• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rojalistens äventyr

Rojalisten

Panerai
Blev en spontanare idag och drog till
Lübeck!!
image.jpg

Här finns nämligen något intressant i en viss kyrka.
Men först blev det en tur till
image.jpg

Juwelier Mahlberg för en titt på vad dom hade att erbjuda. Här finns allt mellan himmel och jord, rolex, tudor, longines, tag heuer, omega, a.lange & söhne, glashütte, cartier etc. Dock kändes priserna lite väl saftiga men vad vet jag..

Bjuder på en suddig bild
image.jpg


Efter det blev det lite förfriskning :)
image.jpg


Därefter gick turen vidare till det jag kom för, St Marien zu Lübeck!
Tysklands tredje största kyrka, som tyvärr tog stor skada år 1942 när britterna bombade under en räd och som förstörde detta mästerverk som finns där inne.
image.jpg

2 euro inträde, samt ljus för 1 euro. Så nu har man fylt på karma kontot lite ;)
image.jpg


Detta är ett astronomische uhr, som byggdes under 1500 talet!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Men som tyvärr när bomberna föll förstördes helt. År 1960 byggdes denna kopia och tog 7 år att slutföra. Den byggdes av en lokal klockmakare och detta kom att bli hans livsverk. Genom donationer och helt själv tillverka alla klockdelar lyckades han bygga en konstruktion som visar dag, månad, Sol fas, mån fas, stjärntecken, stjärnbilder, aktuella årets påsk, samt the golden number!

Nu vet jag inte hur simplifierad denna kopia är, men orginalet från 1500-talet fungerade genom avancerade mekaniska funktioner, om inte detta är ett rent konstverk inom klockvärlden så vete fan.

Helt fantastiskt!!

Därefter blev det en båttur
image.jpg

Samt en liten bonusbild ;) dessa härjar tydligen i skogarna utanför citadellen
image.jpg


Om tråden kan tyckas lite väl utanför diskussion så släng in den på ot.

Måste rekommendera denna mysiga stad, har ni vägarna förbi och är intresserade av större klockor så är detta ett måste! :)

Ber om ursäkt i förväg för halv risiga bilder, stavning och meningsuppbyggnader ;)

Glad augusti KS!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Härlig stad! Förra gången jag var där så blev det dock bilkö i 6 h ca 2-3 mil utanför Lübeck och när vi väl kom fram
02 så var den planerade dagen borta haha!
Instämmer med föregående. Trevligt reportage! Tackar.
 
Topp