• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex års ur på g behöver hjälp med serie numret

Bolio

Panerai
Hej jag har ev dykt på ett års ur som saknar cert och papper vilket jag kan förstå på grund av åldern men service historik finns. Dock är det ju av vikt att det är rätt år på den som ni förstår.
Uret är en 1675 med serie numer 3462xxx vilket år kan ni utläsa av det. Jag har en tanke om det men vill inte att nån ska få en förutfattad mening.
Hoppas på true Rolex kunniga ska kunna hjälpa mig att kunna inhandla denna klocka som jag sökt så länge.

Tack på förhand :nailbiting:
MVH
 

David

Bödeln
Det finns aldrig några absoluta sanningar när det gäller Rolex, men man är hyfsat överens om att den där borde ha tillverkats 1971-1973, mest sannolikt tidigt 1972.
 

Bolio

Panerai
Det finns aldrig några absoluta sanningar när det gäller Rolex, men man är hyfsat överens om att den där borde ha tillverkats 1971-1973, mest sannolikt tidigt 1972.

Var lite rädd för det vad är sannorligheten att den plockades ut 73 då rätt liten antar jag? Verkar som om jag får fortsätta mitt sökande efter denna. Har jag inte helt fel var väll 73 även sista året med plexi.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag är inne på Davids spår 71-73. Jag har en lista på nätet som säger att man man startade 1972 på 3478 så det gör din till en sen 71:a i tillverkningen och troligtvis en 72:a i försäljning.

Långt ifrån någon expert dock...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Var lite rädd för det vad är sannorligheten att den plockades ut 73 då rätt liten antar jag? Verkar som om jag får fortsätta mitt sökande efter denna. Har jag inte helt fel var väll 73 även sista året med plexi.
72 är nog ganska spot on. Är absolut inte omöjligt att det såldes 73. Snarare troligare än 72.

Min Daytona har serial 35xx och såldes först 78 enligt första ägaren.

Sista året med plexi? Plastglas användes långt in på 80-talet.
 

Ninen79

Audemars
Tjena, 1675 är grymt fin! Jag skulle också säga att det är en sent 71:a eller tidigt 72:a. Svårt när serienr ligger precis på gränsen. Lycka till med klockjakten!
 

David

Bödeln
72 är nog ganska spot on. Är absolut inte omöjligt att det såldes 73. Snarare troligare än 72.

Precis, sannolikheten att en klocka sålts samma år den tillverkats varierar med populariteten, men en 1675 borde rimligtvis ha gått hyfsat fort. Det enda sättet att veta helt säkert är att köpa en klocka med cert/kvitto. Även då är det omöjligt att vara 100% säker på när den tillverkats.
 

Bolio

Panerai
Jag är inne på Davids spår 71-73. Jag har en lista på nätet som säger att man man startade 1972 på 3478 så det gör din till en sen 71:a i tillverkningen och troligtvis en tidig 72:a i försäljning.

Långt ifrån någon expert dock...

Tack för svaret.

Verkar tyvärr som om jag får fortsätta mitt sökande efter detta ur :( men nu har jag lite mer att gå på när det gäller serie numret. Var så glad ett tag men nu åter till letandet, har ju sin charm det med.
MVH
 

Bolio

Panerai
Tjena, 1675 är grymt fin! Jag skulle också säga att det är en sent 71:a eller tidigt 72:a. Svårt när serienr ligger precis på gränsen. Lycka till med klockjakten!

Tack tack har jagat denna ett tag nu och trodde jag sprungit på den rätta men skam den som ger sig bara att gräva djupare i klockträsket.
Har du nått nytt på g eller har du funnit lugnet en kort tid ;).
MVH
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gillar du klockan tycker jag att du ska slå till. Serienummer är inte exakt och därför tycker iaf jag att detta är gångbart för 73. Slå dock inte till på en klocka enbart för att serienummer stämmer. Det är klockan du sen ska använda och om årtal är viktigt så lovar jag att jag kan hitta en lista som säger att 3.4 är 73 om klockan i sig är rätt. :)
 

Bolio

Panerai
Gillar du klockan tycker jag att du ska slå till. Serienummer är inte exakt och därför tycker iaf jag att detta är gångbart för 73. Slå dock inte till på en klocka enbart för att serienummer stämmer. Det är klockan du sen ska använda och om årtal är viktigt så lovar jag att jag kan hitta en lista som säger att 3.4 är 73 om klockan i sig är rätt. :)

Ligger nog en hel del i detta, har fått en del länkar till olika sidor med serie nummer och det diffar en hel del. Den närmsta jag hittat 73 är att 3478xxx är de sista 72 så då är man ju nästan hemma :). Ska suga på detta en liten stund för som du skrev jag gillar uret skarpt. Dock är jag lite inne på 71-72 som det verkar på de flesta listor men potäjto potato.
 

David

Bödeln
Ligger nog en hel del i detta, har fått en del länkar till olika sidor med serie nummer och det diffar en hel del. Den närmsta jag hittat 73 är att 3478xxx är de sista 72 så då är man ju nästan hemma :). Ska suga på detta en liten stund för som du skrev jag gillar uret skarpt. Dock är jag lite inne på 71-72 som det verkar på de flesta listor men potäjto potato.

Så snart den är din är det du som bestämmer vad som gäller. ;-)

Vem vet, det kanske har skett ett stort missförstånd, och det är så att du är född ett år tidigare än vad ditt personnummer ger sken av?
 

Bolio

Panerai
Så snart den är din är det du som bestämmer vad som gäller. ;-)

Vem vet, det kanske har skett ett stort missförstånd, och det är så att du är född ett år tidigare än vad ditt personnummer ger sken av?

Kan stämma men fan va surt då kom man ett år närmare graven bara för man ville ha lite hjälp på KS ;).
 

Ninen79

Audemars
Tack tack har jagat denna ett tag nu och trodde jag sprungit på den rätta men skam den som ger sig bara att gräva djupare i klockträsket.
Har du nått nytt på g eller har du funnit lugnet en kort tid ;).
MVH
Jag har flippat alldeles för mycket på sistone så nu får jag ligga lite i lä=) flippade nyligen en 1675 och tycker att modellen är grymt fin. Hör av mig ifall jag är sugen på nåt nytt;)
 

Bolio

Panerai
Jag har flippat alldeles för mycket på sistone så nu får jag ligga lite i lä=) flippade nyligen en 1675 och tycker att modellen är grymt fin. Hör av mig ifall jag är sugen på nåt nytt;)

Låter bra oavsett om du ska sälja eller köpa är du alltid välkommen att höra av dig.
Hoppas vi hörs inom kort och att din 1675 du hade inte var en serie som började på låga 35xxxxx el höga 34xxxxx för som det verkar är det det närmsta års ur jag kan hitta.
MVH

P.S Tack till alla för all hjälp D.S
 

max

Dancing Queen
Är det inte lämpligt med en -72, då är det ju produktionsår för både dig och klockan :D :D
Försäljningsår för klockan kan ju mycket möjligt vara 73 liksom du ploppade ut först då.
 

Bolio

Panerai
Är det inte lämpligt med en -72, då är det ju produktionsår för både dig och klockan :D :D
Försäljningsår för klockan kan ju mycket möjligt vara 73 liksom du ploppade ut först då.

Det var ett nytt sätt att se på det :rolleyes:, det köper jag faktiskt mycket bättre än att det blev fel på födelse året. Hipp happ tjänade jag tillbaka ett års levende ;). Mycket bra tips nu blir det nog den här klockan ändå :).
MVH
 
Topp