• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robotdammsugare!

Camo00

Patek
Hej KS!
Har flyttat in i lägenhet utan trösklar och funderar starkt på en robotdammsugare.
Dammet struntar jag i, men alla högar med grus som ungarna drar in hade varit gött att slippa ha i parketten när man kommer hem.

Är det värt? Vilken ska jag i så fall ha?
 

Sjobedan

Rolex
Hej KS!
Har flyttat in i lägenhet utan trösklar och funderar starkt på en robotdammsugare.
Dammet struntar jag i, men alla högar med grus som ungarna drar in hade varit gött att slippa ha i parketten när man kommer hem.

Är det värt? Vilken ska jag i så fall ha?
Bra trådstart! Går själv i tankarna på en liten jäkel.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Hej KS!
Har flyttat in i lägenhet utan trösklar och funderar starkt på en robotdammsugare.
Dammet struntar jag i, men alla högar med grus som ungarna drar in hade varit gött att slippa ha i parketten när man kommer hem.

Är det värt? Vilken ska jag i så fall ha?
Det är nog mer värt att gå ner i arbetstid och spendera resterande tid på att dammsuga ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Neato de senaste 3 åren som hemmet varit nöjd med. Smart liten robot med lidar.
Scannar rummet först och tar dammsugningen som du och jag hade tagit. Oftast runt hörnen först sen kör den fram o tillbaka rad för rad.
Brukar bli batteribyte varje 1-1,5 år
Nöjd, rekommenderas.
 

Camo00

Patek
Har en Neato de senaste 3 åren som hemmet varit nöjd med. Smart liten robot med lidar.
Scannar rummet först och tar dammsugningen som du och jag hade tagit. Oftast runt hörnen först sen kör den fram o tillbaka rad för rad.
Brukar bli batteribyte varje 1-1,5 år
Nöjd, rekommenderas.
Klarar grus och småsten? Mattor?
 

Lolle

Panerai
Vi har en roomba och är toknöjda - ersätter inte vanlig dammsugning utan kompletterar på ett bra sätt.

Vi har gått från att dammsuga ett par gånger/vecka till att låta robotdammsugaren gå och själv dammsuga och moppa en gång i veckan eller varannan vecka under hektiska perioder :)
 

demondave

Rolex
Vi har en roomba och är toknöjda - ersätter inte vanlig dammsugning utan kompletterar på ett bra sätt.

Vi har gått från att dammsuga ett par gånger/vecka till att låta robotdammsugaren gå och själv dammsuga och moppa en gång i veckan eller varannan vecka under hektiska perioder :)

Nu bor ju jag själv, men svarta golv som sagt. Kör Bosse ett par gånger i veckan typ, moppning kanske var tredje. Då direkt efter att Bosse gjort sin del, den gamla snabeldraken har inte varit fram ur städskåpet sen jag skaffade robot.

Kör till och med roboten på balkongens betonggolv och i badrum, vitt golvkakel där som också är dammkänsligt. Han klarar inte dom trösklarna, så kör bara igång den på rätt sida tröskeln och stänger dörren. Givetvis endast när golven är torra.
 

MaxAnd

Omega
Nu har jag sålt robotdammsugare, testat och ägt dom flesta modeller och märken.

Neato - Suger bra, smarta, går över trösklar och mattor. Dock varit mycket reklamationer på dessa pga olika fel. Stul med leverantören så kunder fått lida. Dock för ca 1år sen började allt ang garanti etc fungera klockrent, inget repeteras, skickas nytt. Borsta behöver rengöras rätt ofta (lite jobbigt). Kan vara problem om du har mörkt/svart golv och lister.

IRobot - 8-serien och upp är bra! Har gummiborstar så dom behöver man inte rengöra. Klarar inte lika höga mattor och trösklar som Neato. Klarar alla golv o trösklar, men inte lika smart som Neato.
Inga garantiärenden alls under 2år.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vi kör budgetvarianten Cleanmate S800 och väl nöjda, Rut tar inte hörn så bra men annars jobbar hon sig över trösklar och tunnare mattor. Har fått sätta lite magneter (följer med) där hon inte kan åka som under vissa element och under ett köksskåp.
 

Camo00

Patek
Följer upp min fråga själv. Köpte Cleanmate S600 för 1890:- och är supernöjd. Tar typ allt damm, grus, hår och smulor. Fastnar bara om den råkar komma upp halvt på tjocka mattor. Hittar inte alltid hem till laddstationen genom lägenheten men är lätt att bära runt.
 

mega

Rolex
i körde den Roomba i ett par år. Funkade bra. Alltid 80% rent, bättre än utan då jag är lite slarvig med dammsugningen. Gillar att man kan köra dom när man är borta. Enda nackdelen är väl att man måste ha lite grundstädat, alltså inga strumpor på golvet, kablar etc.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag är också i marknaden för en robotdammsugare. Förväntar mig inte att den ersätter vanlig dammsugning men vore gött om hårtussar från kattjävlarna plockades upp då och då så man kunde dryga ut på den normala städningen.

Någon speciell rekommendation? Helst runt 2000kr. Måste spara pengar till klockor också :)
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Följer upp min fråga själv. Köpte Cleanmate S600 för 1890:- och är supernöjd. Tar typ allt damm, grus, hår och smulor. Fastnar bara om den råkar komma upp halvt på tjocka mattor. Hittar inte alltid hem till laddstationen genom lägenheten men är lätt att bära runt.
Hittar den inte hem? Hinner det ta slut på batteri så den bara blir stående eller vad händer? Köpte en s800 nyss som jag tänkte ha i en övernattningslägenhet men känns segt om den inte fyller sitt syfte :facepalm:
 

Camo00

Patek
Jag är också i marknaden för en robotdammsugare. Förväntar mig inte att den ersätter vanlig dammsugning men vore gött om hårtussar från kattjävlarna plockades upp då och då så man kunde dryga ut på den normala städningen.

Någon speciell rekommendation? Helst runt 2000kr. Måste spara pengar till klockor också :)
Läs mitt inlägg ovanför Ditt! ;)
 

Camo00

Patek
Hittar den inte hem? Hinner det ta slut på batteri så den bara blir stående eller vad händer? Köpte en s800 nyss som jag tänkte ha i en övernattningslägenhet men känns segt om den inte fyller sitt syfte :facepalm:
I de fallen jag sett så har den irrat runt och gått bort sig tills batteriet tagit slut, men vi har lägenhet på 100+ m2 och rätt krånglig planlösning...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Följer upp min fråga själv. Köpte Cleanmate S600 för 1890:- och är supernöjd. Tar typ allt damm, grus, hår och smulor. Fastnar bara om den råkar komma upp halvt på tjocka mattor. Hittar inte alltid hem till laddstationen genom lägenheten men är lätt att bära runt.
Cool! Var köper man denna maskin?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Läs mitt inlägg ovanför Ditt! ;)
Tänkte mest om hårtussar fastnar i borstarna. Den här tussen är en liten en!
20170711_212131.jpg

Dom större tar upp nästan hela näven. Spelar ingen roll hur mkt jag borstar dom. Dessutom sitter de aldrig still när man vill de heller.

Skitsamma egentligen! Dom ogillar luftvärmepumpen hemma och lär avsky en självgående dammsugare då dom betraktar den vanliga som dödgrävaren själv. Själ nog att skaffa en till :borg:
 

Camo00

Patek
Tänkte mest om hårtussar fastnar i borstarna. Den här tussen är en liten en!
20170711_212131.jpg

Dom större tar upp nästan hela näven. Spelar ingen roll hur mkt jag borstar dom. Dessutom sitter de aldrig still när man vill de heller.

Skitsamma egentligen! Dom ogillar luftvärmepumpen hemma och lär avsky en självgående dammsugare då dom betraktar den vanliga som dödgrävaren själv. Själ nog att skaffa en till :borg:
Du får förmodligen rensa borstarna från tussar ibland med de där... :)
 

wlk

Omega
Jag har haft en Roomba i några år nu och kommer aldrig kunna gå tillbaka och handjaga igen. Tar mattor och hittar det mesta skräpet.
Enda nackdelen är att den gör slarvsylta av sladdar etc. om något ligger på golvet.

En rolig anekdot; Den första "Vad rent och fint du har"-kommentaren jag fick från min mor, genom hela min barndom, uppväxt och vuxna liv kom en vecka efter att jag köpt min Roomba. :D
Då har jag ändå det kliniskt rent och bra ordning hemma, men min gamle mor är en hård jury.
 

Smulan

Rolex
Vi kör neato och en modell som heter botvac. Mycket bra om man har djur som hårar men rätt dyr. Man får lägga lite tid på att robotanoassning av hemmet men det är det värt!
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Klurar själv på att köpa en robotdammsugare. Har testat lite produkter från Kinesiska Xiaomi. Grymt nöjd med kvalitet på alla jag testat. Länk här till deras Robotdammsugare som ofta jämförs med den mer än dubbelt så dyra Romba 980:

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/iUny2iq2

Finns mängder med jämförelser på tuben men här är en:

Verkar vara en "No-brainer" för pengarna.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Bumpar denna, då även jag tröttnat på att dammsuga efter Chaos & Mayhem (mina 2 söner) sen har vi även två furry bastards. Och vi har städerska varannan vecka.
Likväl skräp, damm och annat mög på golven konstant.
Sekelskifteshus så höga trösklar och halvtjocka mattor. Roomba, Neato, Irobot?
Betalar hellre lite mer för något som funkar än får en massa klydd och ett barn till att ta hand om.

tack
 

Camo00

Patek
Bumpar denna, då även jag tröttnat på att dammsuga efter Chaos & Mayhem (mina 2 söner) sen har vi även två furry bastards. Och vi har städerska varannan vecka.
Likväl skräp, damm och annat mög på golven konstant.
Sekelskifteshus så höga trösklar och halvtjocka mattor. Roomba, Neato, Irobot?
Betalar hellre lite mer för något som funkar än får en massa klydd och ett barn till att ta hand om.

tack
Höga trösklar, halvhöga mattor? Betalar hellre lite mer för att slippa klydd?
Hyr städhjälp!!
 
Topp