Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ringde IF ang. försäkringsfråga

Diskussion i 'Diskussion' startad av JoakimS, 20 februari 2014.

1. JoakimS
    Trådstartare

JoakimS Bonde

Hej!

Jag tänkte vara lite proaktiv och säkerställa att min hemförsäkring täcker min klocka den dagen det skulle råka hända något. Stulen eller skadad.
    Jag har idag en stor villa & hem försäkring via IF. Jag undrade vad behöver jag göra för att få ut pengar den dagen det händer något och hur säkerställer jag att jag får ut rätt summa?

Efter att ha pratat med en kille på IF via telefon och att jag själv frågat specifikt om ett värderingsintyg krävs så fick han gå iväg och prata med en kollega och dom tyckte det var det bästa. Han sa att då jag gör en värdering av klockan hamnar den i ett register via serienummer på mig, så om den blir stulen och åker in på service senare kan jag återfå klockan.

Är det här nåt ni har erfarenhet av? Vad kostar det att genomföra en värdering? Är det värt att ha när det väl kommer till kritan?

Mvh Joakim

2. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Ett värderingsintyg kostar 1000:- hos Bergströms. Det är en nödvändighet om du vill få ut något på försäkringen. Vissa säger att originalkvitto räcker men enligt Länsförsäkringar godkänns bara värderingsintyg.

3. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Hut ofta måste ett värderingsintyg göras?

4. konkas

konkas Friends of KS

Det ska räcka med kvitto hos Trygg H. Har du även bilder är det ett plus.

5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Du behöver varken kvitto eller värderingsintyg för att få ut pengar via IF, räcker med cert.

Edit: Om inte cert finns behövs självklart något av ovanstående.

6. morrism

morrism Friends of KS

Får man inte en krona eller värderar de själva?

7. JoakimS
    Trådstartare

JoakimS Bonde

Någon som gjort värdering i göteborg? Finns det något prisvärt alternativ?

8. Zed

Från:
    Göteborg

Det räcker med ett intyg, såvida inte klockan går upp i värde väldigt mycket. Kan tänka mig att det räcker med ett var tionde år eller något.

9. Zed

Från:
    Göteborg

I så fall får man ordinarie avdrag som gäller för ordinära armbandsur.

10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    En fråga jag har funderat på är om det går att värdera samlingar? Tänkte nu ifall någon sitter på 100-200st vintage omega med en prisbild 1000-4000:- Denna samling kan ju vara värd runt en halv miljon, men skulle kosta 100-200k att värdera. Någon som har ett förslag?

11. SenorE

SenorE Stadsbo

Bergströms Ur tog 800kr för ett intyg på min 16610. Men då ingick även täthetskoll.
    Hade inget annat val om jag ville att min klocka skulle skyddas av försäkringen.

12. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Vad gäller generellt för en klocka som är några månader gammal? Inte behöver man värdering på en sådan eller?

13. konkas

konkas Friends of KS

Om du läser tråden märker du att det skiljer sig från bolag till bolag...

Mårtenssons ur Brookfield