• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robust klocka för uteliv

Urwaldjäger

Breitling
Hej Klocksnack.se
Jag är helt ny här och har ett nyvaknat intresse för klockor med militärstuk / överlevnadsstuk.
Söker ett enkelt ur (endast tidvisning och datumvisning) som kan ta ett armband av Paracord (falmskärmslina)
Jag kommer att använda det endast då jag är ute på mina tältningar sommar och vinter. Mekaniskt eller automatiskt.
Behöver inte vara av Luminoxkvalitet eller liknande men klara lite oöm behandling.
God läsbarhet av visare och siffror/pinnar nattetid är ett krav. (Mörkt i sovsäcken...)
Prisklass 1000 - 2000 kronor eller kanske billigare.
Kan TIMEX Expedition vara en vettig klocka eller är det pengarna i sjön?
Modellen tilltalar mig...
 

Psykel

Patek
Om du ska ha en hyffsat bra klocka i den prisklassen så skulle jag rekommendera någon Seiko. En SKX007 eller SKX009 kan man nog sätta ett paracordarmband på.
Edit - hittade en bild på google:
attachment.php
 

xTZ

Cartier
Håller med talarna ovan, SKX is the way to go! billig och robust klocka som man kan variera med ett brett utbud band som passar fint, överlevnadsbandet ovan är ju perfekt i skogen ;)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Seiko SKX007!

Annars har en hemsida som heter garderoben mycket sånna klockor som är till för uteliv.

Välkommen :)
 

David

Bödeln
Förutom att SKX00x har en rätt risig byggkvalitet är det också värt att notera att den INTE går att skruva upp manuellt, stort minus tycker jag. Öka budget med en tusenlapp så får du en SBDC00x istället, och slipper då dessutom den onödiga komplexitet som dagvisning tillför.

150711-Rubber-1.jpg
 
Slår ett slag för manuella ur. Exempelvis en Glycine Incursore klarar din checklista. Min manuella 46mm SAP överlevde tamejfan allt back in the day.
Kolla in modellen!
 

Urwaldjäger

Breitling
Jo, budgeten kunde bli rejält sträckt om jag ens skulle drömma om att skaffa en klocka av märken som Glycine eller Victorinox.
Fattar vad ni säger och menar men kan inte kasta upp dom pengarna.
 

Sjobedan

Rolex
Förutom att SKX00x har en rätt risig byggkvalitet är det också värt att notera att den INTE går att skruva upp manuellt, stort minus tycker jag. Öka budget med en tusenlapp så får du en SBDC00x istället, och slipper då dessutom den onödiga komplexitet som dagvisning tillför.

150711-Rubber-1.jpg
Den var trevlig! Vart hittar man den?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om du kan tänka dig en quartz så håller jag med tidigare talare om att Marathon gör bra och stryktåliga klockor inom din budget.
Jag har den här från amerikanska armén, väger så lite att man nästan inte märker av den.
image.jpeg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade hoppat att använda armband av Paracord och kört på en G-shock! En med Tough solar och multiband. Behöver inte oroa mig för att den plötsligt skulle dö eller att tiden inte skulle stämma samt att jag kan kolla tiden när det är mörkt tack vare backlight, helt enkelt bekymmersfritt och att den sen tål en del stryk gör ju inte saken sämre!

Typ denna modellen. Är själv sugen på en med inverted display.
 
Senast ändrad:

Urwaldjäger

Breitling
Om du kan tänka dig en quartz så håller jag med tidigare talare om att Marathon gör bra och stryktåliga klockor inom din budget.
Jag har den här från amerikanska armén, väger så lite att man nästan inte märker av den.
image.jpeg
Det blev en US MILITARY ISSUE FIELD WATCH MARATHON QUARTZ SG ARMY GI.
Köpte den från WCWC i Ohio till ett bra pris. tror den kommer att fylla mina önskningar väl !!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förutom att SKX00x har en rätt risig byggkvalitet är det också värt att notera att den INTE går att skruva upp manuellt, stort minus tycker jag. Öka budget med en tusenlapp så får du en SBDC00x istället, och slipper då dessutom den onödiga komplexitet som dagvisning tillför.

150711-Rubber-1.jpg
Spelar väl ingen som helst roll? Skaka i 10 sekunder och kör, svårare än så är det ju inte. Det går ju dessutom fortare att skaka den lite än att skruva ut krona, skruva upp, skruva in krona.
 
Topp