocka för 3 lax
 

babanker

Panerai
Om jag minns rätt så menade någon att det brukar/kan ge sig efter ett tag, för att möjligen återgå vid batteribyte. Alltså, att det är vanligt när batterier är nya? Någon som kan bekräfta eller dementera?
 

Mr Chance

Kalmar
Det är redan sagt, det brukar vara så. Dock har jag en CWC G10 där sekundvisaren är precis spot on sekundmarkeringarna. Fast den är undantaget bland mina batteridinkor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nästan alla quartzverk gör så. Så vitt jag vet måste det finnas lite "slack" i systemet för att det ska hålla ihop.
Vad?

Om jag minns rätt så menade någon att det brukar/kan ge sig efter ett tag, för att möjligen återgå vid batteribyte. Alltså, att det är vanligt när batterier är nya? Någon som kan bekräfta eller dementera?
Har mycket svårt att tänka mig detta. Inget jag har upplevt själv.
 

rzc

Omega
Tror nog att du får leva med det, vet inte om jag sett nån klocka med quartzverk som pekar helt rätt, billiga som dyra.
Jag har 2st SMP Pro quartz, ingen pekar rätt med sekundvisaren...
 

Bruset

Panerai
likväl sjukt irriterande.
samma med minutvisaren. måste stå "prick på" när sekundvisaren passerar 12..;) detta går ju dock att åtgärda, till skillnad från sekundvisaren.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Hade en Longines Hydroconquest som spikade varje slag medans min förra Omega SMP Quartz missade.. Eftersom du köpte den igår så kan du ju höra med butiken vad dom säger om detta!
 

Bruset

Panerai
[quotesakrum, post: 205503, member: 61"]Är ju samma sak som sekundvisaren... Sekundvisaren är bara lite klurigare.[/quote]
Samma sak? Minutvisaren ställer du ju med kronan. Sekundvisaren borde det vara värre med. Eller menade du "KLURIGARE"?
 

Mats B

Breitling
Väntar ett tag och ser om det antingen rättar till sig eller att jag hittar något annat att reta mig på. I övrigt är jag nöjd, grann klocka, min första schweiziska, har mest kört japanskt och ryskt.
 

JayJay

Rolex
Detta är helt normalt och inget konstigt. Dem enda kvartsarna som mig veterligen marknadsförs för att avsakna detta är Seikos GS och de börjar på 15k. MEN man kan ha tur och få ett exemplar där det inte förekommer men då är det ett undantag som bekräftar regeln.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väntar ett tag och ser om det antingen rättar till sig eller att jag hittar något annat att reta mig på. I övrigt är jag nöjd, grann klocka, min första schweiziska, har mest kört japanskt och ryskt.

Det kommer garanterat inte rätta till sig. Detta är som sagt väldigt vanligt på kvartsklockor.

På vissa urverk är det ren tur om exemplarets sekundvisaren träffar sekundmarkeringarna, medan vissa finare urverk alltid träffar sekundmarkeringarna perfekt. Det är en anledning till att det finns idioter som köper kvartsklockor för 20 papp och över. Kvartsare liknar mekaniska klockor på det sätt att kvaliteten ökar med prislappen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att förtydliga detta fenomen, om sekundvisaren träffar en sekundmarkering eller ej beror på i vilket läge sekundvisaren är påsatt. Svårare än så är det inte. Så vill du ha den perfekt kan en urmakare fixa det, om det sedan ä någon som vill det eller ej är en annan fråga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att förtydliga detta fenomen, om sekundvisaren träffar en sekundmarkering eller ej beror på i vilket läge sekundvisaren är påsatt. Svårare än så är det inte. Så vill du ha den perfekt kan en urmakare fixa det, om det sedan ä någon som vill det eller ej är en annan fråga.

Men samtidigt är inte alla kvartsverk så precisa att de träffar samtliga sekundmarkeringar. Man kan ju i princip räkna med ojämnt stora steg på billiga kvartsverk. Det är inte ovanligt att visaren ligger lite före halva varvet och lite efter andra halvan av varvet. En placering av sekundvisaren skulle i så fall förbättra det hela, men få sekundvisaren att träffa vissa markeringar och inte alla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här med kvartsklockor blir nästan löjligt när man börjar studera visarnas rörelse i detalj, för då börjar man märka att sekundvisarna inte träffar markeringarna, att minutvisaren inte är exakt mellan minutmarkeringarna när sekundvisaren visar 30sek och att timvisaren inte visar exakt 1/4 när klockan är prick 15min över hel timma.

Det finns bara två alternativ när det gäller kvartsklockor.
1: Skit i detaljerna och njut av klockan ändå.
2: Köp en klocka med ett av världens top tre kvartsurverk.
 

Mats B

Breitling
Tar nog och gnäller lite där jag köpte den ändå. Har en Casio Waveceptor, en Seiko och en Aviator (rysk) som är kvartsare, ingen av dem har samma problem. Man tycker nog att en märkesklocka (kvarts eller inte) som Tissot både hålla minst samma standard.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nu har jag studerat sekundvisaren på min likvärdiga, men hårt använda, certina tre minuter i sträck. Skulle säga att den prickar mitt på markeringarna 60% av tiden, men tar ojämnt stora steg och därmed hamnar upp till 1/4 markering fel. Den går ungefär lika mycket efter som före och därför bedömer jag att sekundvisaren är rätt placerad.

Om den t ex skulle träffa strax före markeringarna 60% av tiden skulle jag nog störa mig på det såpass att jag skulle lämna in den för centrering av sekundvisaren. Förutsatt att jag märkt det från första början, alltså.:) Den här klockan har jag haft i tre år utan närmare studier av visarna...
 

Mats B

Breitling
Tissoten tar mellan markeringarna 100% av tiden, så det är nog en smärre visarjustering som behövs.
Har köpt den av en "riktig" urmakare, så han får fixa det.
 

Björnram

Breitling
Köpte en Certina ds 2 (inte kronograf) och på den så träffar sekundvisaren mitt emellan markörerna. Har bråkat med Klockia.se och Certina i över 2 månader men de vill inte lösa det. Jag tycker det är fel på klockan eftersom alla bilder på Certinas hemsida visar att sekundvisaren träffar rätt och sedan så står det inget om att detta kan vara ett problem på Certinas hemsida, dock står det att detta kan vara ett problem på Klockia.se hemsida.
 
Topp