• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 14270, 26k, ok?

Du måste förstå att det är skillnad på polerad och polerad. En klocka kan till exempel ha polerad länk utan att vara polerad i efterhand.

Jaha. Jag måste förstå det.

Det skadar tydligen inte att Kaplans är lite tydligare i sina annonser. Det är ju uppenbart att man försöker glida igenom försäljningar med förhoppning att ingen märker eller tänker tanken om klockan är i fint skick för den är välbevarad eller för den är polerad.

Har som sagt (hundra gånger) inga problem med att köpa polerat. Jag vill däremot veta om den är det eller inte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har tidigare sett att Kaplans i sina annonser skriver om klockan varit polerad eller inte. Härav drog jag samma slutsats att så skulle göras med denna om den nu var polerad.

Utgå ALLTID från att en klocka blivit polerad. Detta är normaltillståndet på en servad Rolex. Den enda gång du kan och skall reagera är om det står opolerad och detta inte stämmer.
 

POO

Panerai
Jaha. Jag måste förstå det.

Det skadar tydligen inte att Kaplans är lite tydligare i sina annonser. Det är ju uppenbart att man försöker glida igenom försäljningar med förhoppning att ingen märker eller tänker tanken om klockan är i fint skick för den är välbevarad eller för den är polerad.

Har som sagt (hundra gånger) inga problem med att köpa polerat. Jag vill däremot veta om den är det eller inte.

Alla rollar är både polerade och borstade

Du får kanske ha i åtanke att alla, speciellt handlare som säljer klockor in masse, inte kan ha samma anala inställning kring polerade Rolexar som vissa entusiaster har. De flesta andra skiter fullständigt om klockan har blivit polerad vid service eller ej. Dessutom är det ett minst sagt snårigt ämne där nästan ingen vet nått.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Så Kaplans argument är att viklåset är original och att det på "vissa modeller" inte finns krona.

Jag har inte hittat en enda originallänk som är utan krona.

Finns någon här som vet om det stämmer eller inte?
På vissa länkar, är kronan, öppningsmekanismen. Googla "Rolex president bracelet" samt "Rolex superjubilee". Det inte samma sak som att det finns en präglad/stansad krona på vissa (andra) låsmekanismer. Du felciterade Kaplans? De kanske både sa och menade rätt från början, men du förstod dem inte? Eller så lyckades de inte förklara tillräckligt väl, men hade ändå rätt i sak?
 
På vissa länkar, är kronan, öppningsmekanismen. Googla "Rolex president bracelet" samt "Rolex superjubilee". Det inte samma sak som att det finns en präglad/stansad krona på vissa (andra) låsmekanismer. Du felciterade Kaplans? De kanske både sa och menade rätt från början, men du förstod dem inte? Eller så lyckades de inte förklara tillräckligt väl, men hade ändå rätt i sak?

Vi snackade om det över telefon. Kaplans trodde att jag menade en sån krona som man "greppar" tag vid viklåset som finns på några modeller.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har hursomhelst varit i kontakt med Kaplans och tycker att det är ett jävla kukbemötande man får.

Jag frågade om klockan var polerad. Till svar får jag att "det vet vi inte och det är ingenting vi frågar tidigare ägare om eller kontrollerar själva", vilket jävla skitsnack. Har sett på flera andra auktioner tidigare att det framgår om klockan varit polerad eller inte.

Här är flera tidigare objekt där det framgick att klockan varit polerad:

http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2570/vara/976498
http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2635/vara/1007301
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2548/vara/966948

Du får inte förväxla "polerat" - i bemärkelsen ett materials kvalitet (på liknande sätt som "borstat") - med en bearbetning i efterhand:

"Klockan är polerad" = har (eller har haft) en blank yta

vis-a-vi

"Klockan är polerad, men borde vara borstad".

Det är nog det förstnämnda Kaplans uttalar sig om, inte det sistnämnda, men jag kan ju ha fel.

Se till att hämta klockan nu, så att du kan njuta av den!
 
Ska hämta ut den nästa vecka.

Nej jag vill inte backa mig ur. Kronan ska tydligen finnas på viklåset men fotografen har haft något konstigt exponeringsljus som gjort att den inte fastnat på bild. Så allt ska vara 100 % genuint. Kaplans trodde att jag med "det saknas krona på viklåset" menade sån krona man kan greppa tag i.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Låter bra! Ta lite sköna slutet gott, allting gott bilder på klockan och inne på Kaplans så vi kan sova gott:)
 

Brogren

Cartier
Ska hämta ut den nästa vecka.

Nej jag vill inte backa mig ur. Kronan ska tydligen finnas på viklåset men fotografen har haft något konstigt exponeringsljus som gjort att den inte fastnat på bild. Så allt ska vara 100 % genuint. Kaplans trodde att jag med "det saknas krona på viklåset" menade sån krona man kan greppa tag i.

Krona man kan "greppa tag i" sitter på nyare jubilee och borde tagits upp i eventuell diskussion om länken eller pratade du med någon som inte var så kunnig inom ämnet?
 
Grejen med auktioner är väl att auktionshuset inte är en "butik" utan mer en mellanhand mellan säljare och köpare. Så man kan nog inte förvänta sig så mycket mer än exakt det som står i texten. Dvs står det varken polerad eller opolerad så vet man inget om det. Står det inget om tavlan så är det upp till köparen att bilda sig en uppfattning. Annars ska man vända sig till en regelrätt butik.

Men någon lite mer kunnig får gärna fylla på. Vill tex minnas att någon här på KS faktiskt jobbar på Kaplans?

Köper du online har du ångerrätt i 14 dagar. Köper du på plats är det KKL som gäller. Du kan alltså reklamera varan om den inte stämmer med objektsbeskrivningen.
 
Topp