Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex 116000/7, köpa ny?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pacta sunt servanda, 9 juli 2014.

1. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Tiden har mer eller mindre stått stilla sedan jag missade en forumanvändares 116000 till ett riktigt bra pris, eller ja utan att överdriva var det nog mer eller mindre ett korrekt pris. Jag drar mig från att köpa en ny, dels för att jag har knappt råd till det och dels för att jag mår lite grann dåligt över att det eventuellt skulle resultera att det i framtiden kan bli en förlustaffär.

Så nu behöver jag lite stöd här, peppa mig, eller avråd mig, om att köpa klockan ny. Köper jag den hade det så klart varit roligt att göra det hos Rob E. Men eftersom rek. priset är 40' och Uret säljer för 36', är det en lyx jag inte har råd med. På C24 finns en italienare från 2009 för 26', Bodoni har nya för 29', - ska man våga?
    12014_116000_2.jpg

2. Chuck

Chuck Friends of KS

Vilken italienare är det? Är det show commerce så har jag bara hört gott om dem, fråga Beastie han köpte 2st Rolex Justdate av dem.

Snygg klocka och lycka till!

Beastie gillar detta.
  3. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ingen minns en fegis! ;)

http://klocksnack.se/index.php?threads/Ingen-minns-en-fegis-(kan-bli-en-paketöppning).23145/

Men grundprincipen är ju att man aldrig ska riska mer än man är villig att bli av med, i förhållande till den potentiella uppsidan. Klassisk risk/reward, med andra ord.

Utan mer info om italienaren är det svårt att säga bu eller bä. Men för mellanskillnaden får du ju utan problem en biljett till Italien ToR. Kan ju också vara ett alternativ.

4. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Fundera ut hur mycket du är villig att trycka ut, precis som RobertD säger. Sen kan du nog få en hyfsad deal hos rob om du säger att du blivit rekommenderad dit från klocksnack och är seriös och vill köpa.

Pacta sunt servanda gillar detta.
  5. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Här är italienaren från 2009: http://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-blue-dial--id2617211.htm
    Håller den vad den lovar har den nog mest potential till att göra mig nöjd.

Bodoni, en ny för 29', låter tyvärr lite för bra för att vara sant.

6. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Hur bra av en deal pratar vi om då, mer eller mindre än vad Uret erbjuder? Det är ändå lockande att köpa hos Rob då andrahandsvärdet bör väl vara bättre än det hos en Uret-såld klocka.

Apansson gillar detta.
  7. par

par Friends of KS

Gissar att du missade min gamla som såldes. Kan bara säga att det är en helt fantastisk klocka, tavlan grym och storleken perfekt. Upplevs lite större än en datejust 36mm. Köp den och älska den! Nytt är alltid kul!

vonbahr gillar detta.
  8. par

par Friends of KS

Här kommer en gammal bild på min
    image.jpg

Dubbes, Matic, vonbahr och 3 andra gillar detta.
  9. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Fin den är! Missade din annons :arghh:

Hur kändes färgen efter mycket användning? Var den lika intressant som en svart tavla eller tröttnade man?

10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Svårt att säga exakt ärligt talat, men jag tror att de bör kunna matcha urets pris, kanske eventuellt lite till för oss KSare. Vet inte exakt i pengar...

11. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Nu är jag ingen expert på italienska handlare, men som nämnts i tråden då har jag köpt från show commers och det gick helt smärtfritt. Det man ska tänka på är ju att det tillkommer lite på det utannonserade priset. Jag kollade ett tag på bodoni men då jag inte hittade referenser på dem så valde jag show commerce.
    I mitt fall så var priset på klockan 36k, sen tillkom 2% för att jag handlade med kort (banköverföring var gratis) och sedan tillkom ca 1000kr i frakt. Mina datejust som från början kostade 36, slutade på 38200kr. Men som sagt, jag var nöjd ändå. (Trots det har jag redan sålt vidare min datejust men sån är jag)

Denna finns på show nu
    http://www.orologidilusso.biz/orologio-di-lusso-en.php?record_id=1006

Drygt 29 tusen , borde landa på ca 31.

Dubbes och Pacta sunt servanda gillar detta.
  12. alfgren

alfgren Biskop

Jaså, inte här i alla fall. Så fort du ska sälja jämförs ditt pris alltid med den billigaste klockan på C24...

13. jazzy jeff

jazzy jeff Friends of KS

Uret känns som det sämsta alternativet med tanke på att du med största sannolikhet kan få liknande pris hos en AD.

Kör ny från Rob! :D

14. par

par Friends of KS

Nej menar att den såldes igen, inte av mig:) jag tycker absolut den blå är allsidig. Älskar blått och just den här tavlan är bland de bästa jag ägt faktiskt. Svårt att fånga bra på bild hur bra den är. Kan inte se att en svart tavla skulle vara mer allsidig för den delen.

15. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Bra gym klocka också uppenbarligen ;)

16. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Kanske lika bra att köra från Rob. Show commerce lär landa på ca 32', uret 36' + frakt, låt säga att Rob kan ge KS+studentrabatt och släppa en för 34', det skulle göra mig till glad hest. Då uppstår istället nästa dilemma, att det är i prisklassen för en klocka jag annars hade önskat köpa: 16753 :banghead: Ny 116000 eller jättebegagnad 16753?

17. par

par Friends of KS

Den funkade till allt! Lite av en Explorer med blå tavla och snyggare rolex logga

jazzy jeff och Hebbe gillar detta.
  18. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Något värde lär det väl ligga i att gå till AD och köpa en sprillans ny, ett värde som är större än förlusten man gör vid eventuell försäljning?

19. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Vad tror du/ni om att kontakta Rob över telefon för att vara tydlig med att man är seriös och vill köpa och för att förhandla priset? Bäst att gå in till butiken? Har aldrig gjort en sån här affär tidigare...

20. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Gå in och tala med dem. Nämn KS, nämn att du är seriös och att du verkligen vill ha en.

21. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har svårt att tro att de släpper en för 34, men vad vet jag. Hoppas du hittar en, den blåa tavlan är magisk.

22. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fast när man sedan säger att man funderar på att köpa den billigaste klockan på Chrono24 så är det alltid någon som säger "tänk på att det säkert finns en anledning g till att den är så billig!"... ;)

23. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gå dit. Lägg upp ditt kort på bordet och säg att det blir affär här och nu om priset är det rätta. Alltid bättre förhandlingsläge om de ser att det är på riktigt.

24. Pacta sunt servanda
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Ok... det blir mest sannolikt så. En fråga omöjlig att svara på: är det en dålig affär att köpa en ny Rolex år 2014?

25. alfgren

alfgren Biskop

Det är aldrig en god affär att köpa Rolex på mindre än 50 års sikt typ. Men den är inte skitdålig heller och jämfört med många andra dyra klockor är den helt ok för att inte säga bra.

26. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag har läst att Spencer66 inte verkar ha något emot att hjälpa till vid köp, och vad jag uppfattat här har han den goda smaken att gilla champagne ;)

Kostar inget att ställa frågan till honom, och sedan köpa från Rob.

27. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vad tycker du är en bra/dålig affär?

Vill du kunna sälja den till samma pris som du har köpt den för? Ja, då är det med största sannolikhet en dålig affär.

Vill du ha en klocka som du har ett otroligt starkt känslomässigt band till, som du själv har plockat bort plasten ifrån och som du personligen har orsakat varenda ding och hairline på? Ja, då är det en bra affär.

Pacta sunt servanda och Knight gillar detta.
  28. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Det beror ju på vad man vill få ut av köpet. Nya klockor bör knappast ses som investeringar. Jag köpte en ny rolex 2014 därför att det är en keeper som ska gå i arv och för att jag gillar nytt.

Edit: tvåa på bollen ;)

RobertD och Pacta sunt servanda gillar detta.
  29. Stryd

Stryd Torpare

Hur blev det?:)

Mårtenssons ur Brookfield