• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RIP skx007, länge leve skx007

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Skx007 har sålts oförändrad sedan 1996 men nu verkar det vara slut på det roliga. Klockan har hyllats som den bästa dykarklockan för max 2000kr och det är väldigt många som börjat sitt klockintresse med en skx007 som den första ägda automatiska klockan. Det är troligtvis den modell SEIKO sålt längst utan att förändra modellen och den är en nutida klassiker.

Hodinkee skrev hösten 2015 (tror jag det var) att modellen gått ur produktion men det visade sig inte riktigt stämma. Under Baselworld 2016 fick vi däremot höra direkt från källan att den numera är under "limited production" vilket betyder att den ska fasas ut som modell. För cirka 2 månader sedan listade SEIKO den som discontinued enligt en väldigt pålitlig källa.

Med största sannolikhet ersätts produktionen av 7s26 med 4R36 som nu sitter i SRP773/775/777/779 med flera.

När SEIKO ersätter en modell med en annan brukar denna lanseras innan den gamla modellen sålts slut. För att nämna några exempel: SBDC001 > SBDC031, SBDX001 > SBDX017. Nu blir det ju allt svårare och svårare att hitta skx007 och jag chansar på att de efter jul kommer vara helt slut på de flesta ställen.

Då måste man ju fråga sig: Kommer det att lanseras en "ny skx" med 4R36-urverket, denna gång under Prospexlinjen? Skx037? :)
Vad tror ni?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
image.jpeg

Skx007 har sålts oförändrad sedan 1996 men nu verkar det vara slut på det roliga. Klockan har hyllats som den bästa dykarklockan för max 2000kr och det är väldigt många som börjat sitt klockintresse med en skx007 som den första ägda automatiska klockan. Det är troligtvis den modell SEIKO sålt längst utan att förändra modellen och den är en nutida klassiker.

Hodinkee skrev hösten 2015 (tror jag det var) att modellen gått ur produktion men det visade sig inte riktigt stämma. Under Baselworld 2016 fick vi däremot höra direkt från källan att den numera är under "limited production" vilket betyder att den ska fasas ut som modell. För cirka 2 månader sedan listade SEIKO den som discontinued enligt en väldigt pålitlig källa.

Med största sannolikhet ersätts produktionen av 7s26 med 4R36 som nu sitter i SRP773/775/777/779 med flera.

När SEIKO ersätter en modell med en annan brukar denna lanseras innan den gamla modellen sålts slut. För att nämna några exempel: SBDC001 > SBDC031, SBDX001 > SBDX017. Nu blir det ju allt svårare och svårare att hitta skx007 och jag chansar på att de efter jul kommer vara helt slut på de flesta ställen.

Då måste man ju fråga sig: Kommer det att lanseras en "ny skx" med 4R36-urverket, denna gång under Prospexlinjen? Skx037? :)
Vad tror ni?
Kommer nog en billig med nytt verk.
Seiko kan ju inte låta Orient vara ensamma med en hackande under 2k.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att det kommer en ny tråkig prospex 007 men jag hoppas att de lägger ner tramset med automatverk och nylanserar 007 med kvarts, en ny 7548!
Kör en automatisk till de vanliga människorna. Skulle tro det kommer en inom kort. Kom gärna med en högspecad kvarts samtidigt. Varför inte använda 7c46 verket? En ny uppdaterad 7c43.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kom precis från klockmaster globen. De menar med bestämdhet att skx'n inte e död. Den ska fortsätta dyka upp med 7s26.

Möjligtvis har "en källa" fel?
Hehe, det låter så. Spännande! Eller så pratade ni om olika saker. Optura har lagt en stor order från sista batchen men SEIKO har satt modellen som discontinued. Den kommer alltså inte ta slut direkt men är discontinued.

Enligt min källa alltså, som brukar dricka kaffe med din källa. :D
 
Hehe, det låter så. Spännande! Eller så pratade ni om olika saker. Optura har lagt en stor order från sista batchen men SEIKO har satt modellen som discontinued. Den kommer alltså inte ta slut direkt men är discontinued.

Enligt min källa alltså, som brukar dricka kaffe med din källa. :D

Ja, tänkte nått liknande faktiskt! (Va bara tvungen att säga emot sensei lite grann)

Ska jag va ärlig så skulle en skx med 4r36 och en turtleliknande länk vara grym. Helst med samma tavla som på J modellen . Inget X.. kanske slickepinnssekund.. kanske..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tråkigt att det blir såhär, som du skrev det är en instegs klocka som skapat massor av wisar worldwide.

Oavsett urverk ber vi om prisnivå likt Skx framöver hos ersättaren. Framtidens nördar ligger imho delvis i SEIKOS händer

Cheers Chuck
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt att det blir såhär, som du skrev det är en instegs klocka som skapat massor av wisar worldwide.

Oavsett urverk ber vi om prisnivå likt Skx framöver hos ersättaren. Framtidens nördar ligger imho delvis i SEIKOS händer

Cheers Chuck
Jag tror vi ska hålla oss till "OM det blir så", än så länge finns de ju kvar. Och OM de slutar helt med 7s26, vad händer då med hela SEIKO 5-linjen? Dör den då? Vi får se vad som händer helt enkelt men det vore ju onekligen intressant med en uppdaterad skx007. :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag tror vi ska hålla oss till "OM det blir så", än så länge finns de ju kvar. Och OM de slutar helt med 7s26, vad händer då med hela SEIKO 5-linjen? Dör den då? Vi får se vad som händer helt enkelt men det vore ju onekligen intressant med en uppdaterad skx007. :)

De nya modellerna av seiko 5orna har 4R36 :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tror vi ska hålla oss till "OM det blir så", än så länge finns de ju kvar. Och OM de slutar helt med 7s26, vad händer då med hela SEIKO 5-linjen? Dör den då? Vi får se vad som händer helt enkelt men det vore ju onekligen intressant med en uppdaterad skx007. :)

Mer troligt att Seiko gör som Orient som håller på att fasa ut 46943 urverket helt ur samtliga produkter som onte är ultra budget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har ju koll på nästan allt så det är ju kul att någon gång få flika in något ;)
Jag vet ju att det finns massa SEIKO 5 på bland annat monsterwatches med 4R-urverk så jag tänkte riktigt snett där. :) Det finns ju även nya SEIKO 5 med subsekund och annat tokigt.
 
Topp