• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 114060

Svensk AD eller Ch24 om prisskillnaden är cirka 7-8 kkr?

  • Svensk AD

    Röster: 55 56.1%
  • Ch24

    Röster: 43 43.9%

  • Totala väljare
    98

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Hej alla,

Gud vad kul att jag hittat ett bra forum som motsvarar mitt intresse. Detta blir mitt första inlägg.

Jag är en student på 20 år som extrajobbar och pluggar ekonomi i Skövde. Jag har pluggat i ett år och mitt intresse för klockor fick jag under gymnasietiden där jag har en kompis som alltid kom med fina klockor till skolan vilket jag tyckte var roligt. Han är medlem här på KS för övrigt.
Jag har varit intresserad av att köpa en 114060 nu väldigt länge ( 1 år ca) och det blir mitt första "riktiga" klockköp då jag idag sitter på en Tissot PRC 200.

Det har tagit ett tag att spara ihop för mig som student till detta men jag har en budget på 60 000kr cirka och har varit och kollat på Bergströms där de vill ha 63300 vilket hade fungerat för min del men liksom många andra så vill jag inte betala mer än vad som är nödvändigt.

Alternativen är alltså att gå till Bergströms ur i Göteborg alternativt Pagoldhs-ur i Skövde och pruta något eller betala fullpris, eller beställa en klocka via chrono24.se för cirka 50 000kr med trusted check-out. Fråga blir då om jag kommer att få ett certifikat därifrån? Samt om detta är riskabelt? Erfarenheter från Er?

Jag vänder alltså diskussionen till Er experter här på KS och hoppas på att få bra svar som kan leda mig genom mitt klockköp.

Tack på förhand!
M.
 

MLP

Omega
Hej! Välkommen till forumet!

Det finns väldigt många liknande trådar som denna, men för att besvara frågan hade jag kikat på Köp och Sälj här på KS, fanns en 114060 ute igår som verkade vara i fint skick.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag hade inte köpt på C24. Jag hade fått hjärnspöken som jag inte hade kunnat leva med...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hade köpt en på k&s.

Att få ett fint pris hos Pagoldhs är nog ingen större bedrift, även om objektet är en av de vanligaste referenserna de säljer.
 
Hej! Välkommen till forumet!

Det finns väldigt många liknande trådar som denna, men för att besvara frågan hade jag kikat på Köp och Sälj här på KS, fanns en 114060 ute igår som verkade vara i fint skick.

Dykt upp säkert 5 st liknande trådar senaste veckorna, just i detta fall skulle jag säga köp @martinhook från köp & sälj här på forumet.

Jag är också relativt ny på forumet och har efter några månader ännu inte tröttnat på dessa frågor om var man ska köpa sin nya klocka (ofta just 114060). Det jag funderar på är dock varför ni rekommenderar TS att köpa en drygt 8 månader gammal klocka för 55k istället för en helt ny för 50k från Chrono24. Vad är det som gör Chrono24 så mycket sämre än privat begagnatköp att det inte vägs upp av en ändå markant skillnad i pris och säkert en viss skillnad i skick och känsla av att få en ny klocka? För mig som novis skulle valet i detta fallet vara enkelt men ni får gärna övertyga mig om motsatsen.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag är också relativt ny på forumet och har efter några månader ännu inte tröttnat på dessa frågor om var man ska köpa sin nya klocka (ofta just 114060). Det jag funderar på är dock varför ni rekommenderar TS att köpa en drygt 8 månader gammal klocka för 55k istället för en helt ny för 50k från Chrono24. Vad är det som gör Chrono24 så mycket sämre än privat begagnatköp att det inte vägs upp av en ändå markant skillnad i pris och säkert en viss skillnad i skick och känsla av att få en ny klocka? För mig som novis skulle valet i detta fallet vara enkelt men ni får gärna övertyga mig om motsatsen.
Såg inte att den låg ute för 55k, då förstår jag. Dyker upp minst en sådan tråd i veckan så det blir lite tjatigt, speciellt när det finns så bra svar man kan hitta om man söker lite. Lika tröttsam som gråhandlare vs AD diskussionen. Ni får köpa vart ni vill, jag bryr mig inte.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Var rädd om dina pengar. Köper du nytt finns ingen som helst anledning att inte leta upp en bra säljare (firma) på C24 som Pluswatch i Italien tex. Om du inte tycker det är värt 10-13 kKr att få den tre dagar tidigare och i en fin påse. Hade du jagat begagnat hade jag dock gett annan rekommendation. Lycka till!
 

Mudfold

Cartier
Jagr på tok för fattig att riska 50k+ på en italienare på C24. Skulle också köpt via KS eller iallafall viljat träffa säljaren om ja inte var 100% på att han är pålitlig!
 

Chief

Omega
Jag köpte en 114060 förra veckan. (gjorde i princip en likadan tråd som dig.) Många av svaren vi båda frågat efter finns här i väldigt liknande trådar! :)
Efter mycket velande fram och tillbaka köpte jag hos AD. Var väl för nojig/lat för att hitta en "safe" person att köpa ifrån på chrono24.
Och eftersom det var min första "riktiga" klocka så ville jag heller inte riskera något krångel.

Hur som helst så är jag helnöjd med klockan. Lycka till! :)
 

Rivalen

Rolex
Får man en för 58-60 på Pagolds, eller var skall ett riktigt bra pris ligga?

Skulle bara fundera på Italien om jag hittar en säljare som flera här på KS rekommenderar och i den bästa av världar en som hanterat en reklamation på fullgott sätt. Skulle också försäkra mig om att säljaren tar risken med den av honom fullförsäkrade frakten och att jag filmar paketmottagande och öppnande i en sekvens om det skulle skett en stöld under transport, så jag har nåt som liknar bevis att jag inte fick vad jag beställde.

Om jag hittar en rekommenderad säljare som jag vågar tro på så måste prisskillnaden nog ligga runt 10k ändå för jag är såå försiktig att det verkligenmåste kännas rätt för 50k är som sagts mkt pengar.

Kan jag inte få ner en ny till ett bra pris, så är det bra begagnat som lockar, men det är en annan sak. Jag ägde en 3 mån beg 114060 helt komplett med kvitto från Rob köpt via Konkas (tumme upp). Inga problem för mig att känna det som om jag ägde en ny klocka och skulle jag behöva garantihjälp eller senare service så kändes det helt rätt med svensk AD. Men hur man upplever en lätt begagnad i skick som ny är personligt.
 
Senast ändrad:

noxela

Omega
Jag ser inga för 50K på C24. De ligger på 53+. Med frakt så landar det på 55. Om du prutar lite hos svensk AD så är prisskillnaden kring 4-5K.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Inlägg från djävulens advokat - tredje alternativet: du sparar dina sexti tuss till insats på en lgh istället. Radikal åsikt här, räknar kallt med att permabannas. Men du är tjugo år. Hela framtiden för dig. Det kommer fler tillfällen att gå allt-in på en Sub
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Inlägg från djävulens advokat - tredje alternativet: du sparar dina sexti tuss till insats på en lgh istället. Radikal åsikt här, räknar kallt med att permabannas. Men du är tjugo år. Hela framtiden för dig. Det kommer fler tillfällen att gå allt-in på en Sub
Om han bor i Skövde, kanske. I Stockholm? 60k kontant kommer du inte långt med. Jag säger kör, du kan sälja den sen utan problem och går med max några tusen i förlust vid försäljning bara du håller den i fint skick. Om man hade köpt innan höjningen hade man dessutom gått lite plus..
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Tack för många svar. Var inne på Bergströms och frågade om man kunde gå ner något i pris varpå jag blev nekad. Antar dock att detta var då det satt en dam bredvid mig och att de inte ville göra det känt att man kan pruta. Men hur ska jag lägga upp det? Ska jag fråga när jag är där ensam om man kan justera priset lite?
Tack alla!
 

par

Patek
2-Faktor
Tack för många svar. Var inne på Bergströms och frågade om man kunde gå ner något i pris varpå jag blev nekad. Antar dock att detta var då det satt en dam bredvid mig och att de inte ville göra det känt att man kan pruta. Men hur ska jag lägga upp det? Ska jag fråga när jag är där ensam om man kan justera priset lite?
Tack alla!
Finns ju lite olika alternativ. Ett kan vara att ge ett rimligt bud och säga att du köper den direkt
 
Men hur ska jag lägga upp det?
Likande det andra är inne på tror jag det är viktigt att signalera att du faktiskt köper den direkt om du får ett bra pris. Tror det är många som är inne och "prutar" men sedan skall gå hem och fundera vilket de naturligtvis redan märkt och du får ingen rabatt.

Säg något i stil med "vad kan jag få för pris om jag köper den nu direkt?" Jag gissar att du får ~5%. 60' är ju en jämn och bra siffra :)

Lycka till!
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Likande det andra är inne på tror jag det är viktigt att signalera att du faktiskt köper den direkt om du får ett bra pris. Tror det är många som är inne och "prutar" men sedan skall gå hem och fundera vilket de naturligtvis redan märkt och du får ingen rabatt.

Säg något i stil med "vad kan jag få för pris om jag köper den nu direkt?" Jag gissar att du får ~5%. 60' är ju en jämn och bra siffra :)

Lycka till!
Väldigt bra tips. Tack så mycket!! Tack alla andra också för bra och givande svar. Känns som ett forum för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för många svar. Var inne på Bergströms och frågade om man kunde gå ner något i pris varpå jag blev nekad. Antar dock att detta var då det satt en dam bredvid mig och att de inte ville göra det känt att man kan pruta. Men hur ska jag lägga upp det? Ska jag fråga när jag är där ensam om man kan justera priset lite?
Tack alla!
Bergströms är ett skämt prismässigt. Ofta totalt ovilliga att ens diskutera pris eller att ta hem en klocka på beställning (även till fullpris). De har ingen konkurrens på Rolex i GBG. Bättre i så fall att gå med kontot laddat till STHLM eller någon annan stad i Sverige där man i alla fall har en chans att få ett konkurrenskraftigt pris.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Bergströms är ett skämt prismässigt. Ofta totalt ovilliga att ens diskutera pris eller att ta hem en klocka på beställning (även till fullpris). De har ingen konkurrens på Rolex i GBG. Bättre i så fall att gå med kontot laddat till STHLM eller någon annan stad i Sverige där man i alla fall har en chans att få ett konkurrenskraftigt pris.
Okej, finns (vad jag förstått) starka fördelar med att handla hos sin lokala AD då man alltid kan komma förbi för justeringar och småfix. Blir ju trots allt lite komplikationer med att åka upp till Sthlm varje gång.
 
Topp