• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1530 vs 1630

zesj

Omega
Mors!

Har blivit förälskad i båda dessa modeller!

Eller ja, det började väl med en förälskelse för oysterquartz-looken, men om inte insidan riktigt är där varar ju inte kärleken så länge. När jag sedan fick reda på att 1530 och 1630 innehåller mekaniska urverk var jag såld.

Surfade runt och fann lite 1530 för 50k eller högre. Sedan kollade jag upp 1630 som kommer i tvåton och fann dessa för 25-30k. Eftersom det väl är samma grej fast med lite bling i blev jag förvirrad av den ganska feta prisskillnaden.

Har någon av ni kloka vänner någon aning om varför 1630 ligger så pass mycket lägre i pris?

Hade ju föredragit helstål, men om det är dubbla priset i förhållande till lite guld kan man ju leva med det senare...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tvåton brukar väl alltid hålla värdet sämre jmf med helstål. Förmodligen samma sak vad gäller 1530/1630

Lurkar själv på en 17000 (kanske ska övertala easy rider att sälja sin... :rolleyes: )
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det är nog bara gubb/tvåtonsrabatten, länken ser ju lite sladdrigare ut i konstruktionen också men det vet jag inget om eg.
 

zesj

Omega
Tackar för svaren!

Synd att stålisen är så mycket hetare - det är aldrig kul att nöja sig med vad man nästan ville ha bara för att det är billigare.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tackar för svaren!

Synd att stålisen är så mycket hetare - det är aldrig kul att nöja sig med vad man nästan ville ha bara för att det är billigare.
Köp vad du vill ha direkt, annars kommer du bara flippa "nästan-klockan" och köpa den riktiga, men en eventuell förlust dessutom. Då blir det ju ännu dyrare...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
här en halvskaplig, rätt så polerad boett tyvärr, men originallänk, och snyggt patinerad tavla:

http://www.ebay.co.uk/itm/380670307472?_trksid=p5197.c0.m619

$T2eC16Z,!w0E9szNZt7+BR0eM3FGn!~~60_57.JPG
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Busenkelt - 1530 är clean och cool, 1630 är en ful digital-jubilee-och-räfflad-ring-tvåtons-tramsvariant som ingen ser en anledning att köpa. Ja, utom de som vill ha en 1530 men justifierar för sig själva att snåla genom att lägga massor på något man inte vill ha.
 

Reize

Omega
Inte många 1530 har tillverkats, under 1000 stycken, verkar det som. 1630 tillverkades i större antal mellan -74 och -77. Har ingen källa på siffror, men jag gissar på åtminstone tredubbelt så många.
 

zesj

Omega
Tänkte langa in ett bud imorgon. Dock är jag osäker på hur mycket jag skall styra budet efter att indexmarkeringarna är bortplockade...

Får väl delvis tänka på hur det spelar in dagen då jag eventuellt finner en ny skönhet och vill sälja, samt vad det skulle gå loss på att fixa det (gissar att det är en ny gammal tavla man får jaga då, om man inte vill kladda dit något opassande modernt).

Any clues?
 
Topp