• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 116000 vs 114270

Vilken modell väljer du?

  • Rolex Explorer 1 (ref 114270)

    Röster: 25 61.0%
  • Rolex Oyster Perpetual (ref 116000)

    Röster: 16 39.0%

  • Totala väljare
    41

SimonML

Omega
Rolex Explorer 1 har under senaste tiden fått ett rejält uppsving här på forumet känns det som. Med all rätt kanske. Dock så undrar jag lite varför man så sällan ser Oyster Perpetual som på pappret iaf bör vara ett alternativ? OP har bland annat bättre länk och liknande utseende. Båda mäter 36mm har samma kaliber ev med några uppdateringar hos OP. Begagnat så ligger priserna på jämförbar nivå.

6kh5gkq.jpg


K1UtJwa.jpg
 

DrDre

Patek
De är ju ganska lika så det landar väl på vad man gillar för urtavla. Vissa av 116000 urtavlor är nog mer för tjejer, andra har ju de där sifforna runt hela urtavlan som kanske blir lite för roligt för min smak, men tex den blå är ju inte alls dum. Två stulna bilder:



 
  • Like
Reactions: par

Sond

Patek
Jag föredrar Exp 1. Mest pga historian och visarna. Sedan gillar jag att Rolexkronan är neddragen. Understryker känslan av att flyga under radarn. Dessutom blir det lite variation mot andra Rolexklockor jag har.
 

par

Patek
2-Faktor
De är ju ganska lika så det landar väl på vad man gillar för urtavla. Vissa av 116000 urtavlor är nog mer för tjejer, andra har ju de där sifforna runt hela urtavlan som kanske blir lite för roligt för min smak, men tex den blå är ju inte alls dum. Två stulna bilder:

Eftersom jag är en sucker för blå så väljer den visar DrDre!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumpar den här intressanta tråden.
Förvånansvärt lika egentligen. 116000 ser ut att ha lite bitigare boett. Har dock inte upplevt den live.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
nu finns ju även 114300 (39mm OP) och 214270... 214270 i två varianter, en med SHS och en utan...
Jag skulle gått på 116000 om jag köpte nytt. 36mm är mer smutt... Tycker jag.

Skulle dock inte klarat mig utan datum, så för mig blev det 116200.

Mycket bumpande...
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Valde att inte rösta. Kör själv bland annat en 116000, men om jag bara skulle ha en klocka så hade jag nog valt 14270. En fördel med 116000 är att man kan byta tavla om man tröttnar, en annan är att 116000 har lysmassa på siffrorna.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Gillar placeringen på Rolexkronan när det gäller OP. Men helhet? Hade kört på Explorer 1 då :)
 
Topp