• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roffe's fredagsexperiment - Är ni med?

Roffe

Panerai
2-Faktor
Hej hej.
Igår på kvällen så fick jag en liten tanke och tänkte "ja, varför inte prova?". Här nedan beskriver jag det hela!

22:50 på torsdagskvällen vred jag upp min Rolex EXPII 30 vrid och ställde klockan på sekunden och jämförde med appen "Emerald time". Eftersom det var dags att sova så lade jag sedan klockan (med kronan nedåt) på en mjuk kudde och lät den ligga fram tills klockan 16.44 dagen därpå då jag tog på mig klockan och använde den med "dagligt bruk" sas fram tills klockan 18 då det var dags för innebandylir med några polare. När klockan blev runt 20 kände vi oss nöjda och glada, klockan åkte givetvis på igen. Nu när klockan slog precis 22.50 enligt tidigare nämnda appen så insåg jag att min klocka har gått +7 sekunder under detta dygn.

Tänkte bara det kunde var roligt att dela med mig av detta och kanske en liten uppmaning till er andra där ute att prova samma sak? Eftersom jag inte har så lång erfarenhet i träsket så vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att mäta på riktigt men det kan säkert ni hjälpa till med? :) Ska jag låta den ligga hela tiden, eller är min story helt OK? Är mitt resultat bra? Kass? Bör jag mäta 48H? Dags för service? Både lärorikt och kul för mig det här! :)

Vad är då en tråd utan lite bilder? Även ett och annat printscreen från appen några minuter efter 22.50!
9.jpg
10.jpg


Hur den låg på den beskrivna kudden, även ett armband med på några bilder som jag tycker är sinnessjukt fint.
5.jpg
6.jpg
7.jpg


Wristshot (obligatoriskt) :D Samt en bild när kronan är utskruvad inför uppvridningen!
4.jpg
8.jpg


Och sist, men absolut inte minst, utan kanske störst till och med.. Det är ju trots allt fredag. Trevlig kväll, och helg för den delen! :D
3.jpg


MVH
 

jabla

Sarlacc
Tycker du gör helt rätt, det enda som är intressant är ju hur klockan går vid normal användning av dig. Vet man snittavvikelsen efter några veckor kan man be urmakaren att exempelvis göra så den går 5 sekunder saktare per dygn oavsett vad deras maskin visar och får då en klocka som går väldigt exakt såsom du använder den.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Tycker du gör helt rätt, det enda som är intressant är ju hur klockan går vid normal användning av dig. Vet man snittavvikelsen efter några veckor kan man be urmakaren att exempelvis göra så den går 5 sekunder saktare per dygn oavsett vad deras maskin visar och får då en klocka som går väldigt exakt såsom du använder den.

Ja precis, å andra sidan så stör jag mig ju inte på att den plussar 7 sek, i praktiken så att säga. Anledningen att jag skulle vilja fixa det är ju i så fall "för att"! :)
 

Ponlarsson

Panerai
Gjort ännu enklare mätningar av min Longines. Kollat tidpunkt.nu och ställt från det och sen kollat ungefär samtidigt dagarna efter. Testade olika sätt att lägga den under natten. Med glaset upp + 6 sekunder varje dygn, med kronan neråt + 8 sekunder per dygn och på sidan med kronan upp + 10 sekunder.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Gjort ännu enklare mätningar av min Longines. Kollat tidpunkt.nu och ställt från det och sen kollat ungefär samtidigt dagarna efter. Testade olika sätt att lägga den under natten. Med glaset upp + 6 sekunder varje dygn, med kronan neråt + 8 sekunder per dygn och på sidan med kronan upp + 10 sekunder.

Intressant, kul att du delar med dig!
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Kul test!
Kör det med samma noggrannhet under 1 vecka. Klockan kan ju även gå - beroende på ditt användarbeteende. Blir nog ett annat resultat än +7/dag i slutändan :)
 

ThomasG

Omega
Hur kommer det sig att det verkar som att betydligt fler klockor går lite för snabbt än tvärtom? Eller är det bara något jag har fått för mig? Min GMTc går +5/dygn vid normal användning.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mät klockan över en vecka med daglig användning det ger ett intressantare resultat. Beroende på aktivitetsnivå under perioden kommer din klocka att både forta sig och slöa sig från dag till dag. Det är snittet som är intressant. (Rörelser påverkar tidhållningen minst lika mycket som olika positioner)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Mät klockan över en vecka med daglig användning det ger ett intressantare resultat. Beroende på aktivitetsnivå under perioden kommer din klocka att både forta sig och slöa sig från dag till dag. Det är snittet som är intressant. (Rörelser påverkar tidhållningen minst lika mycket som olika positioner)
Okej! Tack för infon och ja, ska absolut titta hur den går efter 1 vecka! :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hur kommer det sig att det verkar som att betydligt fler klockor går lite för snabbt än tvärtom? Eller är det bara något jag har fått för mig? Min GMTc går +5/dygn vid normal användning.

Jag skulle gissa på att man medvetet ställer klockorna så de går lite för fort, då det i de flesta fall är bättre att komma för tidigt än för sent ;). Lite av samma anledning som varför hastighetsmätare i bilar normalt visar lite för hög hastighet. I inget av fallen går det att garantera exakt precision, så man tar det säkra före det osäkra.


Okej! Tack för infon och ja, ska absolut titta hur den går efter 1 vecka! :)

Jag byter klocka en gång i veckan (dåre enligt yonsson :D) och givetvis kollar jag då hur avvikelsen har varit under veckan. Har inte klockan på mig under natten och den får då vila med kronan uppåt. Lite snittsiffror från många veckor, redovisat som avvikelse per dygn:

- IWC Mark XVI: +2,5 (i winder +5,5)
- IWC Spitfire: +/-0,0 (i winder -1,5)
- Rolex SD 4000: +2,0 (i winder +/-0,0)
- Rolex Exp II (nya): +0,5 (i winder -0,5)

Observera att jag har fått IWC Spitfiren kontrollerad av en urmakare under en veckas tid och ruckad, så det är kanske inte så konstigt att den är den exaktaste av mina klockor.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag skulle gissa på att man medvetet ställer klockorna så de går lite för fort, då det i de flesta fall är bättre att komma för tidigt än för sent ;). Lite av samma anledning som varför hastighetsmätare i bilar normalt visar lite för hög hastighet. I inget av fallen går det att garantera exakt precision, så man tar det säkra före det osäkra.




Jag byter klocka en gång i veckan (dåre enligt yonsson :D) och givetvis kollar jag då hur avvikelsen har varit under veckan. Har inte klockan på mig under natten och den får då vila med kronan uppåt. Lite snittsiffror från många veckor, redovisat som avvikelse per dygn:

- IWV Mark XVI: +2,5 (i winder +5,5)
- IWC Spitfire: +/-0,0 (i winder -1,5)
- Rolex SD 4000: +2,0 (i winder +/-0,0)
- Rolex Exp II (nya): +0,5 (i winder -0,5)

Observera att jag har fått IWC Spitfiren kontrollerad av en urmakare under en veckas tid och ruckad, så det är kanske inte så konstigt att den är den exaktaste av mina klockor.
Ser bra ut det där! :) Är det bättre att låta klockan vila med kronan uppåt istället? :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Du har ju resultat från timegraphen där genomsnittlig tidsavvikelse och amplitud framgår..mao mer korrekt mätning än din app ;)
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag skulle gissa på att man medvetet ställer klockorna så de går lite för fort, då det i de flesta fall är bättre att komma för tidigt än för sent ;). Lite av samma anledning som varför hastighetsmätare i bilar normalt visar lite för hög hastighet. I inget av fallen går det att garantera exakt precision, så man tar det säkra före det osäkra.




Jag byter klocka en gång i veckan (dåre enligt yonsson :D) och givetvis kollar jag då hur avvikelsen har varit under veckan. Har inte klockan på mig under natten och den får då vila med kronan uppåt. Lite snittsiffror från många veckor, redovisat som avvikelse per dygn:

- IWC Mark XVI: +2,5 (i winder +5,5)
- IWC Spitfire: +/-0,0 (i winder -1,5)
- Rolex SD 4000: +2,0 (i winder +/-0,0)
- Rolex Exp II (nya): +0,5 (i winder -0,5)

Observera att jag har fått IWC Spitfiren kontrollerad av en urmakare under en veckas tid och ruckad, så det är kanske inte så konstigt att den är den exaktaste av mina klockor.
Ha ha underbart att jag inte är själv om att kolla tidshållningen i Winder. Min Explorer har +tid på armen men -tid i Winder, men om jag sätter klockan upp och ner i windern så nollar den:D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Maskinen gör ju bara en snabb avläsning i ett statiskt läge. Hur en klocka håller tiden på handleden är inte alltid jämförbart med resultaten. Dels blir den inte utsatt för alla positioner lika mycket och det är inte säkert att den går lika bra efter en natt som den gör fullt uppdragen i maskinen.

Maskinen ger en indikation, inte facit. De klockor jag haft som haft ungefär samma gångavvikelse i respektive position har dock gått som maskinen visat.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Maskinen gör ju bara en snabb avläsning i ett statiskt läge. Hur en klocka håller tiden på handleden är inte alltid jämförbart med resultaten. Dels blir den inte utsatt för alla positioner lika mycket och det är inte säkert att den går lika bra efter en natt som den gör fullt uppdragen i maskinen.

Maskinen ger en indikation, inte facit. De klockor jag haft som haft ungefär samma gångavvikelse i respektive position har dock gått som maskinen visat.

Då förstår jag dig.
Själv tar jag resultatet från en timegrapher före resultaten från en app.
 

Johanw

Cartier
Brukar kolla mina med jämnamellanrum.

Senaste
Tudor Jumbo mätt på armen två dygn: Under 2sekunder fortare per dygn
Tudor 79090 mätt på armen sex dygn: Saktar 15sekunder per dygn
Och det som knäcker allt:
CWC SBS Quartz mätt på alla möjliga lägen under 31 dygn: Fortar sig 1,5 sekund på en månad :)
 
Topp