• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex årsklocka, törs jag slå till?

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tror detta är mitt andra inlägg i Vintagedelen. Detta förra handlade om en falsk Fortis för 500-600 hundra.
Detta är lite roligare(hoppas jag).
Jag har länge varit sugen på en riktigt juste årsklocka att ha som "keepforever-klocka". Problemet är att man är tokgammal och det gör ju i sin tur att klockorna blir svårare att hitta. Att sedan hitta en klocka i bra skick gör det hela ännu svårare.
Alltså! Jag har sökt efter en Rolex Submariner av årgång 1970. Jag kan absolut tänka mig att nagga lite på årtalet om klockan är rätt. Men det absolut roligaste vore att ha "rätt" år.
Det har faktiskt funnits lite roligt på en del forum. Jag har sökt på VRF, Chrono, watchrecon och naturligtvis här.
Jag har lärt mig att man ska ha följande:
Fatfont insert: Teckensnittet på bezelen är lite fetare än de utbytesinsert man får vid en service.
Tavlan: Längst ned ska det stå Swiss < 25 och inte bara Swiss.
Index och visare: Dessa ska såklart vara gulnade av tidens tand och matcha varandra
Länk: Ska helst matcha klockan och vara i gott skick
Polering: Så lite polerad som möjligt för ingen vill ju ha lövtunna bandhorn

Så idag så hittade jag en som i mina ögon ser riktigt bra ut!
Vad tycker experterna här inne? Ser denna ok ut?
Jag är riktigt sugen kan jag säga men vill ändå höra med de som vet mer än mig.
Det är mucho dineros och jag vill inte göra bort mig.

1.gif


2.jpg


3.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Läskigt bra matchning på all lysmassa inkl bezelplupp gör mig alltid misstänksam.

Jag är dock ingen expert!

Boetten var väl inte superkul men värre har skådats. Kronskydden har fått smaka på polertrissan rätt hårt t ex.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag tänkte att dessa kanske åldras på liknande sätt. Men så är kanske inte fallet?
Kan de vara ommålade eller utbytta?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Boetten är inte så jättekul.. Kronskydden ser lite konstigt ut (behövs mer bilder här...).. Inga tydliga bevels... Nä, jag hade letat vidare.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Boetten är inte så jättekul.. Kronskydden ser lite konstigt ut (behövs mer bilder här...).. Inga tydliga bevels... Nä, jag hade letat vidare.

Håller med.

Men sen handlar väl allt om pris kontra 'kvalité' också och vad man är beredd på att lägga. Prioriterar man en perfekt boett eller vill man bara ha en årsklocka som är okej. Hur nördig är man liksom?

En perfekt boett, med tillhörande perfekt tavla och visare får man ju slanta för. Sen är det troligen så, iaf. enligt min egen personliga åsikt, att bra ex. alltid kommer att stå sig bra/bättre i pris än sämre som kanske ev. är påverkade lite av den allmänna klock/sport-Rolex hausse som råder för tillfället.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Boetten är inte så jättekul.. Kronskydden ser lite konstigt ut (behövs mer bilder här...).. Inga tydliga bevels... Nä, jag hade letat vidare.
Du menar att den är hårt polerad och därför inte har tydliga bevels?
På bilden nedan ser man bevels men det är ju bara ena sidan.
Skit också! Jag får väl leta vidare.
Några tips?
4.jpg
 

DrDre

Patek
Men sen handlar väl allt om pris kontra 'kvalité' också och vad man är beredd på att lägga. Prioriterar man en perfekt boett eller vill man bara ha en årsklocka som är okej. Hur nördig är man liksom?

En perfekt boett, med tillhörande perfekt tavla och visare får man ju slanta för. Sen är det troligen så, iaf. enligt min egen personliga åsikt, att bra ex. alltid kommer att stå sig bra/bättre i pris än sämre som kanske ev. är påverkade lite av den allmänna klock/sport-Rolex hausse som råder för tillfället.

Håller med dig. Aboslut inte fel att köpa ett vanligt bruksexemplar. Det handlar ju trots allt om en 45 år gammal klocka och då är det en del av dess historia att också ha servats och polerats. Men, priset ska också spegla det. Det är inte rimligt att betala för ett museumsaxemplar, om man köper en bruksklocka.

Själv har jag ett rätt tuffsig 1665:a som använts och servats och polerats av tidigare ägare. Men jag är nöjd som tusan med den ändå.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Håller med.

Men sen handlar väl allt om pris kontra 'kvalité' också och vad man är beredd på att lägga. Prioriterar man en perfekt boett eller vill man bara ha en årsklocka som är okej. Hur nördig är man liksom?

En perfekt boett, med tillhörande perfekt tavla och visare får man ju slanta för. Sen är det troligen så, iaf. enligt min egen personliga åsikt, att bra ex. alltid kommer att stå sig bra/bättre i pris än sämre som kanske ev. är påverkade lite av den allmänna klock/sport-Rolex hausse som råder för tillfället.

Kan bara hålla med dig. Jag personligen har svårt för "halvbra" vintage Rolex, även om man får slanta bra mindre för det.
Jag lägger hellre mer pengar på en fin som jag kan vara nöjd med. Sen är det nästan garanterat att man får tillbaka pengarna eller ännu mer på en vintage Rolex, förutsatt att den är i kanon skick.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Du menar att den är hårt polerad och därför inte har tydliga bevels?
På bilden nedan ser man bevels men det är ju bara ena sidan.
Skit också! Jag får väl leta vidare.
Några tips?
4.jpg

Boetten är konstigt polerat i mina ögon.. På den andra sidan ser bevels vara helt borta, om man ska tro på bilden.
Bättre bilder behövs. Den sidan där bevels syns, är fortfarande långt från bra enligt min åsikt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det var inte alldeles lätt att hitta klockor i bra skick.
Jag mailade tysken som har klockan i första inlägget.

Dear Mr. Hedlin,
Thank you for your request.
The plexi, bracelet and the luminous dot on the bezel seem to be slightly younger than 1970.
Apart from this I cannot see anything being replaced.
The watch is in good running order, does not require service and the production year is 1970.
best regards
Mark Schmidt

www.brevetwatches.de
F*n vad svårt det var det här!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Du menar att den är hårt polerad och därför inte har tydliga bevels?
På bilden nedan ser man bevels men det är ju bara ena sidan.
Skit också! Jag får väl leta vidare.
Några tips?
4.jpg

Äsch det där caset skulle jag kunna leva med! Tycker det ser helt ok ut och med tanke på att det hängt med sen 1970 så är det inte konstigt ifall det hänt saker och det blivit polerat. Det omvända är konstigt i min bok. Om någon bytt pärla på insert och färgmatchat så är det ingen dealbreaker för mig. Stämmer tavelkonfig med serienr så skulle jag köra om det är pris du känner att du kan lägga. Länken ser ut att vara bytt till senare solid förmodligen en 93150 men länkar går ju att komplettera med senare ifall du vill ha vikt rassel istället.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den är mer än ok, allt handlar om vad man vill ha. Dock är det alltid mkt synpunkter som är lätta att haspla ur sig. Vill du ha en NOS, dubbla din budget......frågan är vad man får som är bättre för 60k.....
 

Ryttaren

Rolex
För 60k ser det väl bra ut. Men be om ett par bilder från sidorna för att se hur mycket material som finns kvar runt lugg-hålen. Bevelsen tror jag är hyfsat lika, bilden som luras lite.
 

mosse

Omega
instämmer i kören! för 60k och årsklocka på det så tycker jag inte de finns något att tveka på!
Kan ta låång tid innan du hittar en i perfekt skick, och då är de nog inte 60 de står på prislappen :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Orörda case är väl relativt svårt att hitta, och sådana kostar ju flis.. Jag tycker den ser bra ut. Sen hade nog jag inte känt mig helt bekväm med ett helt perfekt ex... Bättre med en bruksklocka som man kan slappna av med.
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Jag är för okunnig för att uttala mig om just den klockan men när jag köpte min 1680 resonerade jag enligt följande:
Vill jag kunna använda den utan att vara riktigt orolig: Ja/Nej
I mitt fall blev det ett ja och jag köpte en som inte var NOS som jag använder åtminstone ett par dagar i veckan.
 

Point Blank

Cartier
Alltid svårt med halvrisiga bilder men som tidigare påpekats ser det ut som den bara har bevels på ena sidan?! Kanske bara bilderna som luras men dubbelkolla det.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Den har bevels på båda sidorna. Dock är den ju nyhyvlad (och hyvlad ett par gånger förr) likt alla(?) klockor som brevetwatches säljer. Tavla och visare var fina. Jag själv har lite svårt för helt nyhyvlat dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Många åsikter här, jag tycker den ser nypolerad och nyskuren ut vilket vissa skyr som pesten och andra tycker är helt OK. Svårt att se skicket på kronskydden på de bilderna så de uttalar jag mig inte om. Bezeln ser mer nedpolerad ut än resten av klockan och länken är ju uppenbart väldigt skarp och även den nypolerad.

Med andra ord bör du sätta dig och kolla om årtalet matchar tavlan och har du inget emot en nypolerad vintageklocka och allt känns bra i magen så...
 
Topp