• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 16610 / 168000

Vilken ska jag satsa på

  • Rolex 16610

    Röster: 23 52.3%
  • Rolex 168000

    Röster: 21 47.7%

  • Totala väljare
    44
image.jpg

16610.
image.jpg
168000.



Både klockor kommer utan Box och paper. Nyligen servade sägs de. 16610 kostar 39k med 2 årig garanti från '98 kontra en 168000 för 44k från '88 1 årig garanti. Sistnämda är lite mer sliten än den från '98, även lite krämigare index. Men lär ju bli även så på 16610?

Jag vet att den sistnämda är ovanligare men vad är det som skiljer dom åt utseendemässigt förutom att just 168000 har nyare stål?

Rösta gärna på pollen om vad ni tycker och om det är ett bra pris eller ej.

Ursäkta eventuella stavfel, skrivet från mobil. Tack på förhand!

OBS! Bilder lånade från wwww.
 
Senast ändrad:
Om man kör på en 16610 med swiss made tavla då är det luminova vilket betyder att index/krona inte gulnar och i samma veva inte tappar lumen, stämmer det?
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om man kör på en 16610 med swiss made tavla då är det luminova vilket betyder att index/krona inte gulnar och i samma veva inte tappar lumen, stämmer det?

Nja....klart tavlan kan få patina.....men tar lång tid. En 16610 från 98 bör väl ha SWISS only tavla och då luminova...kanske tom
t-swiss 25 och med Tritium. Brytet var mitten på 98 ish? Swiss Made ska vara Superluminova och det betyder nog att tavlan är bytt vid service....

Ny Bezel...om du inte menar insert.....kostar säkert 3-4 k....men då ingår insert. Byta krona ligger nog runt 1500-2000 ish.....lite osäker
 
Nja....klart tavlan kan få patina.....men tar lång tid. En 16610 från 98 bör väl ha SWISS only tavla och då luminova...kanske tom
t-swiss 25 och med Tritium. Brytet var mitten på 98 ish? Swiss Made ska vara Superluminova och det betyder nog att tavlan är bytt vid service....

Ny Bezel...om du inte menar insert.....kostar säkert 3-4 k....men då ingår insert. Byta krona ligger nog runt 1500-2000 ish.....lite osäker
Ja ursäkta, menar insert. Går bytet att genomföra direkt av deras urmakare, kan inte tänka mig det är ngt större ingrepp? Stämmer det du säger, står swiss bara på de tavlor och dom ska då ha luminova och ha en grön lume, stämmer de? Medan super luminova är blå?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja ursäkta, menar insert. Går bytet att genomföra direkt av deras urmakare, kan inte tänka mig det är ngt större ingrepp? Stämmer det du säger, står swiss bara på de tavlor och dom ska då ha luminova och ha en grön lume, stämmer de? Medan super luminova är blå?

Ett insert går på 900-1100 ish och byts omgående av AD. Luminova/Superluminova ger grönt sken.....det är Rolex nya hokuspokus chromalight som är blåish i skenet....finns bara på nyare modeller av sub....
 

Calfen

Panerai
168000 bara för tavlan :) men länken känns väl sådär på detta exet om du gillar tighta länkar jag tycker dock ett en raslig länk passar bra ihop med tavlan :)
 
För att säkerställa att klockorna går bra innan köp(nyligen servade) vad ska jag fråga efter? han säger att går en service via hans klockkille alltså ingen rolex ad.
 
Är det mer värt att köpa en 168000 för 5k mer istället för en 16610? Om jag ska sälja den i framtiden, vad håller bäst? Är den 5k mer värd för att den är så sällsynt? Tack!!
 
Topp