Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Robert Maron - 1680 orörda?

Diskussion i 'Vintage' startad av Esquared, 23 juni 2016.

Taggar:
?

Är det uppenbart att boetterna har inte kan vara orörda?

1. Självklart är dom polerade!!

88,9%
  2. Maron är att lita på i alla väder - så Nej!

16,7%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

Hej på er,
    jag är ny på forumet och hoppas på en gedigen kunskapsdelning =)

Bob Maron i staterna verkar tro på spöken enligt mitt tyckande - vad anser ni?
    Han påstår att dessa (https://www.instagram.com/p/9sYPfIid20/?taken-by=bobmaron&hl=en) är i orört skick vilket jag anser orimligt, inte nog med att insert:arna samt bezlarna är rejält slitna och uttunnade, vad är då rimligheten att boetterna är i nyskick?!

yonsson gillar detta.
  2. Per

Per Björklövens finest

Ingen aning. Han har överdrivit sina hashtags. Om du väl lyckas få något svar så tror jag säkert att han är medveten om att påståendet är lite överdrivet. Har sett det once or twice tidigare på Instagram. Även från fler handlare de senaste 33 veckorna.

Boetterna är oavsett fina även om helhetsintrycken från hela klockorna knappast är att allt är matchande. Det vet Bob också.

hook gillar detta.
  3. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

har du köpt av honom eller känner du någon som gjort det - är karln betrodd som internationell handlare?

4. Per

Per Björklövens finest

Han personligen är en handlare av toppklass som också driver en firma som handlar med högt och lågt och därför har varierande kvalitet. Som med alla handlare så hade jag handlat av honom om han haft rätt objekt till ett skäligt pris. Få eller inga handlare kan man lita blint på. Tyvärr.

Esquared gillar detta.
  5. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

Bra poäng! Vad anser du om luxurywatches.se - känns som att pjäserna är rejält överprisade?!

6. Per

Per Björklövens finest

De är iaf ingen internationell topphandlare när det kommer till vintage. Tror inte att jag behöver säga mer än så.

Esquared gillar detta.
  7. poormans

poormans Präst

tokrepade, blekta insert's, sönderskavda och uttöjda men nyborstade länkar och helt minty boetter, ja maron är att lita på:bag:

Compiss, yonsson, Esquared och 1 annan gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Om de är polerade så ser det ut att vara snuskigt bra gjort. Tycker inte alltid att expertpoleringarna får till fasningen till 100%.

Esquared och Per gillar detta.
  9. poormans

poormans Präst

Om de är polerade? Tror du de är opolerade nos boetter ?

Klart att de som kör laser och polerar blir bättre på det de gör med tiden

Compiss, yonsson, Spencer och 2 andra gillar detta.
  10. _jonte

_jonte Friends of KS

Typ så ja.. annars väldigt udda ihopplock.

Aurum gillar detta.
  11. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

tack för input - intressant diskurs..
    vad är era åsikter om boettresutaurering med laser förutsatt att resultatet inte skulle avvika från orginaliet, alltså; om resultatet skulle ha samma form och samma toleranser efter bearbetning, är det då OK?

12. hook

hook I'm user not a dealer!

Nej, för den är inte orörd.

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är jättebra att man kan rädda tråkiga boetter så länge köparen vet vad denne köper.

ErikGBG, yonsson och Stomatologen gillar detta.
  14. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

så du hade hellre köpt ett slitet exemplar av klockan istället för ett perfekt restaurerat exemplar modifierat med samma metallegering som inte ens rolex serviceenhet skulle se skillnad på?

15. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

det håller jag helt med om - transparens givetvis!!

16. Per

Per Björklövens finest

För typ hundrade gången så är det vanligare att boetter bara är nyskurna än att de är lasrade. Vet inte varför folk prompt utgår ifrån att nyskurna saker blivit lasersvetsade innan de fått raka kanter..

Gummo, krämbulle, hook och 1 annan gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är väl ingen som påstått annat? Men visst kan man hyvla till det mesta. Beror ju helt på var metallen saknas.

Esquared gillar detta.
  18. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

19. Per

Per Björklövens finest

Får bara känslan av att vissa tror att lasersvetsande är lika vanligt som polerande. Kanske jag som tolkar folks svar fel men det är förmodligen väldigt många fler boetter som bara skärs än de som får mer material. Likaså antal serviceställen som bara kan lappa än de som också lägger på mer material. Det är relativt få ställen som lasersvetsar och de gör det oftast för att dölja dings eller laga korrossion på vitala delar av en klocka.

Aurum och Esquared gillar detta.
  20. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

finns det betrodda lasersvetsare i svea rike?

21. Per

Per Björklövens finest

Inte vad jag vet. Vad behöver du ha gjort?

22. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

är mest intresserad av metoden i sig - jag vet att patek själva gör det i sin verkstad, men har aldrig hört att rolex skulle göra det..

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    jabla och Esquared gillar detta.
  24. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Vet att frågan ursprungligen ställts till aurum men flikar in på en intressant fråga. Definiera sliten. Rundade kanter eller så pass förstörd att stålet börjar närma sig lugholesen eller andra skavanker ovärdiga ett sånt ur? Hur ser tavla/visare ut?

Esquared gillar detta.
  25. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

..så pass polerad att bandstiften sticker ut så det visslar om det samt rundade kanter, i övrigt perfekt tavla..

26. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Hade jag varit ursprunglig ägare till klockan i fråga så hade jag åtgärdat den och fortsatt bruka den. Hade ja behövt välja nån av de två i ett köpscenario så hade jag köpt den åtgärdade förutsatt att den prismässigt inte avviker från den förstörda. I ett IRL scenario hade jag nog skippat båda och köpt en dyrare men finare:)

27. hook

Vad dom pysslar med i sin verkstad kommer vi aldrig få veta.

28. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

bevisligen drar en serviceboett ned priset men det hade varit intressant att veta vad en 1680 eller 1675:a med ersättningsboett kostar om 20-30år?!

29. Esquared
    Trådstartare

Esquared Bonde

vad vi vet är dock att dom inte kompenserar kantstötningar med ifyllnad..

30. hook

Är nog inte helt säker på de.