• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RIP älskade skx

Compiss

Patek
2-Faktor
downloadfile-92-jpg.359196

Jag litar på denna killen.
Känner du honom...;)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Du lär ju ha ett tag på dig innan den läcker så om jag skulle vara dig så skulle jag se det som årsprojektet att hitta klockan. Om du hittar den igen kommer den få ett obetalbart värde för dig livet ut... :)
Ja den ligger ju inte på något djup att tala om så det finns väl iaf en mikroskopisk chans att hitta den. Vaknade inatt och tänkte direkt på klockan och att den ligger och tickar där nere helt ensam haha! Är det någon som dyker vid Lighthouse Siquijor och hittar en skx så vet ni vem ni ska kontakta :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ja den ligger ju inte på något djup att tala om så det finns väl iaf en mikroskopisk chans att hitta den. Vaknade inatt och tänkte direkt på klockan och att den ligger och tickar där nere helt ensam haha! Är det någon som dyker vid Lighthouse Siquijor och hittar en skx så vet ni vem ni ska kontakta :D
Kan man inte hyra en tät metaldetektor någonstans om den sjunkit ner lite?
Annars är det väl bara skaffa rejäl lampa och börja beta av området succesivt?
Jag tror du hittar den. Det kan bli en superkul avslutning på tråden plus flera dykreportage och uppdateringar. :)
 

mega

Rolex
Kan man inte hyra en tät metaldetektor någonstans om den sjunkit ner lite?
Annars är det väl bara skaffa rejäl lampa och börja beta av området succesivt?
Jag tror du hittar den. Det kan bli en superkul avslutning på tråden plus flera dykreportage och uppdateringar. :)
Den klockan dog när den gjorde det den älskade mest.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tråkigt att höra! RIP. Märkligt att båda Springbarsen släppte...
För annars är det väl en av fördelarna med natoband att uret sitter kvar trots att ena springbaren släpper.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Tråkigt att höra! RIP. Märkligt att båda Springbarsen släppte...
För annars är det väl en av fördelarna med natoband att uret sitter kvar trots att ena springbaren släpper.
Ja det är av just den anledningen jag kör nato vid alla tuffare aktiviteter. Murphys lag antar jag...:(
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Finns en del trådar på www som beskriver böjda springbars med nato, men dessa fatbars i skx'en blev jag förvånad över. Men du hittade alltså en fatbar kvar i armbandet? Var den böjd eller helt rak i fint skick?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag kör med dom här fat barsen (från eBay försäljaren twente(o) ) sedan länge. Känns ju inte som att Nato banden kan komma åt någonting som skulle lossa dom. Eller?
ACA9BB3C-9EE9-433F-B326-17BC69FE74BF.jpg
 

DrFlex

Cartier
Beklagar verkligen! Tråkigt att tappa något som man bryr sig så mycket om. Men som många före mig har skrivit så förlorades den på rätt sätt i alla fall.
Hade varit kul om det mot förmodan dyker upp en tråd här om något år där någon hittat den under ett dyk :)
 

DrFlex

Cartier
Min första "fina" klocka var en Citizen aqualand som satt på handleden i alla lägen i många år. Den dog tyvärr under ett bad en sommar då en packning spruckit.
 
Minns när min fru tappade sin skitklocka (med stort affektionsvärde dock) från en båt utanför Cypern. Det var ett helvete att försöka lokalisera den med endast mask, snorkel och fenor på 6 m djup. Det blev ett par vändor ner till botten innan jag gav upp. Då frun (då flickvän) var mycket ledsen så funderade jag ett tag på att hyra flaskor för att kunna vara nere längre och leta. Väl i land tog jag dock mitt förnuft till fånga och gick och köpte en ny klocka åt henne bara för att stabilisera de sista dagarna på semestern:bag:
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Finns en del trådar på www som beskriver böjda springbars med nato, men dessa fatbars i skx'en blev jag förvånad över. Men du hittade alltså en fatbar kvar i armbandet? Var den böjd eller helt rak i fint skick?
Det bandstiftet som satt kvar var i fint skick och inte böjt. Ska dubbelkolla senare. Det var ett gumminato för övrigt.

Så fasta bandstift är ju att föredra, så en CWC nästa? :)

69669454eecb7ca46c0501ae66641908.jpg
Faktum är att jag tänkte tanken. Inte första gången jag tappar en klocka pga att bandstiften lossnat. Har en SRP777 på ingång som ny beater men ska nog ändå kolla modeller med fasta bandstift.
 
Sätt dykaren på resår så löser det problemen. Tight om du kör våtdräkt, då sitter den kvar när trycket klämmer åt dräkten, lite vidare om du kör torris, då sprängs inte sprintarna när luften fyller ärmen, + att du inte får några brutala ryck i sprintarna om den skulle haka i.
resår.jpg
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nu vet jag inte om du har möjlighet att dyka efter den igen, men jag säger "på återseende" istället för RIP som många andra.
Givetvis beklagar jag förlusten, men tänk om du skulle hitta den, en historia för barnbarn och en äkta grym patina på klockan.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Sätt dykaren på resår så löser det problemen. Tight om du kör våtdräkt, då sitter den kvar när trycket klämmer åt dräkten, lite vidare om du kör torris, då sprängs inte sprintarna när luften fyller ärmen, + att du inte får några brutala ryck i sprintarna om den skulle haka i.
resår.jpg
Så hela bandet på bilden ovan är resårband?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Tråkigt som fan men om det nu var hans tur att gå, så tycker ändå jag att det är rätt fint att han gjorde det i sitt rätta element:(
 

Doncorleone

Cartier
Ja den ligger ju inte på något djup att tala om så det finns väl iaf en mikroskopisk chans att hitta den. Vaknade inatt och tänkte direkt på klockan och att den ligger och tickar där nere helt ensam haha! Är det någon som dyker vid Lighthouse Siquijor och hittar en skx så vet ni vem ni ska kontakta :D

Beklagar förlusten .. :(

Oklart hur stora djup en metalldetektor klarar av men det finns mindre handmodeller som kanske klarar ett par meters djup om detta underlättar letandet.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
För att knyta ihop tråden så kan jag meddela att jag inhandlat en srp777 som plåster på såren. Sitter på samma gumminato som jag hade 007:an på när jag tappade den. Har beställt ett premiumnato från singular som jag hoppas skall passa.
Kommer garanterat klicka hem någon länk från strapcode också så småningom om. 777 växer på mig varje dag men jag kommer säkerligen köpa en till skx någon gång framöver. Wristshot:
20170129_101552.jpg
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Sjukt mycket creed på det sättet att förlora en dykare, men ändå trist att bli av med en klocka.
Vore dock skoj om du kunde dela med dig av koordinater för vart den förolyckades och KS med alla sina dykare (förmodar iallafall att många dyker det med tanke på hur mycket submariner och dylikt det finns här?) kan organisera en räddningsaktion?! ;)
 
Topp