• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robert Maron - 1680 orörda?

Är det uppenbart att boetterna har inte kan vara orörda?


  • Totala väljare
    18

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen aning. Han har överdrivit sina hashtags. Om du väl lyckas få något svar så tror jag säkert att han är medveten om att påståendet är lite överdrivet. Har sett det once or twice tidigare på Instagram. Även från fler handlare de senaste 33 veckorna.

Boetterna är oavsett fina även om helhetsintrycken från hela klockorna knappast är att allt är matchande. Det vet Bob också.
 

Esquared

Cartier
har du köpt av honom eller känner du någon som gjort det - är karln betrodd som internationell handlare?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
har du köpt av honom eller känner du någon som gjort det - är karln betrodd som internationell handlare?
Han personligen är en handlare av toppklass som också driver en firma som handlar med högt och lågt och därför har varierande kvalitet. Som med alla handlare så hade jag handlat av honom om han haft rätt objekt till ett skäligt pris. Få eller inga handlare kan man lita blint på. Tyvärr.
 

Esquared

Cartier
tack för input - intressant diskurs..
vad är era åsikter om boettresutaurering med laser förutsatt att resultatet inte skulle avvika från orginaliet, alltså; om resultatet skulle ha samma form och samma toleranser efter bearbetning, är det då OK?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
tack för input - intressant diskurs..
vad är era åsikter om boettresutaurering med laser förutsatt att resultatet inte skulle avvika från orginaliet, alltså; om resultatet skulle ha samma form och samma toleranser efter bearbetning, är det då OK?

Nej, för den är inte orörd.
 

Esquared

Cartier
så du hade hellre köpt ett slitet exemplar av klockan istället för ett perfekt restaurerat exemplar modifierat med samma metallegering som inte ens rolex serviceenhet skulle se skillnad på?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För typ hundrade gången så är det vanligare att boetter bara är nyskurna än att de är lasrade. Vet inte varför folk prompt utgår ifrån att nyskurna saker blivit lasersvetsade innan de fått raka kanter..
Är väl ingen som påstått annat? Men visst kan man hyvla till det mesta. Beror ju helt på var metallen saknas.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl ingen som påstått annat? Men visst kan man hyvla till det mesta. Beror ju helt på var metallen saknas.
Får bara känslan av att vissa tror att lasersvetsande är lika vanligt som polerande. Kanske jag som tolkar folks svar fel men det är förmodligen väldigt många fler boetter som bara skärs än de som får mer material. Likaså antal serviceställen som bara kan lappa än de som också lägger på mer material. Det är relativt få ställen som lasersvetsar och de gör det oftast för att dölja dings eller laga korrossion på vitala delar av en klocka.
 

Esquared

Cartier
Får bara känslan av att vissa tror att lasersvetsande är lika vanligt som polerande. Kanske jag som tolkar folks svar fel men det är förmodligen väldigt många fler boetter som bara skärs än de som får mer material. Likaså antal serviceställen som bara kan lappas än de som också får mer material. Det är relativt få ställen som lasersvetsar och de gör det oftast för att dölja dings eller laga korrossion på vitala delar av en klocka.
finns det betrodda lasersvetsare i svea rike?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
så du hade hellre köpt ett slitet exemplar av klockan istället för ett perfekt restaurerat exemplar modifierat med samma metallegering som inte ens rolex serviceenhet skulle se skillnad på?
Vet att frågan ursprungligen ställts till aurum men flikar in på en intressant fråga. Definiera sliten. Rundade kanter eller så pass förstörd att stålet börjar närma sig lugholesen eller andra skavanker ovärdiga ett sånt ur? Hur ser tavla/visare ut?
 

Esquared

Cartier
Vet att frågan ursprungligen ställts till aurum men flikar in på en intressant fråga. Definiera sliten. Rundade kanter eller så pass förstörd att stålet börjar närma sig lugholesen eller andra skavanker ovärdiga ett sånt ur? Hur ser tavla/visare ut?
..så pass polerad att bandstiften sticker ut så det visslar om det samt rundade kanter, i övrigt perfekt tavla..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
..så pass polerad att bandstiften sticker ut så det visslar om det samt rundade kanter, i övrigt perfekt tavla..
Hade jag varit ursprunglig ägare till klockan i fråga så hade jag åtgärdat den och fortsatt bruka den. Hade ja behövt välja nån av de två i ett köpscenario så hade jag köpt den åtgärdade förutsatt att den prismässigt inte avviker från den förstörda. I ett IRL scenario hade jag nog skippat båda och köpt en dyrare men finare:)
 

Esquared

Cartier
bevisligen drar en serviceboett ned priset men det hade varit intressant att veta vad en 1680 eller 1675:a med ersättningsboett kostar om 20-30år?!
 
Topp