• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

rolex 16570 vs Omega PO42?

16610

Patek
2-Faktor
Skulle ni byta en Rolex 16570(2003 polar) emot en Omega PO 42mm(ny)?

Jag är lite kluven kan man säga=) Tips mottags

:omega: eller :rolex: ?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Gillar du Omegan? Isåfall säger jag kör.

Högst personligt vilken man föredrar skulle jag tro, båda är fina klockor, men jag hade valt Rolexen framför Omegan.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag är ju så velig. Jag är ju Rolex torsk men kan inte låta bli att gilla omegan. Sen är jag ju en flippare och tycket det ska få kosta lite med en hobby=) För jag kommer ju förlora om jag byter men frågan är om det inte är värt det=)?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag har också stått där, valde exp2 då nya omegan är så jäkla hög! Kvalitén på omegan känns snäppet bättre, men känslan i rolexen går inte att jämföra med omegan.
 

16610

Patek
2-Faktor
Just tusan den är ju jätte hög. Men glasbaksida +. Ny alltid trevligt eller? Skruvad länk och keramisk ring!? svart eller orange?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Just tusan den är ju jätte hög. Men glasbaksida +. Ny alltid trevligt eller? Skruvad länk och keramisk ring!? svart eller orange?
Blir du OWG med klockan? isåfall hade jag valt med svart/grå ring. Tror man kan tröttna lite på Orange ifall man inte har något att byta av med :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jo..jag uppskattar både nytt och gammalt, för mig spelade inte det någon roll..PO8500 har många trevliga detaljer och sånt älskar jag, baksidan är ju helt tokig! Skruvad länk finns på bägge klockor, men ja POns är vassare. Svart keramisk bezel är fint. Jag valde rolexen delvis då jag gärna använder mina klockor på nato, POn är riktigt ful på nato.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag blir väl på sätt och vis OWG. finns väl något mer där hemma men inget att tala om=) Jag vet ju att jag inte kommer vara nöjd. Spelar ingen roll om det är Rolex eller Omega. Alla klockor kommer att flippas någon gång=) Jag hade en PO precis när den kom och den sålde jag efter 2 månader. Men den nya känns cool på nått sätt. Svart ring får de bli isf.
Är ju Rolex torsk men älskar att testa olika klockor. Jag trodde jag skulle vara nöjd med 16570 men de gick över snabbt tyvärr.
Nä! jag kan bara inte bestämma mig! hatar när det blir såhär!
 

Mr Chance

Kalmar
Plättlätt val för mig, 16570 alla dar i veckan. Varför? Jo, PO gör inget för mig och den är dessutom snäppet för stor.

Imho.
 

16610

Patek
2-Faktor
Men om man ska välja PO vilken storlek ska man välja? 42 eller 45,5? båda känns stora, så ska man köra stort ska man inte köra 45,5?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vill du verkligen ha en PO? Om ja, byt. Din 16570 borde precis bli ett jämnt byte mot en ny PO. Eller kanske att du får lägga en tusenlapp till. Du lär inte förlora på det i alla fall. Båda är nog lika svårflippade med lite fördel mot 16750.

Välj en med svart ring, den oranga är kall. Finns en för 24500 på TTT som inte springer iväg direkt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Förstår känslan av att vilja göra sig av med något när man väl bestämt sig. Dock tror jag det är fel väg att gå, särskilt för dig i detta fallet. Dina känslor för Rolex kommer inte ge med sig för att du skaffat en PO, snarare tvärtom. Det blir bara en sämre affär.
Leta efter ett byte som passar du bättre. Någon borde väl kunna släppa en 14060 mot din Exp?
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Är ju Rolex torsk men älskar att testa olika klockor. Jag trodde jag skulle vara nöjd med 16570 men de gick över snabbt tyvärr.

Tror du har svaret lite där... Är du inte nöjd är det väl bara att testa nåt nytt? :) Tänker mest på att du också nämnt att en hobby får kosta lite så då går det ju alltid att flippa omegan senare. Men jag förstår att du velar, det är inte lätt. Jag säger kör, eftersom du troligtvis inte kommer stanna ändå. ;-)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom tanken redan finns där så är det ingen tvekan.. Byt! Vad gäller POns storlek så är det faktiskt lite lurigt. Om man kikar på de äldre modellerna med 2500 verken så var 42mm mer balanserad än 45:an. När det gäller de nya 8500:eek:rna så är det många som tycker tvärt om!
Den nya höjden gör att den större storleken blir mer balanserad på ngt vis. Du bör testa ordentligt innan du bestämmer vilken modell.
Jag har ju som många vet Chronovarianten... Den är stor, men inget som märks nämnvärt när den suttit på en liten stund. Har väl ca 18cm handled så man behöver inte vara Karelin för att bära upp denna..
A2BB4C46-9B8C-4093-922C-E74D937C9CB5-629-00000048D8DF1DC3_zps1fe8b99a.jpg

Var ju tvungen att slänga med en bild också.. Tog en i somras med matchande kortbrallor :)
Till skillnad från Zed(tråkmånsen) så tycker jag det är stekhett med orange ;-)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jisses vad alla pratar om storleken på omegan! Nu får vi sansa oss lite det är ju inte en hockeypuck direkt kom igen. Den är högre än Explorern ja, men den är ju inte sinnessjukt hög. Om du jobbar med tighta skjortärmar varje dag så kanske den bråkar med dig men det är det ju många klockor som gör.

Omegan är en grymt fin pjäs (42mm varianten) har du en Explorer och är lite sugen på att låta den gå och har möjlighet att byta till dig Emmy PO 8500 42mm och svart ring så gör det. Då har du iaf testat den, vi vet ju allihopa att det ändå går nästan på ett ut i slutändan. Du kommer flippa Explorern och du kommer sedermera att flippa POn, livet är kort, kör!
 

16610

Patek
2-Faktor
De där med storleken är klurigt. Men ska man ha en stor dykare ska man väl gå all in!? jag är 190 cm lång och 90 pannor och 19,5 runt handleden. 45,5 bör inte vara för stort=) Jag väntar på svar från urmakaren=) Ska det bli så att jag byter klocka idag:eek:!!!
Jag har insett att jag aldrig kommer vara nöjd så det är nog bara att köra på=) Ingen kommer ihåg en fegis...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De där med storleken är klurigt. Men ska man ha en stor dykare ska man väl gå all in!? jag är 190 cm lång och 90 pannor och 19,5 runt handleden. 45,5 bör inte vara för stort=) Jag väntar på svar från urmakaren=) Ska det bli så att jag byter klocka idag:eek:!!!
Jag har insett att jag aldrig kommer vara nöjd så det är nog bara att köra på=) Ingen kommer ihåg en fegis...
Helvete!! Du ÄR ju Karelin!! Vad tvekar du på? Rollen måste se ut som en damklocka på dig.. Ingen tvekan längre, byt! Men du... Ta chronon..:)
 

Isodor

Audemars
Välj den du själv gillar mest.

Jag gillar min PO 42, jag har tunna handleder men tycker inte det är några problem.

Jag skulle vilja rekommendera deras blåa liquidmetal också, tycker de är häftiga.
 

Rex

Breitling
Jag själv har problem med klockor över 39/40mm! Framför allt på sommaren, jag bär mina två rollar dagligen, jag tar bara av dom när jag vill byta till den andra. Annars är dom på 24/7. Problemet med för stora klockor säg 44mm är på våren/sommaren då det blir lite varmt. Försökte verkligen att köra panerai ett tag då jag gillar looken på dom, hade en 112 för ca 6årse. med skin och gummi band. Det är nog en sak man vänjer sig vid men för mig är allt över 39/40 bara jobbigt! Det är nog därför rolex passar mig bäst i komfort, lagon tung, inte för tjock (min 1680) är ju kanske lite tjock pågrund av plexi, den slår kag faktist i dörr karmar mm rätt så ofta, men min 1675 med tunt midcase är underbar.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
De där med storleken är klurigt. Men ska man ha en stor dykare ska man väl gå all in!? jag är 190 cm lång och 90 pannor och 19,5 runt handleden. 45,5 bör inte vara för stort=) Jag väntar på svar från urmakaren=) Ska det bli så att jag byter klocka idag:eek:!!!
Jag har insett att jag aldrig kommer vara nöjd så det är nog bara att köra på=) Ingen kommer ihåg en fegis...

Jag är lika stor som dig och kör den äldre 2500 verk 42an. Stod i valet om storlek jag med och för mig slutade det med att det skulle vara en klocka som funkar till det mesta. Först kändes den nästan lite liten pga modellen men jag är glad att jag valde den mindre. Är det dock en stor dykare man vill ha så är det XL som gäller. Ja, den är stor som alla säger men det är ju grejen. :) Och måste hålla med om att de nya 8500 ser mer balanserade och bättre ut i större varianten och tvärt om när det gäller den äldre.

Lycka till, det är alltid kul med nya klocka oavsett! :)

Edit: Bilder är alltid kul.
VVQNzyJ.jpg
 

Daniel J

Omega
De där med storleken är klurigt. Men ska man ha en stor dykare ska man väl gå all in!? jag är 190 cm lång och 90 pannor och 19,5 runt handleden. 45,5 bör inte vara för stort=) Jag väntar på svar från urmakaren=) Ska det bli så att jag byter klocka idag:eek:!!!
Jag har insett att jag aldrig kommer vara nöjd så det är nog bara att köra på=) Ingen kommer ihåg en fegis...


Jag har liknande mått och 45.5mm sitter perfekt på mig.
Bara att köpa...
 
Topp