Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex 1675 -61

Diskussion i 'Vintage' startad av Per, 23 juli 2015.

1. Per
    Trådstartare

Per Björklövens finest

Jag är svag för gamla Rolex GMT Masters. Väldigt, väldigt svag.. Jag har vid det här laget haft några fina 1675or som jag av lite olika anledningar sålt. Vissa klokt och andra mindre smart. Senast så sålde jag en tokigt fin gilt-GMT till jonas_w och det plötsliga tomrummet behövde självklart fyllas med något annat kul. Rimligtvis en ny, typ likadan fast ändå väldigt annorlunda Rolex. Denna pjäs innehåller allt supernördigt som man kan önska sig med snurriga detaljer som gilt, pcg, exclamation point osv. You name it, it has it...

Klockan är från tidigt 60-tal. Närmare bestämt från första halvan 1961. Troligtvis är den inte använd vidare mycket då det är väldigt lite slitage på utsidan då boetten är bland det fräschaste som jag upplevt på en gammal sportrolle. Alla festliga vinklar och fasningar är nästan som nya och jag tvivlar på att den polerats nämnvärt under åren. Just mitt ex är sålt i Portugal och har en småfestlig detalj på den övre vänstra luggen. Där sitter nämligen ett import-hallmark; ett skattemärke instansat för att visa att den skattats korrekt vid importen. Rätt skoj att man satte detta på ovansidan av luggen och inte under men det visar väl kanske hur dessa klockor sågs mer som redskap än som smycken på den tiden. Vad vet jag.. Kul är det iaf och att den fortfarande är skarp vittnar om att det knappats polerats flitigt och att slitaget är nära noll.

Gilt-tavlan är en så kallad closed chapter ring-variant där en ring binder ihop minutmarkeringarna. Lumet är mest troligt tritiumbaserat iom pricken under indexet klockan sex. Denna exclamation point påstås markera avsaknaden av radium och är vanlig på klockor från 1961-62 då Rolex och andra tillverkare var tvungna att byta bort radiumet om man ville importera klockor till vissa länder. Just min klocka har också ett väldigt annorlunda men rätt passande datumhjul i svag guldnyans som matchar patinan på tavla och visare rätt så fint. Osäker på om det är korrekt till klockan men jag har sett andra gamla 1675 och 6542 med samma hjul. Jag gillar det iaf. :)

Klockan kom till mig på en fin rullad jubilee från -65. Gissningsvis den som den sålts med då slitaget på länken matchade resten av klockan. Jag är dock en sucker för oysters så genom en god vän så kunde jag få en superfin nitad oyster från samma år som klockan. Jag är sjukt tacksam för det. :)

Här kommer några bilder. Ska försöka knäppa lite bättre om solen bara vågar titta fram.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Här slutligen på originallänken tillsammans med min sub som är ett år nyare. :)

image.jpg

Senast ändrad: 24 juli 2015
    Karatekid, Calle med C, ROB-1832 och 132 andra gillar detta.
  2. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Väldigt trevligt skrivet och grattis till en superfin klocka! ;)

Mvh
    Micke

Per gillar detta.
  3. Mike

Mike Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Galet snygg. Grattis!

Jens och Per gillar detta.
  4. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Forumets finaste Gmt!
    Självklart skulle den ha en oyster från samma år. Bara att gratulera till ännu en fantastisk klocka.

Ako, hook och Per gillar detta.
  5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Helt galet fantastiskt!!!

Per gillar detta.
  6. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Väldigt fint exemplar, så som alla andra du äger/ägt:) Lite av en mall på hur riktiga bra exemplar ser ut!

Per gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Helt galet, galet, galet...

mrMyagi, Aquaracer2, Strindberg och 2 andra gillar detta.
  8. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Har väntat på denna tråd från det att du postade samlingsbilden i dagens vintage... Helt otroligt vilket skick! Den boetten och den tavlan, smått fantastiskt. Får lyfta på hatten för ditt grävande efter dessa otroliga klockor.

Per gillar detta.
  9. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Dagens dubbel. Årets dubbel. Den totala dubbeln. Grattis!

Per gillar detta.
  10. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Som sagt tidigare idag...Ren perfektion!
    Bra som vanligt @Per

Gavve och Per gillar detta.
  11. san

san Borgare

Ord är överflödiga :)

Per gillar detta.
  12. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Så galet bra Per! Kul med en till PCG på forumet även fast din slår min på alla punkter. Hatten av! :)

Per gillar detta.
  13. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Grym introduktion till en helgrym klocka!
    Grattis!

Per gillar detta.
  14. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Ha, ha, misstänkte att det skulle dyka upp något sådan. Grattis som fan. :D
    6542 nästa?

Per gillar detta.
  15. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Som sagt. Sinnessjukt bra!

Per gillar detta.
  16. fredrik!

fredrik! Stadsbo

Galet, underbart, roligt, orimligt, vackert, magiskt, nykär är bara några av orden som kommer upp i mitt huvud, grattis!

Per gillar detta.
  17. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    image.jpeg

Per gillar detta.
  18. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Helt underbar. Stort grattis till fångsten. Bara sätta sig tillbaka och njuta.

Per gillar detta.
  19. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Haha, så underbart nördigt och bra! Jag hoppades du skulle fortsätta på GMT linjen när jag köpte din förra och det gjorde du med besked. Stort grattis! :)

Även om detta betyder att jag numera bara har den nästfinste GMTn på forumet. :shifty:

Vincent, Grafton, eriksson850 och 6 andra gillar detta.
  20. Lalas

Lalas Friends of KS

Fantastisk! Stort grattis!

Per gillar detta.
  21. Kson

Kson Friends of KS

Stort grattis till en fin klocka!

Per gillar detta.
  22. DG_STHLM

DG_STHLM Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Herregud Per! Världsklass! Applåder..

Per gillar detta.
  23. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt jä*la stört!!!
    Så vackert att man blir tårögd.
    /j

Per gillar detta.
  24. Strindberg

Strindberg Biskop

Som vanligt vid dina paketöppningar blir det en del googlande för mig, för att få reda på vad som gör alla så upphetsade och vad alla nördord betyder. Efter att ha kollat runt litet förstår jag mer hur fantastisk den här klockan är (att den är skitsnygg förstod jag utan Google, på cirka en halv sekund) och stämmer in i hyllningskören.

Tobias Eriksson, Aurum och Per gillar detta.
  25. cab

cab Friends of KS

Heeeeeejdåååå vad bra! Stort grattis till den där!

Per gillar detta.
  26. Strindberg

Strindberg Biskop

En fråga, det ser på ett par av bilderna ut som om vänstra nedre bandhornet är aningen smalare är det högra. Jag har "hört" att klockorna på den här tiden är handpolerade från fabrik och att det mycket väl kan vara så.
    Tankar om detta från er som "kan"?

Tomas Eriksson och Per gillar detta.
  27. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Aldrig varit ett fan av vintage men det var något väldigt speciellt med den här tavlan... Grym! :)

Per gillar detta.
  28. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis!
    Vad kan man säga mer än underbart. :)

Per gillar detta.
  29. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Wow! Det där är troligtvis den finaste GMTn jag sett och underbar på nitad oyster. Som @Hans_Delsbo skrev så har jag också för mig att de handpolerades förr. Stort grattis och bra jobbat!

Per gillar detta.
  30. Wemb

Wemb Friends of KS

Oj, det där är en av de finaste GMT jag sett - riktigt cool!

Per gillar detta.