• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roffe's fredagsexperiment - Är ni med?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min 16710 går fyra sekunder + per dygn men jag har efter lite empiriska studier kommit fram till att jag kan få ned det till tre om jag lägger den med glaset nedåt på natten.
 

Bosse

Friends of KS
Jag byttor oftast klockor minst en gång pr dag, men för en tid sedan testad jag Yonsson konceptet (ungefär) objektet var min MM300' efter 5 dager (Mo-Fr) var avvikelsen +1 sek, veckan därpå klarade jag 3 dager (Mo-On) resultat då var 0/-1 sek. Och så gav jag upp, inget kul så nu byttas där friskt igen.

Jag så en katt mellan hermelinerna (Quartz) och bara som info så ställande jag om en Grand Quartz årsmodell 1990 då vi gick från normaltid till vintertid och avvikelsen var +3/3,5 sek
Ursprungs spec i 1990 var +/-10 sek/ år och det håller den 25 år senare någon som tar den utmaning?

//Bosse
 
Jag älskar COSC och min förra GMT II efter ruckning gick +1 sekunder per månad! Suben 116613LB som jag har nu har gått +/- 0 sekunder på 2 veckor nu! Jämför alltid med GMT hemsida.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Maskinen gör ju bara en snabb avläsning i ett statiskt läge. Hur en klocka håller tiden på handleden är inte alltid jämförbart med resultaten. Dels blir den inte utsatt för alla positioner lika mycket och det är inte säkert att den går lika bra efter en natt som den gör fullt uppdragen i maskinen.

Maskinen ger en indikation, inte facit. De klockor jag haft som haft ungefär samma gångavvikelse i respektive position har dock gått som maskinen visat.
+ att rörelser och vibrationer som får balanshjulet att fluktuera i sin gång i ett dynamiskt fall (på armen) inte fås med i timegraphern då denna mäter klockan i "vila"
 

Aron

Omega
Jag ställde min Rolex SD 4000 senast det var dags att korrigera datum. Dvs den 1/12. Kollade häromdagen hur den hade skött sig och det var mindre än 10 sek+ På hela den tiden.
Tycker att man får vara mer än nöjd med det. Då har den suttit på armen hela tiden sedan den ställdes. Även på natten. (Förstår för övrigt inte varför man tar av Sig klockan när man sover, men det är väl en annan fråga)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Topp