• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1601 med 6258H och "55" end links - hjälp!

911flyer

Omega
Hallå alla!

Många känner inte mig då jag sällan slänger inlägg och dylikt på forumet. Jag läser mest istället. Hur som helst, har ganska nyligen införskaffat min tredje Rolex, en skön 1601 från 1969. Klockan kom med originalbandet 6258H och "55" ("dress" end links). End links märkta med "50" var "sport" och är idag ungefär lika ovanliga som "55".

Blev just kontaktad av en kille från staterna som vill erbjuda mig två stycken 62510H med "555" end links i ett byte mot mitt armband.

Skillnaden är att mitt armband är "folded links", jubilee original, kan man säga med ovanliga end links. Medan 62510H är nyare U-links och mer vanliga.

Värdet på mitt armband skulle jag uppskatta till 7-9000.- (men kanske mer?) och ett 62510H skulle jag värdera omkring 3500-5000.-

Här kommer frågan: vad ska jag göra? Har blivit erbjuden två stycken 62510H med end links mot mitt band. Värdet ungefär samma.

Borde jag behålla mitt originalband eller skaffa den andra? Själv vill jagvha U-links, men är rädd att klockan förlorar sitt värde om jag gör bytet.

Rekommendationer PLEASE!

Tack!


Sent from my sub using helium
 

OBRKV

Cartier
Jag hade nog sparat originallänken och köpt ett separat 62510H med passande ändlänkar. Går med lite sökande att hitta för ca 2500:- i normalt bruksskick. Jag tycker att man ska spara så mycket original som möjligt om det går. Låt din folded ligga i någon låda isället.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Köpte en folded 6251H för 140 EUR i söndags. Kan du få mellan 7-9k så skulle jag ta pengarna och springa. Värdemässigt är det ingen jätteskillnad så mitt tips är att du byter om du hellre vill ha solida bitar. Att tänka på är att de amerikanska med ovala länkbitar oftast är klart billigare än de schweiziska om det är sånna han byter mot.

Gällande endlinks så är 55 och 555 jättevanliga och 50 och 550 är ovanliga och priset skiljer sig rätt rejält. Inget är direkt dyrt men 50/550 är svårare att hitta. Om de heter 5x eller 55x har att göra med om de ska sitta på en rullad eller solid jubilee.

Värdemässigt på en 1601:a så tror jag inte det gör antingen eller på priset. Bra skick kommer att generera ett högre pris än sämre. Tror ytterst få betalar premium för ett jubilee bara för det är folded länk. Har du tidig stämpel så gör det några kronor men överlag är jubileebamd oförsämt billiga.

Edit: 6258H? Du menar 6251H?
 

911flyer

Omega
Köpte en folded 6251H för 140 EUR i söndags. Kan du få mellan 7-9k så skulle jag ta pengarna och springa. Värdemässigt är det ingen jätteskillnad så mitt tips är att du byter om du hellre vill ha solida bitar. Att tänka på är att de amerikanska med ovala länkbitar oftast är klart billigare än de schweiziska om det är sånna han byter mot.

Gällande endlinks så är 55 och 555 jättevanliga och 50 och 550 är ovanliga och priset skiljer sig rätt rejält. Inget är direkt dyrt men 50/550 är svårare att hitta. Om de heter 5x eller 55x har att göra med om de ska sitta på en rullad eller solid jubilee.

Värdemässigt på en 1601:a så tror jag inte det gör antingen eller på priset. Bra skick kommer att generera ett högre pris än sämre. Tror ytterst få betalar premium för ett jubilee bara för det är folded länk. Har du tidig stämpel så gör det några kronor men överlag är jubileebamd oförsämt billiga.

Edit: 6258H? Du menar 6251H?


Precis. Jaha! Inte mer värda än så. :) kollade på eBay snabbt och fann dem omkring 450-1000$$

Hur som helst så dissar jag nu folded och går över till solida länkar. Visade sig att min 1601 som jag köpt faktiskt var en 16030 :-// så folded är fel på den modellen. Köpte två solida jubilee nu.

Det var rätt 6251H som jag menade. :)

Tack för infon.



Sent from my sub using helium
 
Topp