• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 114300

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_0446.JPG
Hej på er klockvänner!
Vad tycker ni om den här? Jag har varit ute efter en andraklocka ett tag, som komplement till min 116600. Jag har lurat på en Datejust av äldre modell men Jubilee länk, i stål. Idag var jag hos en AD i marbella och kollade lite, det slutade med att jag blev helt kär i denna. Vad tycker ni? Jag har svårt att sluta tänka på den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klarar du av länken så kör! Jag var riktigt taggad när den lanserades men tycker länken är väldigt smal vid spännet. Det hade blivit en schysst duo.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fin, och vill du ha en anonym klocka lär det vara rätt val, tänker jag. För, med tanke på att tavlan går ton i ton med stålet, smälter de ihop och gör ett stilla intryck, blir min känsla.
Alltså. Vill du att den ska göra lite intryck, och klarar dig utan datum, så känns det rätt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Precis som @yonsson påpekar så tycker även jag att länken smalnar av rätt rejält ner mot spännet. Annars tycker jag att den praktiskt taget är skit snygg och smälter in snyggt i vardagen, varken för liten eller för stor i min mening och har ändå 10 ATM så vatten kompatibel är den med. Med andra ord tycker jag den är en het kandidat för en "Dial Only". Vill du ta ytterligare ett kliv i historien så har du annars 214270 som också ligger på 39mm, dock ligger den något över i prisklassen jämte mot 114300 :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Som andra säger, gillar du den så köp. Jag personligen har dock svårt för klockor utan datum, och kan inte vänja mig vid att inte ha det.
 

Rearden

Cartier
Är eu helt kär så spelar det ju ingen roll vad vi tycker - klart du ska köra! Vill du ha uppmuntran så är den gråa tavlan helgrym!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Gillar den! Tycker tavlan är fin och modellen är ett bra datejust alternativ om man inte vill ha polerad länk.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej igen!
Tack för alla svar. Jag håller fortfarande på och värker. Klockan är helgrym tycker jag - den grå tavlan är riktigt vacker, länken gillar jag (provade DJ med Jubilee men den passade mig inte alls). Det som stör mig är bara en sak, men nog så viktig - pengarna. Jag köpte min Sea-Dweller i januari så klockbudgeten är egentligen slut för ett par år framåt. Jag har dock en halv dag kvar här nere så jag kan fortfarande trilla dit. Jag lurar vidare en stund till...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej igen!
Tack för alla svar. Jag håller fortfarande på och värker. Klockan är helgrym tycker jag - den grå tavlan är riktigt vacker, länken gillar jag (provade DJ med Jubilee men den passade mig inte alls). Det som stör mig är bara en sak, men nog så viktig - pengarna. Jag köpte min Sea-Dweller i januari så klockbudgeten är egentligen slut för ett par år framåt. Jag har dock en halv dag kvar här nere så jag kan fortfarande trilla dit. Jag lurar vidare en stund till...
Den bortförklaringen håller inte ;) bara slå till!
 

Oysterman

Omega
2-Faktor
En klocka som verkar vara kul att äga. Skulle vilja hoppa framåt 30-40 år framåt i tiden och se hur folk förhåller sig till modellen då. Personligen är jag svag för den grape-röda modellen. :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hej igen!
Tack för alla svar. Jag håller fortfarande på och värker. Klockan är helgrym tycker jag - den grå tavlan är riktigt vacker, länken gillar jag (provade DJ med Jubilee men den passade mig inte alls). Det som stör mig är bara en sak, men nog så viktig - pengarna. Jag köpte min Sea-Dweller i januari så klockbudgeten är egentligen slut för ett par år framåt. Jag har dock en halv dag kvar här nere så jag kan fortfarande trilla dit. Jag lurar vidare en stund till...
Gäller att prioritera. Spara in på partner, hus och eventuella barn så har du råd ;)
 

jistanes

Cartier
Hej igen!
Tack för alla svar. Jag håller fortfarande på och värker. Klockan är helgrym tycker jag - den grå tavlan är riktigt vacker, länken gillar jag (provade DJ med Jubilee men den passade mig inte alls). Det som stör mig är bara en sak, men nog så viktig - pengarna. Jag köpte min Sea-Dweller i januari så klockbudgeten är egentligen slut för ett par år framåt. Jag har dock en halv dag kvar här nere så jag kan fortfarande trilla dit. Jag lurar vidare en stund till...
Köper den av dig om du ångrar dig.
 

joF

Panerai
Älskar min blåa. Enligt mig ett perfekt case av Rolex, det är magi i 39 mm-caset. Länken tycker jag smalnar av snyggt, och allt är av högsta kvalite.

Den och 214270 mkII är så snuskigt perfekta på de flesta armarna.
 

Leafvalley

Cartier
Har du pengarna och får en bra deal... kör på, annars vänta och köp den senare. Är ingen fan av de tillagda färg punkterna vid timmarna på 39 mm och föredrar den mindre 36 mm pga den anledningen. Annars är det grymt "cleant" utan datum tavla ;)
 

PCB

Audemars
Har du pengarna och får en bra deal... kör på, annars vänta och köp den senare. Är ingen fan av de tillagda färg punkterna vid timmarna på 39 mm och föredrar den mindre 36 mm pga den anledningen. Annars är det grymt "cleant" utan datum tavla ;)
trodde med, man skulle "störa" sig på färgpunkterna ,men betydligt mindre tydliga irl än på bild,,
 

Rey

Rolex
Sålde precis min för någon månad sen, var i princip OWG med den under det senaste året! Helnöjd med häftig tavla (grå) och mycket skön och schysst storlek! Funkar till de flesta outfits :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej igen på er. Tack för alla svar!
Jag vill bara berätta om hur det gick till slut.
Det blev inget köp denna gången. Jag bestämde mig för att lugna ner mig. Jag har handlat otroligt mycket den senaste tiden, och hade som plan att köpa nästa klocka till mig själv i 40-årspresent vilket infaller om 3,5 år. Jag tror jag får hålla mig till den planen, och när jag satt på flyget hem så var jag väldigt nöjd med att det inte låg en ny klocka för +50k i väskan.
Dock har jag insett att det förmodligen är en 114300 jag ska ha, och ingen Datejust med Jubilee länk. Jag gillar Oysterlänken helt enkelt och tror att detta är klockan för mig.
Jag har sett den på bild tidigare men tyckt att den är tråkig och anonym och istället velat ha den räfflade ringen osv, men i verkligheten är denna lilla godsak 114300 helt underbar och precis så diskret som jag vill att en dressare ska vara. Tillsammans med min 116600 kommer det bli ett par som håller livet ut! Kanske... :rolleyes:
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej igen igen!
Jag följer upp den här tråden lite grand tänkte jag.
Jag hade ju som jag skrev ovan bestämt mig för att vänta ett tag. Meeeeen....... Så dök det upp en annons på rätt klocka här på KS. Dock var jag lite snål (och långsam i tanken), så tyvärr missade jag PCB:s klocka som låg ute till salu för en månad sen ungefär. Sedan dess har jag återigen fastnat i tanken och nu inser jag att det är bara till att krya till korset. Därför har jag nu en Köpes uppe här på KS och jag ligger och scoutar C24 dygnet runt. Jag har bett om offert på en från Italien, men inte fått svar än. Alltså det är sjukt så låst man kan bli i huvudet - dessa tankar går inte att stänga av och alla dygnets vakna timmar går jag med detta i bakhuvudet...
Jag har mailat med Gassan och de tar styvt 4300 Euro, men jag har just inte vägarna förbi tyvärr. Jag har inte lust att betala över 50k som de kostar hos AD i Sverige - smärtgränsen för en ny ligger för mig på Gassans pris (vilket även det är i överkant men skit samma).
Som ni förstår - är det nån som har en att sälja så dra ett PM, vet ni nån annan som säljer - dra ett PM...
Jag återkommer när nåt händer i frågan, jag var bara tvungen att skriva av mig lite.
 

Rey

Rolex
Hej igen igen!
Jag följer upp den här tråden lite grand tänkte jag.
Jag hade ju som jag skrev ovan bestämt mig för att vänta ett tag. Meeeeen....... Så dök det upp en annons på rätt klocka här på KS. Dock var jag lite snål (och långsam i tanken), så tyvärr missade jag PCB:s klocka som låg ute till salu för en månad sen ungefär. Sedan dess har jag återigen fastnat i tanken och nu inser jag att det är bara till att krya till korset. Därför har jag nu en Köpes uppe här på KS och jag ligger och scoutar C24 dygnet runt. Jag har bett om offert på en från Italien, men inte fått svar än. Alltså det är sjukt så låst man kan bli i huvudet - dessa tankar går inte att stänga av och alla dygnets vakna timmar går jag med detta i bakhuvudet...
Jag har mailat med Gassan och de tar styvt 4300 Euro, men jag har just inte vägarna förbi tyvärr. Jag har inte lust att betala över 50k som de kostar hos AD i Sverige - smärtgränsen för en ny ligger för mig på Gassans pris (vilket även det är i överkant men skit samma).
Som ni förstår - är det nån som har en att sälja så dra ett PM, vet ni nån annan som säljer - dra ett PM...
Jag återkommer när nåt händer i frågan, jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

Om du har tålamod så brukar de dyka upp titt som tätt :) låg 2-3 st ute tidigare i vår! Bytte bort min i maj annars hade jag kunnat hjälpa dig! :) hoppas du hittar en till slut! Har du pm:at de annonser som varit uppe tidigare? Vet inte om alla blev sålda.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om du har tålamod så brukar de dyka upp titt som tätt :) låg 2-3 st ute tidigare i vår! Bytte bort min i maj annars hade jag kunnat hjälpa dig! :) hoppas du hittar en till slut! Har du pm:at de annonser som varit uppe tidigare? Vet inte om alla blev sålda.
Bra tips - det ska jag göra.
 
Topp