• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1016 - Vad tänka på?

penrod

Breitling
Hej klockgurus!

Mina preferenser gällande olika klockmodeller har tenderat att hoppa väldigt mycket över tiden. En modell som dock fastnat och som jag ofta återkommer till är Rolex 1016. Jag är därför inne på att införskaffa en men tänkte försöka göra min research så att jag inte går bort mig. Då jag gillar modellens, i min mening, mångsidighet tror jag att jag skulle använda klockan väldigt mycket och är därför inte på jakt efter något mint-exemplar. Spontant skulle jag nog inte ha några problem att köpa en med serienr: 4,4 - 4,7, dvs en serviceboett (det borde gissningsvis borga för bättre vattentäthet?). Men det jag undrar är, vad ska man tänka på när man letar efter en 1016? Finns det specifika saker man ska se upp med (bilder uppskattas mycket).

Stort tack!
 

Anno 1685

Omega
Hej alla! Jag vill bumpa den här frågan, för jag undrar också. Den enda Rolex-modellen som tilltalar mig.
 

BCKSTRM

Rolex
Kan inte 1016 tyvärr, men generellt gäller väl att skick, skick och skick allt. I skick ingår att alla delar är original såklart. Serviceboett/tavla etc brukar dra ner priset ordentligt. Att hitta en vintage i riktigt bra skick, helt original tar tid och kostar massa pengar, men i slutändan är min (begränsade) erfarenhet att det lönar sig både emotionellt och ekonomiskt.
 

penrod

Breitling
Hej,
Kan bara hålla med föregående talare. Mitt kunskapsinsamlande sedan jag skrev inlägget har fört mig åt det hållet också. Ska du köpa vintage-Rolex så ska du leta efter och köpa klockan med bästa möjliga original-skick. Då vintage är svårt, tror jag också du ska försöka hitta en säljare som är transparent kring skicket och som är erkänt trovärdig. Kan rekommendera Jacek på HQ Milton.
 
Topp