• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 116600 vs 116660

apan

Breitling
Hej, ska köpa en ny dykare och funderar på en av dessa - men kan inte riktigt bestämma mig...

Fördelen med 116600 är att den är lite diskretare, om man ska ha den på jobbet t.ex.

Någon som använder 116660 som vardagsklocka? Är den otymplig? Jag har klämt och känt på den och den känns lite för stor...

Vad säger ni?

Sedan gäller det ju att hitta en klocka också - var på rob engström i veckan och de sa att de inte hade någon sea dweller inne.

Vad hade ni valt?
 

DrFlex

Cartier
Jag hade kört på 116600 då det känns som den passar till allt. Jag tycker 116660 är otroligt cool men personligen tycker jag inte att den passar till exempelvis kostym.
 

apan

Breitling
Jag hade kört på 116600 då det känns som den passar till allt. Jag tycker 116660 är otroligt cool men personligen tycker jag inte att den passar till exempelvis kostym.
Ja det är lite så jag tänker, att den sticker ut lite för mycket om man t.ex har kostym... men den är fruktansvärt cool
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har haft 116600 och gillade den skarpt förutom att den var för liten i diametern i förhållande till tjockleken. Safirglaset är förvisso upphöjt över bezeln så intrycket över tjockleken blir inte lika påtaglig, men ändå.

Jag skulle kört antingen 116610 om du vill ha en klocka som passar till det mesta eller så kör du en 116660 om du har råd att ha en stor brutal och cool sportklocka men komplettera med annat för mångsidighet.

Jag tycker att Deepsean har på tok för smal länk i förhållande till boetten dock. Som en bodybuilder som bara tränat överkropp, typ.

Du bör gå på din magkänsla. Att Deepsean kändes lite för stor när du provade den t ex är en bra (eller dålig, beroende på hur man ser det) indikator på hur den troligtvis kommer att kännas i längden när rosa molnen är borta och man tvingat färdigt sig själv att älska en viss klocka för att motivera köpet man ändå gjort vid det laget.

Eller så skiter du i alla Klocksnack-normer och köper den klocka som du tycker bärs och ser bäst ut på just dig!
 

Milanoo

Omega
Deepsea, använder min dagligen och trivs hur bra som helst.
Går inte runt i kostym väldigt ofta, men skjorta då och då och funkar utmärkt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Allt handlar om proportioner. Är du liten och smal kan en deepsea kanske se lite löjeväckande ut och jag antar att det inte är den sortens uppmärksamhet du vill ha.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
IMG_0114.PNG
 

apan

Breitling
Grymt. Tack för alla svar :) - det som är lite oklart är om jag kan bära upp den med t.ex. kostym eller om den sticker ut för mycket, t.ex. över skjortmanchetten... @Parabellum du har rätt när det gäller det upphöjda safirglaset :)

Jag tror att jag kan bära upp den till vardags, men vill inte att det ska se ut spm om att jag har lindat en tegelsten runt armen heller hihihi
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skulle säga medellång och småfet :chicken:
Ha ha, fylligheten ger valmöjlighet :). Köp den du känner mest för. Det brukar hålla bäst i längden. Märket Rolex i kombination med stor klocka (deepsea) är två faktorer som tillsammans skapar ännu uppmärksamhet utanför klockvärlden. Är det det du vill så kör, annars kan ett lite mindre känt märke och stor klocka kännas lite mer diskret (host host), t ex 47 mm Submersible.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ingen av de där klockorna är väl optimala med kostym. James Bond och andra superagenter passar det dock kanon på. Men självklart ska du ändå ha en sportrollie, bara det att du måste komplettera med ett till traditionellt herrur. ;)
 

apan

Breitling
Har du flera klockor? 116600 är perfekt för en owg men annars kan det vara kul å ha en fläskig dssd.
IMG_0143.JPG

Tänkte köpa en "ordentlig" klocka i present till mig själv - har lite andra klockor sedan tidigare, men inga ens i närheten av den prisklassen. Sedan kommer jag nog att varva finklockan med annat... :)
 

apan

Breitling
Jag varvar min DSSD med flera andra större klockor och tänker aldrig på att den skulle vara stor, snarare är den lite mindre.

Min DSSD vs Panerai PAM 112 (44 mm):
hh1vfoT.jpg
Hade ingen aning om att PAM 112 var så robust. Prövat den och den låg ganska bra mot handen (kontakt med vristen). Ska försöka gå förbi i veckan och prova rollarna igen - sen måste jag fan bestämma mig.
 
Topp