• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1675/8 äntligen tillbaka

_jonte

Patek
Gissningsvis polerar de klockan modernt utan bra bevels. Det mesta ska ju se ut som nytt snarare än vintage om de själva får välja så jag gissar på raka kanter. Därför gamla Bexley var bästa alternativet när det kom till RSC då de slipade på gammalt manér. Någon får gärna testa men jag hade hellre valt andra för jobbet.
Aha, det var ju synd isf. Ingen möjlighet att välja alls?
Sen har vi Watchworks i UK också. http://www.watchworks.co.uk
 
Joker-Clapping.gif
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Ringde till Rob E i dag och pratade en stund med en trevlig man med Tysk brytning vid namn Peter.
Jag bad honom att gå in i denna tråd och ta del av alla bilder som vi andra också tittat på, vilket han också gjorde och bad att få återkomma.
En stund senare återkom Peter och efter att studerat bilderna tyckte han att poleringen av klockan på bilderna såg tillfredsställande ut..?. men han kunde naturligtvis inte fastställa mer exakt utan erbjöd sig att titta på klockan omg om jag ville skicka upp den.
Han tillade också direkt att någon fulpolering var det i detta fallet inte tal om.

Får se hur jag gör, men troligtvis kommer klockan att gå iväg till Rob E för bedömning.

Tack alla för era tips, mycket värdefullt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ringde till Rob E i dag och pratade en stund med en trevlig man med Tysk brytning vid namn Peter.
Jag bad honom att gå in i denna tråd och ta del av alla bilder som vi andra också tittat på, vilket han också gjorde och bad att få återkomma.
En stund senare återkom Peter och efter att studerat bilderna tyckte han att poleringen av klockan på bilderna såg tillfredsställande ut..?. men han kunde naturligtvis inte fastställa mer exakt utan erbjöd sig att titta på klockan omg om jag ville skicka upp den.
Han tillade också direkt att någon fulpolering var det i detta fallet inte tal om.

Får se hur jag gör, men troligtvis kommer klockan att gå iväg till Rob E för bedömning.

Tack alla för era tips, mycket värdefullt.


Okej. Frågan är om Rob har rätt utrustning för att polera till originalutförande? Med tanke på att du gjort ett riktigt kap på huvudet, skulle jag, om jag satt i din sits, t.om överväga att skicka den utomlands. ABC Watchwerks i LA är duktiga, kanske finns någon i Europa?
Med rätt polering/borstning skulle den bli en dräpare av guds nåde och tycker nästan den förtjänar det.

Denna funkar bra som målbild!

c24935686b6a11e38abd128ca46ddc58_8.jpg


Lycka till!

Edit: Kan bli ett kul projekt för dig. Du har ett par ur att rotera med, så tiden den är borta kanske inte spelar någon större roll. Kostnaden, ja...hehe.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ringde till Rob E i dag och pratade en stund med en trevlig man med Tysk brytning vid namn Peter.
Jag bad honom att gå in i denna tråd och ta del av alla bilder som vi andra också tittat på, vilket han också gjorde och bad att få återkomma.
En stund senare återkom Peter och efter att studerat bilderna tyckte han att poleringen av klockan på bilderna såg tillfredsställande ut..?. men han kunde naturligtvis inte fastställa mer exakt utan erbjöd sig att titta på klockan omg om jag ville skicka upp den.
Han tillade också direkt att någon fulpolering var det i detta fallet inte tal om.

Får se hur jag gör, men troligtvis kommer klockan att gå iväg till Rob E för bedömning.

Tack alla för era tips, mycket värdefullt.
Ställer mig lite tveksam till Rob här iom att han inte verkar se problemet. För att kunna utföra en finpolering med fasning måste ytorna var helt plana. Detta är inget man kan göra på frihand och kräver armaturer och rätt slipdon. Så antingen har man detta eller så förstår man inte problemet på Rob. Det andra problemet är att din boett redan har förlorat en del guld så att ändlänken sticker ut mer än bandhornen, dvs. Det kommer se lite underligt ut i vilket fall. Det går att snygga till boetten som vi sett på Per s gilt-gmt men i ditt fall Omen kommer det synas att allt inte står rätt till. Så frågan är vad du vill?
 
Det är så man baxnar!! Sjukt stilig!

Hur/vad bedömer ni att poleringen inte är bra?Mitt otränade öga ser inte det. Klargör det för mig så är jag tacksam!

Mvh
 

Randel

Cartier
Helt fantastisk klocka Omen, den är så vansinnigt mycket snyggare på det Jubilee du skaffat till den än på det Oyster du fick till en. Stort grattis även om jag vet att tråden är gammal :)
 

poormans

Rolex
vill ni kolla in riktigt bra poleringar kolla de klockor som ben (gamla NBtimes) får på sína klockor och michael morgan (iconic watch company)

http://www.iconicwatchcompany.com/1983-rolex-explorer-ii-ref1655-mark-5-orange-hand.html

den 1655'an fick riktigt bra bevels, boettsidor och inge kraters runt lugghålen

de har antagligen en rolexurmakare som de specifikt instruerar för ändamålet men att börja kräva sånt hos någon AD är säkert lite känsligt och jag misstänker att det kan ge stoltheten hos urmakaren ifråga en rejäl törn vilket kanske inte är så lyckat för framtida relationer

polering/borstning innebär alltid att du tar bort material så jag gissar att de bara gör det på klockor med tillräckligt med stål eller guld kvar annars blir det att börja lasersvetsa ;-)

cheers
christian
 
Topp